Supervisi Akademik Dalam Bingkai Filsafat Pendidikan: Strategi Manajerial Untuk Meningkatkan Kinerja Guru

Authors

  • Cike Ilpia Teacher
  • Irene Putri Tebetha
  • Agus Darmuki Universitas Muria Kudus
  • Mohammad Kanzunnudin Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i2.6486

Keywords:

academic supervision, teacher performance, educational philosophy, humanistic education, reflective practice, supervisi akademik, kinerja guru, filsafat pendidikan, pendidikan humanistik, praktik reflektif

Abstract

Abstract: Optimal teacher performance is a fundamental requirement for ensuring sustainable educational quality amid ongoing curriculum changes and evolving societal demands. This study aims to analyze the role of academic supervision in enhancing teacher performance and to examine its relevance from the perspective of educational philosophy. A qualitative approach was employed, utilizing a literature review method that draws on scholarly journals, academic books, and official policy documents. The results indicate that structured, collaborative, and continuous academic supervision enhances teachers' pedagogical competence, work motivation, and discipline. In this context, academic supervision embodies humanistic and progressive educational values, positioning teachers as autonomous and reflective learners. The study concludes that philosophically grounded academic supervision not only improves teacher performance but also contributes to the development of a transformative and civilized educational culture.

Abstrak: Kinerja guru yang optimal merupakan prasyarat mendasar untuk menjamin kualitas pendidikan yang berkelanjutan di tengah perubahan kurikulum dan tuntutan masyarakat yang terus berkembang. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peran supervisi akademik dalam meningkatkan kinerja guru serta menelaah relevansinya dari perspektif filsafat pendidikan. Pendekatan kualitatif digunakan dengan metode studi literatur, yang mengacu pada jurnal ilmiah, buku akademik, dan dokumen kebijakan resmi. Hasil kajian menunjukkan bahwa supervisi akademik yang terstruktur, kolaboratif, dan berkelanjutan dapat meningkatkan kompetensi pedagogik, motivasi kerja, dan kedisiplinan guru. Dalam konteks ini, supervisi akademik mencerminkan nilai-nilai pendidikan humanistik dan progresif yang memosisikan guru sebagai pembelajar yang otonom dan reflektif. Studi ini menyimpulkan bahwa supervisi akademik yang berlandaskan filsafat pendidikan tidak hanya meningkatkan kinerja guru, tetapi juga berkontribusi terhadap pengembangan budaya pendidikan yang transformatif dan beradab.

References

Azhirakeisha, S. M., Afriannisa, A., & Ruslan, A. (2024). Filsafat Pendidikan Humanisme dalam Pengembangan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(3), 44573–44578. Retrieved from http://jptam.org/index.php/jptam/article/view/21128

Ballu, Saldi & Manu, Lukas & Meha, Agus. (2021). Analisis Peran Supervisi Akademik Kepala Sekolah Kepada Guru IPA Di SMP Negeri 20 Kupang. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. 3. 20-26. 10.31004/edukatif.v3i1.161.

Bush, T., & Glover, D. (2020). School Leadership and Management. Routledge.

Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Continuum.

Ghunu, Y. (2023). Supervisi Akademik Berkelanjutan Dapat Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Modul Ajar. Manajerial: Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 3(1), 98-105. https://doi.org/10.51878/manajerial.v3i1.2171

Lestari, W., Sugiyo, S., & Sutarto, J. (2023). Pengaruh Supervisi Akademik terhadap Kinerja Guru melalui Motivasi Guru Taman Kanak-kanak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7329-7337. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.4213

Mulyasa, E. (2022). Menjadi kepala sekolah profesional. Remaja Rosdakarya.

Noddings, N. (2023). Philosophy of education (5th ed.). Routledge.

Ratnawulan Surtiati, T., Panca Aziza, N., Asyadi, R., & Puspita Sari, V. (2025). Peran Manajemen Supervisi Akademik Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Sma Yppi Baleendah. Jurnal Tahsinia, 6(4), 520–531. https://doi.org/10.57171/jt.v6i4.627.

Robinson, V. M. J. (2020). Student-centered leadership. Jossey-Bass.

Sahertian, P.A. (2008). Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Program Inservise Education. Jakarta: Rineka Cipta.

Sahrul, S., Sari, A. V. R., Kusbiantari, D., Azmi, A. T., Sani, A. A., Uyun, M. F., & Barus, R. A. (2025). Evaluasi Implementasi Supervisi Akademik terhadap Kinerja Guru SMPN 1 Kabupaten Bima. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(1), 58-63. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1285

Sari, R. N. (2025). The Principal’s Academic Supervision on Improving Teachers’ Performance and Students’ Learning Achievement. PPSDP International Journal of Education, 4(2), 559–567. https://doi.org/10.59175/pijed.v4i2.537

Sergiovanni, T. J. (2020). Reinventing leadership: Strategies to empower school leaders. Corwin Press.

Sergiovanni, T. J. (2021). Moral leadership: Getting to the heart of school improvement. Jossey-Bass.

Yusuf, R., Suastra, I. W., Atmaja, A. W. T., & Tika, I. N. (2025). Pendekatan Filsafat Pendidikan dan Teori Belajar Humanistik dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Holistik di Era Digital. Journal Scientific of Mandalika (JSM) E-ISSN 2745-5955 | P-ISSN 2809-0543, 6(2), 291-295. https://doi.org/10.36312/10.36312/vol6iss2pp291-295

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Cike Ilpia, Irene Putri Tebetha, Agus Darmuki, & Mohammad Kanzunnudin. (2025). Supervisi Akademik Dalam Bingkai Filsafat Pendidikan: Strategi Manajerial Untuk Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 5(2), 256–265. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i2.6486

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.