Strategi Pemasaran Klinik Telaga Indah Farma Batam dalam Meningkatkan Jumlah Kunjungan Pasien

Authors

  • Poppy Putri Pratiwi Universitas Adhirajasa Reswara Sanjaya
  • Erliany Syaodih Universitas Adhirajasa Reswara Sanjaya
  • Nining Handayani Universitas Adhirajasa Reswara Sanjaya

DOI:

https://doi.org/10.55606/jikki.v5i1.6780

Keywords:

Clinic, Marketing strategy, Patient visits

Abstract

Health is the most important thing in life. Clinics play a role in increasing awareness of the importance of health and disease prevention measures. The type and quality of clinical services determines the superiority of the service which has an impact on the number of patient visits, however there has been a decline in the number of patient visits in the last few months. This condition is caused by several factors including internal factors and external factors, so an appropriate marketing strategy is needed to increase the number of patient visits. This research method is descriptive qualitative using SWOT analysis. Based on the results of this research, it shows that the clinic's marketing strategy is in quadrant III, namely by taking advantage of existing opportunities and developing internally. Marketing strategies include product strategy using system of products strategies, price strategy using economic strategies, place strategy with affordable access, promotion strategy using viral marketing strategies, physical evidence strategy using smart hospitals, people strategy by providing training, and process strategies using process focus strategy.

References

Amaliana, D., & Chamid, A. (2022). Penerapan strategi pemasaran dan penetapan harga untuk meningkatkan daya beli konsumen saat pandemi COVID-19. PERFORMA: Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 7(4), 492–501.

Arifiyaa, P. T. N., Hanum, F., & Irwanda, R. (2024). Analisis strategi pemasaran Klinik X berdasarkan metode SWOT. Jurnal Teknologi dan Manajemen Industri, 5(1), 29–35.

Damayanti, L., & Musthofa, R. Z. (2022). Strategi pemasaran Klinik Mata KMU Gresik sebagai pelayanan kesehatan mata (Studi pada: Klinik Mata KMU Gresik Jawa Timur). Al-Muzdahir: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(1), 9–17.

Daruki, M. W., & Wiratama, I. N. G. B. (2018). Strategi pemasaran dalam pengembangan pelayanan klinik estetika. Marketing Strategy in The Development of Aesthetic Clinic Services, 7(1), 18–23.

Edithia, T., Pohan, I., & Adisasmita, S. (2020). An analysis of marketing mix elements that affect public and private hospital: Systematic review. Jurnal Administrasi Rumah Sakit Indonesia, 6(3), 118–125.

Firman, F. A., & Mulyanti, D. (2023). Strategi bisnis pada klinik kesehatan menggunakan analisis SWOT. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen dan Bisnis (JEKOMBIS), 2(2), 126–139.

Herawati, C., & Bakhri, S. (2019). Ketimpangan pelayanan kesehatan dasar dan ekonomi di wilayah perbatasan. Afiasi: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 4(1), 17–27.

Liem, A. (2020). The possibilities and challenges of integrative medicine implementation in clinical psychology: A qualitative study in Indonesia. BMC Complementary Medicine and Therapies, 20(223), 1–11.

Mahadi, K., & Nurhasanah, L. (2011). Kebijakan tata ruang dan kinerja pelayanan kesehatan di Kota Serang. Planesa, 2(2), 99–104.

Musyawarah, I. Y., & Idayanti, D. (2022). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan penjualan pada usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(1), 1–13.

Nugroho, A. P., Handayani, S., & Effendi, D. E. (2021). Health citizenship and healthcare access in Indonesia, 1945–2020. JSP, 24, 284–301.

Nuzula, S. F., Utomo, A. P., & Rahman, M. N. (2024). Strategi marketing mix Klinik Paradise Parisudha Desa Sumberagung Plosoklaten Kediri dalam meningkatkan volume penjualan. Institut Agama Islam Negeri Kediri, 4(1), 104–121.

Pinandita, S. F., & Sulistiadi, W. (2022). Pengaruh bauran pemasaran terhadap keputusan kunjungan pasien ke rumah sakit: Narrative review. Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(10), 18605–18612.

Rahayu, S. (2023). Strategi pemasaran produk dalam meningkatkan kepuasan pelanggan. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmiah Sosial Budaya, 2(1), 109–113.

Ramadhani, N. P., Nuraini, L., & Amelia, S. (2023). Strategi pemasaran dan harga pada produk Somethinc. Maeswara: Jurnal Riset Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 1(6), 339–351.

Sambo, S. W. (2024). Strategi pemasaran dalam upaya meningkatkan jumlah kunjungan pasien di Klinik Bidan Elidar Kabupaten Aceh Tenggara. MASMAN: Master Manajemen, 2(1), 191–205.

Santoso, & Dwijayanti, R. (2021). Pengaruh viral marketing terhadap keputusan pembelian dengan kepercayaan konsumen sebagai variabel intervening (Studi kasus pada mahasiswa jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Surabaya). Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 10(1).

Sapardin, A. N. (2021). Analisis pemasaran rumah sakit berbasis bukti. Jurnal ARSI (Administrasi Rumah Sakit Indonesia), 7(2), 32–39.

Setiawan, N. H., Pramudito, B. A., & Astuti, R. (2023). Strategi pemasaran klinik dalam meningkatkan jumlah kunjungan pasien. e-Prosiding Magister Manajemen ARS University, 1(1), 78–84.

Tambaip, B., Tjilen, A. P., & Ohoiwutun, Y. (2023). Peran fasilitas kesehatan untuk kesejahteraan masyarakat. Jurnal Kebijakan Publik, 14(2), 189–196.

Yanti, E. D., & Isyanto, P. (2024). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan kunjungan di Ahmad Dental Clinic. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis, 1(6), 304–310.

Yu, S. W. Y., Hill, C., Ricks, M. L., Bennet, J., & Oriol, N. E. (2017). The scope and impact of mobile health clinics in the United States: A literature review. International Journal for Equity in Health, 16(1), 178. https://doi.org/10.1186/s12939-017-0671-2

Downloads

Published

2025-03-31

How to Cite

Poppy Putri Pratiwi, Erliany Syaodih, & Nining Handayani. (2025). Strategi Pemasaran Klinik Telaga Indah Farma Batam dalam Meningkatkan Jumlah Kunjungan Pasien. Jurnal Ilmu Kedokteran Dan Kesehatan Indonesia, 5(1), 172–182. https://doi.org/10.55606/jikki.v5i1.6780

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.