Implementasi Media Pembelajaran Augmented Reality (AR) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Informatika
DOI:
https://doi.org/10.55606/teknik.v5i3.8116Keywords:
Augmented Reality, Media Pembelajaran, Motivasi Belajar, Informatika, pembelajaran interaktifAbstract
Abstract. The low learning motivation of students in Informatics subjects at grade X of MA Raudhatut Tholibin is evident from the lack of active participation, interest in assignments, and difficulty in understanding abstract material. Learning that is still dominated by conventional methods is considered less engaging, thus requiring innovation through the use of interactive technology. One alternative is the use of Augmented Reality (AR)-based learning media, which can present three-dimensional virtual objects to clarify concepts and capture students’ attention. This study aims to determine the effect of AR media implementation on students’ learning motivation. The method used was quantitative with a One Group Pretest-Posttest Design, involving 15 students. Data were collected through a motivation questionnaire administered before and after the use of AR media developed with the Assemblr EDU application. The results showed that the average motivation score increased from 32.2 to 53.2, with a difference of 21 points. These findings indicate that AR media is effective in enhancing student engagement, interest, and understanding of Informatics material interactively.
References
Lestari, W., Pratama, L. D., & Hidayatillah, W. (2020). Persepsi Guru dan Siswa Tentang Penggunaan Media Edutainment di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 6(2), 109–122. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v6i2.5727
Pembelajaran, J., Pujakesuma, D., Dyah, G., Ningrum, K., & Umami, A. A. (2024). IMPLEMENTASI TEKNOLOGI AUGMENTED REALITY DALAM PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK SISWA KELAS X Dicky Pujakesuma *, Gres Dyah Kusuma Ningrum , Aktia Arigiana Umami. 4(6). https://doi.org/10.17977/um065.v3.i10.2024.4
Zulfahmi, M., & Wibawa, S. C. (2020). Potensi Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar dan Respon Siswa. Jurnal IT-EDU, 5(1), 334–343.
Anggraeni, B., Efwinda, S., Haryanto, Z., Sholeh, M., & Armelia, A. (2023). Sosialisasi pembelajaran berbasis Augmented Reality (AR) bagi guru Ilmu Pengetahuan Alam. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(3), 1066–1078. https://doi.org/10.31571/gervasi.v7i3.6296
Artikel, I. (2024). Penerapan teknologi Augmented Reality dalam pembelajaran Informatika di SMA Negeri 97 Jakarta: Pengaruhnya. Journal on Education and Teacher Profesionalism, 2(1), 73–78.
Carolina, Y. D. (2022). Augmented Reality sebagai media pembelajaran interaktif 3D untuk meningkatkan motivasi belajar siswa digital native. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(1), 10–16. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i1.448
Farika, N. (2023). Peningkatan motivasi dan hasil belajar siswa materi bangun ruang melalui media AR (Augmented Reality) siswa kelas VI SDN Junrejo 01 tahun 2022. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH), 2(1), 119–145.
Fiantika, W. M., Jumiyati, Honesti, Wahyuni, Jonata, E. A. (2022). Metodologi penelitian kualitatif. Rake Sarasin.
Hasan, M. (2022). Perumusan masalah dalam penelitian kualitatif.
Maulidiah, P., Ahman, S., & Kusumawati, L. (2023). Efektivitas media pembelajaran Augmented Reality (AR) dalam meningkatkan hasil belajar kognitif siswa pada pelajaran geografi di kelas X SMAN 36 Jakarta. JPIG (Jurnal Pendidikan dan Ilmu Geografi), 8(2), 75–84. https://doi.org/10.21067/jpig.v8i2.8619
Muliaan, B. Z., Pandowo, M. H. C., & Mintardjo, C. M. (2024). Evaluasi penerapan reward terhadap peningkatan kerja karyawan di rumah makan tepi pantai. Jurnal EMBA, 12(1), 145–150.
Prabowo, E., & Wakhudin, W. (2024). Pengembangan media Augmented Reality (AR) untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPAS kelas 4 SD Negeri 3 Linggasari. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 591–604. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i2.552
Puspitasari, L., Pradana, H. P., & Hasanah, H. (2024). Penerapan media Augmented Reality untuk meningkatkan motivasi belajar anak usia dini. Jurnal Kumara Cendekia, 12(2), 115–126.
Wahdania, I., & Wahid, A. (2024). Pengembangan media pembelajaran pengenalan perangkat keras komputer berbasis Augmented Reality (AR) pada mata pelajaran Informatika kelas XI SMAN 3 Enrekang. Jurnal Pendidikan Informatika, 1(3), 854–863.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





