Implementasi Absensi Digital Berbasis Appssheet Terhadap Kedisiplinan Siswa Di MA Sabilal Muhtadin
DOI:
https://doi.org/10.55606/teknik.v5i3.7717Keywords:
absensi digital, AppSheet, kedisiplinan siswaAbstract
This study aims to describe the implementation of digital attendance using AppSheet and its impact on student discipline at MA Sabilal Muhtadin. The background of this research is based on the issue of low student discipline, particularly in attendance, which is often not accurately recorded in manual systems. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through observation, interviews, and documentation. The results indicate that AppSheet-based digital attendance simplifies the attendance recording process, reduces fraud, and improves student discipline. Teachers can monitor data in real-time, making the evaluation process faster and more accurate. Moreover, the use of this system also increases students’ sense of responsibility for their attendance at school. Therefore, the implementation of AppSheet has proven effective in promoting a culture of discipline in the school environment and can serve as an alternative solution for technology-based attendance management.
References
Abadi, S., Maseleno, A., Khumaidi, A., & Iskandar, M. N. (2022). Peningkatan Kualitas Sekolah Digital Melalui Aplikasi Absensi Guru Sekolah Berbasis Android Pada SMA Negeri 1 Sukoharjo. NEAR: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 116–121. https://doi.org/10.32877/nr.v1i2.435
Bara, C. B., Dewi, A. C., & Hidayah, N. (2022). analisis absensi online berbasis android pada peningkatan kedisplinan dan kinerja pegawai di balai pengembangan kompetensi PUPR wilayah 1 medan. Jurnal Program Mahasiswa Kreatif, 6(1), 202–213.
Fariz, M., Khairulazman, M., & Faizol, M. (2020). Penggunaan google sheet dan appsheet dalam proses membangunkan app pengiraan markah penilaian kerja kursus. E-Proceedings of the Green Technology & Engineering 2020, 88–97.
Fauzi, R., Qomario, Q., & Utama, A. H. (2024). Pengembangan Aplikasi Monitoring Harian Guru Berbasis Android Menggunakan Appsheet. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 1382–1391.
Fergina, A., Hermanto, Muhammad Ikhsan Thohir, Lusiana Sani Parwati, & Salman Alhidamkara. (2024). Implementasi Aplikasi Absensi Dengan QR Code Menggunakan App Sheet Di Sekolah Madrasah Az-Zain. Jurnal RESTIKOM : Riset Teknik Informatika Dan Komputer, 6(1), 130–136. https://doi.org/10.52005/restikom.v6i1.273
Hasmida. (2023). Perancangan Sistem Aplikasi Absen Karyawan Dengan Menggunakan Appsheet Pada Bengkel Mesin Pt. Semen Tonasa. Lib.Atim.Ac.Id, 1–56. https://lib.atim.ac.id/uploaded_files/temporary/DigitalCollection/YTgxOWVmMWQxYjIwZjY4OTdkZGNmZTk4YjgxMDcxNGE0OTg4ODAxMQ==.pdf
Koyan, P. D. I. W. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rake Sarasin, March, 54–68. https://scholar.google.com/citations?user=O-B3eJYAAAAJ&hl=en
Kurniawan, F. S., & Warsina. (2021). Rancang Bangun Presensi Pegawai dan Pelaporan Pekerjaan secara Online Menggunakan Aplikasi Appsheet. Journal of System, Information Technology and …, 1(2), 40–49. https://www.e-journal.ivet.ac.id/index.php/jsite/article/view/2019%0Ahttps://www.e-journal.ivet.ac.id/index.php/jsite/article/download/2019/1507
Ma’rufah, A. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Digitalisasi Pendidikan. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 17–29. https://doi.org/10.62775/edukasia.v3i1.62
Mengenalkan, D., & Lokal, K. (2019). Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam Volume 4 nomor I, edisi Januari – Juni 2019. 4(1), 95–113.
Pramesti, S., & Tri Febrianto, P. (2024). Implementasi Sistem Absensi Digital Untuk Meningkatkan Efisiensi Pencatatan Kehadiran Guru Di Sekolah Dasar. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 8(2), 2429–2434. https://doi.org/10.36040/jati.v8i2.9521
Prasetyo, C. A., Rahmah, F., Perdana, G. B., Dani, & Saputra, S. (2023). Perancangan Sistem Absensi Berbasis Mobile Untuk Guru Yang Dapat Dipantau Orang Tua. TEKNOBIS : Jurnal Teknologi, Bisnis Dan Pendidikan, 1(1), 196–206.
Rifa’i, Y. (2023). Analisis Metodologi Penelitian Kulitatif dalam Pengumpulan Data di Penelitian Ilmiah pada Penyusunan Mini Riset. Cendekia Inovatif Dan Berbudaya, 1(1), 31–37. https://doi.org/10.59996/cendib.v1i1.155
Sari, N., Januar, J., & Anizar, A. (2023). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Sebagai Upaya Mendidik Kedisiplinan Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 78–88. https://doi.org/10.56248/educativo.v2i1.107
Setiawan, H., Rahayu, W., & Kurniawan, I. (2020). Perancangan Aplikasi Pemesanan Makanan dan Minuman pada Rumah Makan Cepat Saji D’besto. Jurnal Riset Dan Aplikasi Mahasiswa Informatika (JRAMI), 1(03), 347–354. https://doi.org/10.30998/jrami.v1i03.356
Siswa, K., Man, D. I., Bekasi, K., Yusup, M. F., Dwi, E., & Sari, K. (2022). 74-584-2-Pb. 1, 116–126.
Sitasari, N. W. (2022). Mengenal Analisa Konten Dan Analisa Tematik Dalam Penelitian Kualitatif. Forum Ilmiah, 19, 77.
Sitepu, E. N. (2021). Media Pembelajaran Berbasis Digital. Mahesa, 1(1), 242–248. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.195
Sitinjak, N. M., Batubara, R. O., & Silaen, S. Y. (2022). Rancang Bangun Sistem Absensi Guru Sekolah Madrasah Aliyah YASPI Dengan Sistem QR Code Berbasis Web. Jurnal Sains Dan Teknologi Widyaloka, 1(2), 196–202. https://jurnal.amikwidyaloka.ac.id/index.php/jstekwid
Susilo, A. E., & Abdurrahman, A. (2023). Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Meningkatkan Kinerja Karyawan Melalui Absensi Digital. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 318–326. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4629
Wahyuni, S., & Sulaeman, M. (2022). Penerapan Algoritma Deep Learning Untuk Sistem Absensi Kehadiran Deteksi Wajah Di PT Karya Komponen Presisi. Jurnal Informatika SIMANTIK, 7(1), 5–6. https://simantik.panca-sakti.ac.id/index.php/simantik/article/view/127
Zulhidayati, Z., Okra, R., Musril, H. A., & Derta, S. (2024). Perancangan Sistem Absensi Online Berbasis Mobile untuk Guru dan Pegawai menggunakan Appsheet. Juwara Jurnal Wawasan Dan Aksara, 4(1), 23–32. https://doi.org/10.58740/juwara.v4i1.83
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





