Pengaruh Keamanan dan Kepercayaan Terhadap Minat Pengguna QRIS di Toko Deni Store Ajamu, Labuhanbatu

Authors

  • Yunira Rambe Universitas Al Washliyah
  • Midrawati Hasibuan Universitas Al Washliyah
  • Sri Ayla Universitas Al Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.55606/jimek.v5i1.5940

Keywords:

QRIS, Security, Trust, User Interest

Abstract

This study aims to analyze the influence of security and trust on the interest in using QRIS as a digital payment method at Deni Store in Ajamu, Labuhanbatu. The research adopts a quantitative approach, utilizing primary data collected through surveys. Data analysis is conducted using descriptive tests, data quality tests, classical assumption tests, multiple linear regression analysis, and hypothesis testing. Data processing is carried out using SPSS version 22.0 to ensure the accuracy of the research findings. The results indicate that security significantly influences the interest in using QRIS. This is evidenced by the t-count value of 4.753, which is greater than the t-table value of 1.295, with a significance level of 0.000, which is below 0.05. Additionally, trust also has a significant impact on the interest in using QRIS, with a t-count value of 6.392, exceeding the t-table value of 1.295, and a significance level of 0.000, which is less than 0.05. Simultaneously, security and trust contribute 92.8% to the interest in using QRIS at Deni Store Ajamu, Labuhanbatu. These findings highlight that security and trust are key factors in driving QRIS adoption among users. Therefore, SMEs and digital payment service providers must enhance transaction security and build consumer trust to expand QRIS adoption in the business sector.

References

Aditya, T., & Mahyuni, L. P. (2022). Pengaruh literasi keuangan persepsi kemudahan manfaat keamanan dan pengaruh sosial terhadap minat penggunaan fintech. Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi.

Agatha, & Malik, M. C. P. (2023). Pengaruh minat penggunaan payment Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) terhadap masyarakat di Kota Ternate. Jurnal Manajemen dan Bisnis, 4(1), 30–34. https://ojs.unsulbar.ac.id/manarang

Alfani, R., & Ariani, K. (2023). Pengaruh persepsi manfaat, persepsi kemudahan, risiko dan kepercayaan terhadap keputusan menggunakan uang elektronik (QRIS). Edunomika, 8(1), 1–8. https://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jie/article/view/11256

AntaraNews. (2024, Agustus 3). BI Sumut mencatat 1,27 juta “merchant” pengguna QRIS di Sumut. AntaraNews.

Bakri, S. W., Anwar, N., & Muslihati, M. (2024). Pengaruh kemudahan penggunaan, risiko dan kepercayaan dalam penggunaan layanan QRIS terhadap tingkat kepatuhan muzakki di LAZISMU Sulawesi Selatan. Asian Journal of Islamic Studies and Da’wah, 2(3), 215–230. https://doi.org/10.58578/ajisd.v2i3.2941

Bharudin, M., & Zuhro, S. (2015). Pengaruh kepercayaan dan kepuasan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan. Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam. http://dx.doi.org/10.21043/bisnis.v3i1.1463

Buluati, R., Karundeng, D. R., Suyanto, M. A., & Manajemen, P. M. (2023). Pengaruh kemudahan, keamanan dan kepercayaan bertransaksi terhadap minat menggunakan QRIS (Quick Response Indonesian Standard) pada pelaku UMKM di Kabupaten Boalemo. Wahana, 75(2). https://doi.org/10.36456/wahana.v75i2.7378

Fadhilah, S. A., Nugroho, J. A., & Sangka, K. B. (2021). Pengaruh kemudahan dan keamanan terhadap minat menggunakan Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) pada pelaku UMKM binaan Bank Indonesia KPW Solo. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 7(3), 1–7.

Hastuti. (2024). Pengaruh persepsi kemudahan penggunaan, persepsi manfaat, dan persepsi kepercayaan terhadap minat penggunaan QRIS sebagai alat transaksi pembayaran digital di Kota Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Akuntansi, 1(4), 124–132.

Nainggolan, E. G., Silalahi, B. T. F., & Sinaga, E. M. (2022). Analisis kepuasan Gen Z dalam menggunakan QRIS di Kota Pematang Siantar. Jurnal Ekonomi USI, 24–32. https://doi.org/10.36985/8xffk933

Nasih, A. M., & Gaffar, V. G. S. R. (2024). Pengaruh persepsi kemudahan penggunaan, persepsi manfaat, persepsi kepercayaan, persepsi risiko dan persepsi hambatan terhadap minat menggunakan QRIS yang dimediasi oleh sikap terhadap QRIS. Jurnal Akuntansi AKUNESA, 12(3), 1–15. https://doi.org/10.26740/akunesa

Nasution, M. (2022). Potensi dan tantangan Blue Economy dalam mendukung pertumbuhan ekonomi di Indonesia: Kajian literatur. Jurnal Budget: Isu dan Masalah Keuangan Negara, 7(2), 340–363. https://doi.org/10.22212/jbudget.v7i2.136

Radho, M., & Indah Lestari, N. (2022). Students’ interest in using the Quick Response Code Indonesian Standard payment system for vocational education program students Serang Raya University (Minat mahasiswa menggunakan sistem pembayaran Quick Response Code Indonesian Standard pada mahasiswa program pendidikan vokasi Universitas Serang Raya). Jurnal Keuangan dan Perbankan (KEBAN), 2(1), 21–31.

Rahmi, Y., Sekarasih, L., & Sjabadhyni, B. (2017). The influence of beauty vlog on perceived source credibility and purchase intention. Makara Human Behavior Studies in Asia, 21(1).

Rizky, A., Hayati, I., & Dwi, U. A. M. (2023). Pengaruh keamanan layanan terhadap keputusan. Management and Sharia Business, 1(1), 95–109. https://doi.org/10.7454/mssh.v21i1.3496

Sari, K. (2024, Desember 22). Transaksi QRIS di Sumut naik drastis sepanjang tahun 2024. detikSumut.

Seputri, W., & Yafiz, M. (2022). QRIS sebagai alat transaksi digital generasi Z: Analisis faktor. Adzkiya: Jurnal Hukum dan Ekonomi Syariah, 10(2), 139. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/adzkiya/article/view/5259

Seputri, W., Soemitra, A., & Bi Rahmani, N. A. (2022). Pengaruh Technolgy Acceptance Model terhadap minat mahasiswa menggunakan Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) sebagai cashless society. MES Management Journal, 2(2), 116–126. https://doi.org/10.56709/mesman.v2i2.57

Sihaloho, J. E., Ramadani, A., & Rahmayanti, S. (2020). Implementasi sistem pembayaran Quick Response Indonesia Standard Universitas Sumatera Utara. Jurnal Manajemen Bisnis, 17(2). http://journal.undiknas.ac.id/index.php/magister-manajemen/

Sitepu, M. (2024). Pengaruh faktor persepsi keamanan, kemudahan penggunaan, dan kepercayaan terhadap penggunaan QRIS di generasi milenial [Undergraduate thesis, STIE YKPN]. http://repositorybaru.stieykpn.ac.id/id/eprint/3126

Downloads

Published

2025-03-31

How to Cite

Yunira Rambe, Midrawati Hasibuan, & Sri Ayla. (2025). Pengaruh Keamanan dan Kepercayaan Terhadap Minat Pengguna QRIS di Toko Deni Store Ajamu, Labuhanbatu. Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 5(1), 144–157. https://doi.org/10.55606/jimek.v5i1.5940

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.