Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Google Sotes Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas X Smk Farida Adz Dzikraa

Authors

  • Dimas Adi Saputra STKIP PGRI Situbondo
  • Arico Ayani Suparto STKIP PGRI Situbondo
  • Siti Seituni STKIP PGRI Situbondo

DOI:

https://doi.org/10.55606/teknik.v5i2.7634

Keywords:

Google Sites, Media Pembelajaran, Motivasi Belajar, Pembelajaran Interaktif, SMK

Abstract

This study was motivated by the low learning motivation among vocational high school students, particularly in productive subjects that require technological understanding. With the advancement of educational digitalization, interactive learning media such as Google Sites has emerged as an innovative solution. The aim of this study was to examine the effect of using Google Sites-based interactive learning media on students’ learning motivation. A quantitative approach was applied using a pre-experimental one group pretest-posttest design. The sample consisted of 30 tenth-grade TKJ students at SMK Farida Adz Dzikraa. The research instrument was a learning motivation questionnaire that had been tested for validity and reliability. The data analysis showed an increase in students’ learning motivation after the implementation of Google Sites. The use of this media effectively enhanced students’ attention, interest, and active participation in learning activities. The implication of this study highlights the importance of integrating digital media into the teaching and learning process to create engaging, adaptive, and learner-centered instruction suitable for today’s digital generation.

References

Sanga, L. D., & Wangdra, Y. (2023, September). Pendidikan adalah faktor penentu daya saing bangsa. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK) (Vol. 5, pp. 84-90).

Tije, S. K., Razaqi, R. S., & Suparto, A. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint Pada Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis Siswa Kelas X TKJ SMK Nurul Huda Kapongan Tahun Ajaran 2020-2021. Holistic Science, 1(2), 46-51.

Saputra, M. E. Y., & Effendi, H. (2021). Pengembangan media pembelajaran menggunakan google site pada mata pelajaran instalasi motor listrik untuk kelas XI Titl di SMKN 2 Payakumbuh. Ranah Research: Journal of Multidisciplinary Research and Development, 3(4), 252-257.

Damayanti, A., Wahyuni, E. A., Ahied, M., Rakhmawan, A., & Fikriyah, A. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA GOOGLE SITES BERBASIS MODEL PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI BUMI DAN TATA SURYA. Natural Science Education Research (NSER), 7(2), 27-33.

Anissyah, N. (2021). Hubungan Motivasi Diri Dan Intensitas Menghafal Qur’an Dengan Prestasi Menghafal Qur’an Pada Remaja Di Rumah Tahfiz Gemilang Indonesia Cabang Kediri (Doctoral dissertation, IAIN Kediri).

Anin Asnidar, & Junaid, J. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Semantik Berbasis Multimedia dengan Google Sites. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(3), 3467–3474.

Kasmad, M. R., Hamjan, A., Rachmat Kasmad, M., & Makassar, N. (2023). Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License Efektifitas Media Pembelajaran Google Sites Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Bola Voli. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 6(2).

Yusup, A. H., Azizah, A., Rejeki, E. S., Silviani, M., Mujahidin, E., & Hartono, R. (2023). Literature Review: Peran media pembelajaran berbasis augmented reality dalam media sosial. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, dan Inovasi, 3(5).

Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media pembelajaran.

Pratiwi, P. (2021). Media Interaktif Goiizu untuk Pembelajaran Kosakata Bahasa Jepang Tingkat Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Komputer Indonesia).

Jafnihirda, L., Suparmi, S., Ambiyar, A., Rizal, F., & Pratiwi, K. E. (2023). Efektivitas perancangan media pembelajaran interaktif e-modul. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(1), 227-239.

Mustakim, R., Fitriani, F., Ansar, F., Amri, A., & Hasriadi, H. (2024). Pelatihan Pembuatan Google Sites Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Website pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam. Madaniya, 5(3), 1007-1012.

Billa, R. F. S., & Siregar, T. M. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis web google sites berbantuan augmented reality untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi bangun ruang sisi datar. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(2), 294-302.

Pongoh, F. D. (2023). Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Pendidikan Agama Kristen. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 14(1), 01-06.

Zahrawati, z. (2022). Pengaruh anxiety terhadap kemampuan berbicaramahasiswa tadris bahasa inggris di iaim sinjai (doctoral dissertation, universitas islam ahmad dahlan).

Rezania, V. Tsalasah Alfirdausi Zahrah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

(Suriani, N., & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi Dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Ihsan: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24-36.).

(Noptriawan, A., & Rachman, I. (2024). The Effect Of Intrval Training On Increasing Vo2max Members Of Unit 702 Of Makassar State University. Jurnal Ilara; Jurnal Hasil Penelitian, Aplikasi Teori, Analisa, Dan Pembahasan Kepustakaan Tentang Keolahragaan, 15(4), 313-318.).

(Sainanda, G., & Setiawati, M. (2022). Hubungan Pemberian Apresiasi Terhadap Minat Belajar Ips Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 1 X Koto Diatas. Jurnal Eduscience, 9(2), 388-394.).

Nuralim, R., Budiman, A., & Sucipto, A. (2021). Rancang Bangun Sistem Informasi Pembelajaran Online Pada Smk Trisakti Jaya Bandar Lampung. J. Inform. dan Rekayasa Perangkat Lunak, 2(4), 541-551.

Downloads

Published

2025-07-24

How to Cite

Dimas Adi Saputra, Arico Ayani Suparto, & Siti Seituni. (2025). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Google Sotes Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas X Smk Farida Adz Dzikraa. Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 5(2), 256–268. https://doi.org/10.55606/teknik.v5i2.7634

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.