Analisis Dampak Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia terhadap Peningkatan Kinerja UMKM

Authors

  • Fajaruddin Pakpahan STIE Budi Pertiwi

DOI:

https://doi.org/10.55606/jimek.v5i2.6449

Keywords:

Collaboration, Digitalization, HR Development, Local Economy, MSMEs, Training

Abstract

This study aims to analyze the impact of human resource (HR) development strategies on improving the performance of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs). The strategies studied include skills training, marketing digitalization, and cross-sector collaboration and partnerships. The research method used is Systematic Literature Review with a content analysis approach to scientific literature published in the last five years. The results show that the strategy has a positive impact on increasing the competence of MSME actors, expanding markets, and strengthening competitiveness. However, several challenges such as the lack of digital literacy and limited training are still significant obstacles. Therefore, integrated policies, expanded access to training, and digital ecosystem support are needed to support the sustainable growth of MSMEs.

References

Afriyuandi, A. R., Satria, T., Rakhmat, C., & Carsiwan, C. (2025). Increasing moral values through sports: systematic literature review. Mamaos: Journal Physical Education, Sport and Art, 1(2), 67–80.

Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. (2022). Laporan Survei Internet APJII Tahun 2022. APJII.

Astawa, I. P. M., Sumetri, N. W., & Wahyuni, L. M. (2024). KEWIRAUSAHAAN Teori, Niat, dan Praktik di Perguruan Tinggi. CV. Intelektual Manifes Media.

Azizah, L. H., & Ilyas, I. (2023). Partisipasi Masyarakat Dalam Pengembangan Desa Wisata Berbasis Digital di Desa Tingkir Lor. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 9(3), 1681–1696.

Azizah, S., Pt, S., & Sos, M. (2025). Pengembangan Masyarakat. Pengembangan Masyarakat Berbasis Digital, 54.

Badan Pusat Statistik. (2021). Statistik UMKM Nasional 2021. BPS RI.

Badzinski, D. M., Woods, R. H., & Nelson, C. M. (2021). Content analysis. In The Routledge handbook of research methods in the study of religion (pp. 180–193). Routledge.

Carina, T., Rengganis, R. R. M. Y. D., Mentari, N. M. I., Munir, F., Silaen, M. F., Siwiyanti, L., Usmayanti, V., Himawan, I. S., Susilawati, E., & Challen, A. E. (2022). Percepatan digitalisasi UMKM dan koperasi. TOHAR MEDIA.

Dewi, M. (2025). Analisis Studi Kelayakan Bisnis Pada UMKM Di Tinjau Dari Aspek Pasar Dan Pemasaran (Studi Kasus UMKM Jinji Dimsum). Journal of Business Economics and Management| E-ISSN: 3063-8968, 1(3), 167–170.

Dikdik Harjadi, S. E., & Fitriani, L. K. (2024). Transformasi Pemasaran di Era Digital: StrategiPengembangan UMKM di Indonesia. PT Arr Rad Pratama.

Fauji, D. A. S., & Puspasari, I. D. (2021). Manajemen UMKM dan Kewirausahaan: Tinjauan Teori dan Review Riset.

Fuadi, M. H., & Fatah, I. A. (2024). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Prasejahtera melalui Sinergi Pemerintah, Lembaga Keagamaan dan Potensi Pertanian, Peternakan dan Pariwisata Lokal. Jurnal Al-Fatih Global Mulia, 6(1), 1–15.

Gustiana, R., Hidayat, T., & Fauzi, A. (2022). Pelatihan dan pengembangan sumber daya manusia (suatu kajian literatur review ilmu manajemen sumber daya manusia). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(6), 657–666.

Harinie, L. T., Bahri, K. N., Ilham, B. U., Nuryanto, U. W., Yamini, E. A., Silaban, B., Rokhman, M. T. N., Novianto, U., Merung, A. Y., & Martins, L. V. (2024). Pemasaran Inovatif Pada UMKM. CV. Intelektual Manifes Media.

Harto, B., Pramuditha, P., Rukmana, A. Y., Sofyan, H., Rengganawati, H., Dwijayanti, A., & Sumarni, T. (2023). Strategi Social Media Marketing Melalui Dukungan Teknologi Informasi dalam Kajian Kualitatif Pada UMKM Kota Bandung. Komversal, 5(2), 244–261.

Hoang, V. L. (2023). Human resource training: an approach in digital era. VNU Journal of Science: Policy and Management Studies, 39(1).

Irawan, D. (2020). Peningkatan daya saing usaha mikro kecil dan menengah melalui jaringan usaha.

Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. (2024). Pemerintah dorong UMKM naik kelas tingkatkan kontribusi terhadap ekspor Indonesia. Siaran Pers .

Kementerian Koperasi dan UKM. (2022). . Gerakan Nasional Literasi Digital untuk UMKM. Kemenkop UKM RI.

Kusuma, R. D., Sutjipto, S. S. U., Sujana, S., & Maretha, H. A. (2020). Pelatihan Optimasi Media Sosial Untuk Peningkatan Omzet UMKM. Jurnal Abdimas Dedikasi Kesatuan, 1(2), 233–240.

Martaningtyas, N. U. (2023). Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Digital Marketing untuk Mencapai Kesuksesan dalam Berbisnis di Media Sosial Guna Memajukan Sektor UMKM. Prosiding Management Business Innovation Conference (MBIC), 6(1), 556–567.

Nalini, S. N. L. (2021). Dampak dampak covid-19 terhadap usaha mikro, kecil dan menengah. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 4(1), 662–669.

Nuramalia Hasanah, S. E., Ak, M., Muhtar, S., Indah Muliasari, S. E., & Ak, M. (2020). Mudah Memahami Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). uwais inspirasi indonesia.

Radyanto, M. R., & Prihastono, E. (2020). Pengembangan Sistem Pendampingan Usaha Berkelanjutan Bagi UMKM Berbasis Sistem Manajemen Kinerja. Opsi, 13(1), 17–24.

Sari, E. M., Pratisti, W. D., & Yuwono, S. (2021). Pelatihan Goal Setting terhadap Motivasi Kerja Karyawan di PT. X Sragen. JIP (Jurnal Intervensi Psikologi), 13(2).

Sari, E. N., Faizin, N., & Hudori, H. A. (2025). Optimalisasi Marketplace Sebagai Strategi Efektif Untuk Perluasan Jaringan Pemasaran Kopi Ratu Produksi UMKM. Azka Food. Journal of Community Development, 5(3), 688–696.

Sari, W., & Bakhri, S. (2022). Pemberdayaan melalui pelatihan dan digitalisasi UMKM dalam peningkatan kesejahteraan masyarakat di masa pandemic covid-19. Islamic Management and Empowerment Journal, 4(1), 1–18.

Simarmata, J. (2022). Building marketing performance through digital marketing and database-based networking capability in Indonesian SMEs. Journal: International Journal of Data and Network Science, 6(4), 1125–1134.

Suarsa, S. H., Judijanto, L., & Kushariyadi, K. (2025). Pemasaran Digital:: Teori dan Praktik Pemasaran Digital UMKM di Indonesia. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Supriatna, D., Candra, E., Adinugroho, I., Nasution, M. A., & Yanti, N. (2023). Pengaruh Kinerja UMKM Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Sukabumi. Sanskara Ekonomi Dan Kewirausahaan, 1(02), 43–53.

Suwali, S., Afifah, H., Sumaya, P. S., Hasirun, H., Handayani, J. H., & Hasibuan, R. R. (2024). Peningkatan Kemampuan Digitalisasi Pemasaran Pada Umkm Gula Semut Kelapa Di Banyumas Untuk Meningkatkan Daya Saing Di Era Digital. ADIMA Jurnal Awatara Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(4), 25–33.

Wijoyo, H., Ariyanto, A., Wongso, F., & Indrawan, I. (2021). Strategi Pemasaran UMKM di masa pandemi. Insan Cendekia Mandiri.

Yuliati, T., & Handayani, T. (2021). Pendampingan penggunaan aplikasi digital qris sebagai alat pembayaran pada umkm. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 811–816.

Downloads

Published

2025-06-13

How to Cite

Fajaruddin Pakpahan. (2025). Analisis Dampak Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia terhadap Peningkatan Kinerja UMKM. Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 5(2), 655–669. https://doi.org/10.55606/jimek.v5i2.6449

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.