Implementasi Manajemen Pendidikan Islam dalam Menanamkan Pendidikan Karakter bagi Anak Panti Asuhan Al Kausar di Sangatta Utara
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i1.5747Keywords:
character education, Foster children, Islamic education management, OrphanageAbstract
This study aims to describe the implementation of Islamic education management in instilling character education for children at Al Kausar Orphanage in Sangatta Utara. The background of this research lies in the crucial role of religious social institutions in shaping the character of the younger generation, especially children living in orphanages. This research employs a qualitative approach using field research methods. Data were collected through observation, in-depth interviews, documentation, and surveys. The results show that the implementation of Islamic education management at Al Kausar Orphanage includes planning moral development programs, organizing the roles of caregivers and volunteers, executing activities based on habituation and role modeling, and conducting regular evaluations of the children’s character development. The main supporting factors include the commitment of the caregivers, a religious and caring environment, and community support, while the inhibiting factors involve limited human resources, operational funding constraints, and the psychological challenges faced by the children
References
Afriani, O., M. Salam, M. S., & Usmanto, H. (2021). Peran Panti Asuhan Dalam Menanamkan Pendidikan Karakter Anak Asuh. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 539–551. https://doi.org/10.31316/jk.v5i2.1929
Al Kahfi, Derysmono, M. E. M. (2025). Strategi Manajemen Dakwah KH. Ahmad Dahlan: Integrasi Prinsip Islam dan Modern dalam Revitalisasi Pendidikan Islam. El-Suffah: Jurnal Studi Islam, 2(1), 83–105. https://doi.org/10.70742/suffah.v2i1.143
Fahham, A. M. (2020). Pendidikan pesantren: pola pengasuhan, pembentukan karakter, dan perlindungan anak. Publica Institute Jakarta.
Fitria, N. (2023). Kajian Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 6116–6124. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i8.2454
Hasan, S. (2021). Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Islam dalam Pengembangan Karakter Anak. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 13(2), 123–134. https://doi.org/10.24042/tarbiyah.v13i2.4789
Iskandar. 2009. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Gaung Persada
Listiowaty, E. (2020). Konsep Manajemen Pendidikan Berbasis Islam Dalam Upaya Pencapaian Tujuan Pendidikan. Jurnal Tahdzibi: Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 105–116. https://doi.org/10.24853/tahdzibi.5.2.105-116
Malau, S. M. O., & Asbi, E. A. (2023). Dampak Pengimplementasian Program Pembelajaran Langsung di Lingkungan Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 1078–1085.
Mukti, A., & Riyadi, S. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter melalui Pengasuhan di Panti Asuhan. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 71–83.
Mulyasa, E. (2011). Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi, dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nurjannah, T. S., & Toni, T. (2023). Peran Panti Asuhan Namira dalam Memberikan Pendidikan Moral Terhadap Anak Asuh di Kabupaten Labuhanbatu. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 17(1), 482. https://doi.org/10.35931/aq.v17i1.1817
Rahmayanti, I. (2024). PESANTREN TANGGUH: Belajar dan Beradaptasi di Tengah Pandemi. Penerbit NEM.
Roja, M. L. (2020). Kebijakan Pendidikan Anak Terlantar di Panti Asuhan St. Louis De Monfort Kota Kupang. SocioEdu: Sociological Education, 1(1), 1-10.
Sakinah, R. N., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Karakter Dasar Para Generasi Muda Dalam Menghadapi Era Revolusi Industrial 4.0. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 152–167. https://doi.org/10.31316/jk.v5i1.1432
Sarujin, H. (2014). Impelementasi Manajemen Pendidikan Islam dalam Pembinaan Akhlak Mulia ... Jurnal Diskursus Islam, 2, 275–288. https://doi.org/10.24252/jdi.v2i2.6524
SIDIK, M., ZOHRIAH, A., & FIRDAOS, R. (2022). Implementasi Manajemen Pendidikan Islam dalam Pembinaan Akhlak Mulia bagi Anak Panti Asuhan Muhammadiyah di Kota Serang. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 2(2), 144-156.
Tilaar, H. A. R. (2002). Manajemen Pendidikan Nasional: Kajian Strategis Pendidikan Masa Depan. Jakarta: Rineka Cipta.
Zuhdi, M. (2015). Manajemen Pendidikan Islam: Konsep dan Implementasi. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.