Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Canva Untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih

Authors

  • Kavel Kafabi Fahrozi STKIP PGRI Situbondo
  • Siti Seituni STKIP PGRI Situbondo
  • Arico Ayani Suparto STKIP PGRI Situbondo

DOI:

https://doi.org/10.55606/teknik.v5i2.7608

Keywords:

Media Interaktif, Canva, Literasi Membaca, Fiqih, Penelitian Tindakan Kelas

Abstract

Abstract. This study aims to improve the reading literacy of grade X students of MA Sabilal Muhtadin in the Fiqh subject through the application of interactive learning media based on Canva and how to apply it. The method used is Classroom Action Research (CAR) with a two-cycle model that includes planning, implementation, observation, and reflection. The results of the study show that the use of Canva increases students' active participation and understanding of fiqh material, especially in the chapters of Milkiyah and Buying and Selling. Data were obtained through observation, questionnaires, interviews, and documentation. Important findings show an increase in the average reading literacy of students from the category of "less improved" in cycle I (79%) to "very improved" in cycle II (93%). The conclusion of this study is that Canva media can effectively be used as a creative solution to improve reading literacy, creating a more interesting learning atmosphere.

References

Alkatiri, R. (2024). Literasi Digital Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Fikih Siswa Kelas XI Agama Materi Pernikahan Dalam Islam MAN Model 1 Manado. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 3, 168–190. https://doi.org/10.58561/jkpi.v3i2.136

Anggriani, M. S., Juniarso, T., & Susiloningsih, W. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Era Pandemi COVID-19 Terhadap Pemahaman Siswa Kelas V di SD Hang Tuah 10 Juanda Surabaya. 4–4.

Desi Milasari, J. I., Dalam, L., Teks, M., Siswa, B., & Sman, K. X. (2024). RUNGKAT : Ruang Kata. 1(1), 16–26.

Komalasari, A. S., & Riani, D. (2023). Edukasi Manfaat Literasi Membaca Dan Menulis Di Smk Pgri 3 Bogor. Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya: SINKRON, 1(2), 82. https://doi.org/10.32832/jpmuj.v1i2.1909

Ningrum, S. K., Sakmal, J., & Dallion, E. (2024). jurnal artikel. Jurnal Basicedu, 8(2), 1500–1511. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i2.7432

Pratama, R., Alamsyah, M., Siburian, M. F., Marhento, G., & Jupriadi, J. (2023). Pemanfaatan Canva Sebagai Media Pembelajaran IPA di Madrasah Aliyah. EduBiologia: Biological Science and Education Journal, 3(1), 40. https://doi.org/10.30998/edubiologia.v3i1.16070

Rahmawati, B., Nurul Aulia, S., Rosdiana, S., Zaenah, Y. I., & Zaenudin, Z. (2023). Isu tentang Jumlah Siklus Penelitian dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(1), 76–84.

Rodinatul Ginayah. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF MENGGUNAKAN APLIKASI CANVA UNTUK KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN Rodinatul Ginayah Universitas Pendidikan Indonesia Prana Dwija Iswara Universitas Pendidikan Indonesia Dety Amelia Karlina Universitas Pendidikan Indonesia Abstr. 8(4), 1770–1784. https://doi.org/10.35931/am.v8i4.4066

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i4.821

Mahbubi, M., Kamal, A. B., Bihi, M. A. K., Yaqin, A. A., Rahmatullah, A. Z. A., Maksum, A., ... & Tobibi, M. R. (2023). Media pembelajaran interaktif menggunakan canva pada mata pelajaran fiqih kelas ix di MTS Nurul Wahid Alwahyuni Sumberan Besuk Probolinggo. BAHTSUNA: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 5(2), 100-107.

Nurhosen, N., Sayyinul, S., Iskandar, R., Balqis, M., & Surur, M. (2024). Analisis penerapan media pembelajaran berbasis Canva terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(2), 81-96.

Zahrani, H., & Hidayat, S. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Pada Mata Kuliah Literasi Digital di STAI Terpadu Yogyakarta. SALIHA: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 421-420.

Anissa, F. N., & Limbong, A. M. N. (2024). Penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis Canva untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII di SMP Islam Tambora. Journal of Learning and Educational Technology, 1(1), 33-43.

Downloads

Published

2025-07-23

How to Cite

Kavel Kafabi Fahrozi, Siti Seituni, & Arico Ayani Suparto. (2025). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Canva Untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih . Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 5(2), 203–215. https://doi.org/10.55606/teknik.v5i2.7608

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.