Efektivitas Pembelajaran Kontekstual Dengan Video Animasi Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Mata Pembelajaran Informatika Kelas VII A MTS Nurul Hikam

Authors

  • Dwi Citra Irawan STKIP PGRI Situbondo
  • Dyan Yuliana STKIP PGRI Situbondo
  • Siti Seituni STKIP PGRI Situbondo

DOI:

https://doi.org/10.55606/teknik.v5i3.8493

Keywords:

Pembelajaran Kontekstual, Video Animasi, Minat Belajar, Informatika, Peserta Didik

Abstract

Abstract. : This study aims to examine the effectiveness of contextual learning based on animated video in increasing students’ learning interest in informatics subjects. The research was motivated by the low interest in learning among seventh-grade students at MTs Nurul Hikam, indicated by a lack of enthusiasm and active engagement during lessons. This study employed a descriptive qualitative approach with data collected through observation, interviews, and documentation. The animated video media was developed using Canva and validated by content and media experts before being implemented in the classroom. The results showed that the use of animated videos in contextual learning created a more engaging learning atmosphere, facilitated better understanding of the material, and increased active student participation. Both teachers and students responded positively to this learning method. The study concludes that contextual learning supported by animated video is effective in enhancing students’ interest in learning. The implication of this research highlights the importance of utilizing contextual digital media to support innovative learning in informatics education at the secondary level.

References

Abidin, Z., & Purnamasari, M. (2023). Peran Kompetensi Sosial Guru Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Peserta didik (Sebuah Keharusan Yang Tak Bisa Ditawar). Research and Development Journal of Education, 9(1), 513. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.16900

Aimang, T. H. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Media Augmented Reality Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta didik Kelas Iv. 01, 1–23.

Aisyah, T., Zannah, R., A.E.L, E., Trisilaningsih, Y., & Priyanti, N. Y. (2022). Pembelajaran Problem Based Learning. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 27–36. https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol4.no2.a6563

Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313–5327. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1636

Anna Nurjanah, Riza Fatimah Zahrah, & Geri Syahril Sidik. (2024). Pengaruh Video Animasi Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(2), 18–31. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i2.596

Apriadi, H. (2021). Video Animasi Matematika Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(1), 173. https://doi.org/10.33603/jnpm.v5i1.3621

Ayu, P. S., Ritonga, S., & Harun, I. (2024). Studi Literatur: Penggunaan Strategi Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam. Kaisa: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 21–33. https://doi.org/10.56633/kaisa.v4i1.823

Dewayanti, A., Sri Suryanti, H. H., & Wicaksono, A. G. (2023). Analisis Video Animasi Inovatif dalam Pembelajaran IPA pada Masa Pandemi Covid-19 di MIM Girimargo Miri Sragen Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Sinektik, 4(2), 187–195. https://doi.org/10.33061/js.v4i2.6658

Ernayani, R. (2023). Peran Non Performing Financing (NPF), Financing To Deposit Ratio (FDR), Pembiayaan Mudharabah Dan Musyarakah Pada Profitabilitas. Jesya, 6(1), 752–759. https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.970

Fadlan, M., Muslimin, M., & Hardyanti, H. (2024). Penerapan Media Video Animasi untuk Mengembangkan Berfikir Kreatif Peserta didik SMP Negeri 2 Bolo. INFOTIKA: Jurnal Pendidikan Informatika, 3(2), 26–32. https://doi.org/https://doi.org/10.56842/infotika.v3i2.441

Faridah Hayati, T. U. (2020). Analisis Media Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva Dalam Pembelajaran Bangun Datar Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional MIPA UNIBA 2022, 8–15.

Fiantika, F. R., & Maharani, A. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif (Issue April).

Galuh, B. P., Elisa, D., & Riana, R. (2023). Pengaruh Video Pembelajaran Berbasis Animasi Terhadap Minat Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Mutiara, 7(2), 38–42.

Hasibuan, P., Azmi, R., Arjuna, D. B., & Rahayu, S. U. (2023). Analisis Pengukuran Temperatur Udara Dengan Metode Observasi Analysis of Air Temperature Measurements Using the Observational Method. ABDIMAS:Jurnal Garuda Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 8–15.

Ips, P., Kelas, D. I., & Dasar, S. (2024). 1 2 3 4. 09.

Irawan, T., Dahlan, T., & Fitrianisah, F. (2023). Analisis Penggunaan Media Video Animasi Terhadap Motivasi Belajar Peserta didik Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 212–225. https://doi.org/10.36989/didaktik.v7i01.738

JASMINE, K. (2014). 済無No Title No Title No Title. In Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu.

Kahfi, M., Ratnawati, Y., Setiawati, W., & Saepuloh, A. (2021). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA AUDIOVISUAL DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI DAN PRESTASI PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN IPS TERPADU. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1), 84–89. https://doi.org/10.58258/jime.v7i1.1636

Kartika, D., & Gultom, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta didik Smp Negeri Perisai. Seminar Nasional Jurusan Matematika, 2–11.

Kartiwi, Y. M., & Rostikawati, Y. (2022). PEMANFAATAN MEDIA CANVA DAN APLIKASI QUIZIZZ. 11(1), 61–70. https://doi.org/10.22460/semantik.v11i1.p61-70

Khan, N. S., & Mangkurat, U. L. (2023). Penggunaan Video Animasi Sebagai Media. 1–5.

Mauliddiyah, N. L. (2021a). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. 6.

Mauliddiyah, N. L. (2021b). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title.

Melati, M., Zainuddin, Z., & Lamote, H. (2024). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi terhadap Hasil Belajar Peserta didik di SMA Negeri 5 Kendari. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains (JPFS), 7(1), 42–50. https://doi.org/10.52188/jpfs.v7i1.576

Millah, A. S., Arobiah, D., Febriani, E. S., & Ramdhani, E. (2023). Analisis Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. 1(2), 140–153.

Muhartini, M., Mansur, A., & Bakar, A. (2023). Pembelajaran kontekstual dan pembelajaran problem based learning. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(1), 66–77.

Nababan, D. (2023). Jurnal+Kontektual+Ctl+Christofel. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(2), 825–837.

Nisa, S., Lena, M. S., Anas, H., & Utari, T. (2023). Implementasi Capaian Pembelajaran Informatika Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 18–26.

No Title. (n.d.).

Nursarofah, N. (2002). Meningkatkan Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini melalui Pembelajaran Kontekstual dengan Pendekatan Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 38-.

Pipit Muliyah, Dyah Aminatun, Sukma Septian Nasution, Tommy Hastomo, Setiana Sri Wahyuni Sitepu, T. (2020). 済無No Title No Title No Title. Journal GEEJ, 7(2), 10–39.

Prasetya, W. A., Suwatra, I. I. W., & Mahadewi, L. P. P. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 60–68.

Purwono. (2017). Konsep dan Definisi Dokumentasi. Evaluation, 16.

Rachmawati, N., & Sumargiyani, S. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Konstektual Pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel Kelas Vii Smp. LINEAR: Journal of Mathematics Education, 2, 1. https://doi.org/10.32332/linear.v2i1.3106

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rahman, I. N., Hidayat, S., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan LKPD Berbasis Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 99–110.

Rofiah, N. M., Pendidikan, M. J., Universitas, F., Yogyakarta, N., Jurusan, D., Fisika, P., Negeri Yogyakarta, U., & Penulis, K. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Fisika Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Pemahaman Konsep Development of Contextual-Based Physics Learning Videos to Improve Learning Interest and Concept Understanding. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(4).

Sartika, R. R. (2023). Studi Evaluasi Pemahaman Peserta didik Sekolah Dasar Kelas VI Terhadap Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 1(6), 211–217. https://doi.org/10.61132/nakula.v1i4.272

Sri Hariati, P. N., Rohanita, L., & Safitri, I. (2020). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI TERHADAP RESPON PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MATERI OPERASI BILANGAN BULAT. JURNAL PEMBELAJARAN DAN MATEMATIKA SIGMA (JPMS), 6(1), 18–22. https://doi.org/10.36987/jpms.v6i1.1657

Sriwijaya, U. (2020). SENI MENGELOLA DATA : PENERAPAN TRIANGULASI TEKNIK , SUMBER DAN WAKTU PADA PENELITIAN PENDIDIKAN SOSIAl. 5(2), 146–150.

Subhan, M., Tasya, C. A., Rahmadia, K. M., Artha, M. A., & Lestari, N. T. P. (2025). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Berbasis Animasi terhadap Hasil Belajar Peserta didik: Studi Literatur. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran| E-ISSN: 3026-6629, 2(4), 974–980.

Sukmadewi, L. P. M., & Suniasih, N. W. (2022). Media Audio Visual Berbasis Kontekstual pada Muatan IPA Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(1), 138–149.

Supyadin, A., Latipah, E., Alfalah, A., & Abdurahman, D. (2025). Utilization of Animated Videos as Microteaching Media to Increase Student Learning Interest. Kasyafa: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 292–300.

Tumanggor, A. P., Adrianto, I., Sibarani, M. A. T., Azizi, M. F., Siagian, Y. A., Manullang, S., & Farhana, N. A. (2024). Pengaruh Video Animasi Pembelajaran dengan Pendekatan Kontekstual terhadap Minat Belajar Peserta didik Kelas VIII SMP Negeri 5 Percut Sei Tuan. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 1989–1995. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/irje.v4i4.1337

V. Wiratna Sujarweni. (2014). Metodologi Penelitian. PT. Rineka Cipta, Cet.XII)an Praktek, (Jakarta : PT. Rineka Cipta, Cet.XII), 107.

Wathon, A. (2024). Pengembangan Pembelajaran Tingkat SD Berbasis Animasi Flash 8. Mentari: Journal of Islamic Primary School, 2(2), 180–193.

Yuliana, A. (2024). Efektifitas Pemanfaatan Video Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran TIK Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Era Literasi Digital. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 10(1), 32–43. https://doi.org/10.31980/jpetik.v10i1.546

Zahra, A. A., & At-Taqiyyah, A. K. (2024). Mengukur Kemampuan Kognitif Tingkat Tinggi dengan Pertanyaan Pilihan Ganda. Jurnal Pelita Nusantara, 1(4), 462–470. https://doi.org/10.59996/jurnalpelitanusantara.v1i4.336

Zahro, S. (2022). Pemanfaatan Video Animasi Untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta didik Kelas Iii Pada Mata Pelajaran Ski Di Mi Miftahiyah Purwodadi Kediri. 4(4), 429–439.

Downloads

Published

2025-11-22

How to Cite

Dwi Citra Irawan, Dyan Yuliana, & Siti Seituni. (2025). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual Dengan Video Animasi Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Mata Pembelajaran Informatika Kelas VII A MTS Nurul Hikam. Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 5(3), 298–315. https://doi.org/10.55606/teknik.v5i3.8493

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.