Implementasi Manajemen Pendidikan Islam dalam Menanamkan Pendidikan Karakter bagi Anak Panti Asuhan Al Kausar di Sangatta Utara

Authors

  • Muhammad Ibnu Faruk Fauzi Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i1.5747

Keywords:

character education, Foster children, Islamic education management, Orphanage

Abstract

This study aims to describe the implementation of Islamic education management in instilling character education for children at Al Kausar Orphanage in Sangatta Utara. The background of this research lies in the crucial role of religious social institutions in shaping the character of the younger generation, especially children living in orphanages. This research employs a qualitative approach using field research methods. Data were collected through observation, in-depth interviews, documentation, and surveys. The results show that the implementation of Islamic education management at Al Kausar Orphanage includes planning moral development programs, organizing the roles of caregivers and volunteers, executing activities based on habituation and role modeling, and conducting regular evaluations of the children’s character development. The main supporting factors include the commitment of the caregivers, a religious and caring environment, and community support, while the inhibiting factors involve limited human resources, operational funding constraints, and the psychological challenges faced by the children

References

Afriani, O., M. Salam, M. S., & Usmanto, H. (2021). Peran Panti Asuhan Dalam Menanamkan Pendidikan Karakter Anak Asuh. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 539–551. https://doi.org/10.31316/jk.v5i2.1929

Al Kahfi, Derysmono, M. E. M. (2025). Strategi Manajemen Dakwah KH. Ahmad Dahlan: Integrasi Prinsip Islam dan Modern dalam Revitalisasi Pendidikan Islam. El-Suffah: Jurnal Studi Islam, 2(1), 83–105. https://doi.org/10.70742/suffah.v2i1.143

Fahham, A. M. (2020). Pendidikan pesantren: pola pengasuhan, pembentukan karakter, dan perlindungan anak. Publica Institute Jakarta.

Fitria, N. (2023). Kajian Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 6116–6124. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i8.2454

Hasan, S. (2021). Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Islam dalam Pengembangan Karakter Anak. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 13(2), 123–134. https://doi.org/10.24042/tarbiyah.v13i2.4789

Iskandar. 2009. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Gaung Persada

Listiowaty, E. (2020). Konsep Manajemen Pendidikan Berbasis Islam Dalam Upaya Pencapaian Tujuan Pendidikan. Jurnal Tahdzibi: Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 105–116. https://doi.org/10.24853/tahdzibi.5.2.105-116

Malau, S. M. O., & Asbi, E. A. (2023). Dampak Pengimplementasian Program Pembelajaran Langsung di Lingkungan Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 1078–1085.

Mukti, A., & Riyadi, S. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter melalui Pengasuhan di Panti Asuhan. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 71–83.

Mulyasa, E. (2011). Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi, dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurjannah, T. S., & Toni, T. (2023). Peran Panti Asuhan Namira dalam Memberikan Pendidikan Moral Terhadap Anak Asuh di Kabupaten Labuhanbatu. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 17(1), 482. https://doi.org/10.35931/aq.v17i1.1817

Rahmayanti, I. (2024). PESANTREN TANGGUH: Belajar dan Beradaptasi di Tengah Pandemi. Penerbit NEM.

Roja, M. L. (2020). Kebijakan Pendidikan Anak Terlantar di Panti Asuhan St. Louis De Monfort Kota Kupang. SocioEdu: Sociological Education, 1(1), 1-10.

Sakinah, R. N., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Karakter Dasar Para Generasi Muda Dalam Menghadapi Era Revolusi Industrial 4.0. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 152–167. https://doi.org/10.31316/jk.v5i1.1432

Sarujin, H. (2014). Impelementasi Manajemen Pendidikan Islam dalam Pembinaan Akhlak Mulia ... Jurnal Diskursus Islam, 2, 275–288. https://doi.org/10.24252/jdi.v2i2.6524

SIDIK, M., ZOHRIAH, A., & FIRDAOS, R. (2022). Implementasi Manajemen Pendidikan Islam dalam Pembinaan Akhlak Mulia bagi Anak Panti Asuhan Muhammadiyah di Kota Serang. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 2(2), 144-156.

Tilaar, H. A. R. (2002). Manajemen Pendidikan Nasional: Kajian Strategis Pendidikan Masa Depan. Jakarta: Rineka Cipta.

Zuhdi, M. (2015). Manajemen Pendidikan Islam: Konsep dan Implementasi. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Downloads

Published

2025-03-31

How to Cite

Muhammad Ibnu Faruk Fauzi. (2025). Implementasi Manajemen Pendidikan Islam dalam Menanamkan Pendidikan Karakter bagi Anak Panti Asuhan Al Kausar di Sangatta Utara. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 5(1), 01–12. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i1.5747

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.