Keterkaitan Antara Administrasi Pendidikan dan Supervisi Pembelajaran dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i3.9394Keywords:
Educational administration; Teacher professionalism; Pro-Teacher ModelAbstract
Educational administration, learning supervision, and teacher professionalism are crucial components in efforts to improve the quality of education. However, supervision practices in schools do not focus on developing teacher competencies. This creates a mismatch between the implementation of supervision and the ideal concept of supervision, which should be developmental, dialogical, and sustainable. This study aims to develop a more effective supervision model and to improve teacher professionalism. The method used is a descriptive-conceptual analysis of learning supervision practices, teacher needs, and modern supervision principles. The study results in the Pro-Guru (Continuous Professional Supervision of Teachers) model, which includes participatory planning, supervision implementation using a variety of techniques, data-based evaluation, and follow-up through training and professional mentoring. The implications of this model are the creation of a more humanistic and structured supervision process that can foster a culture of professionalism and innovative learning in schools.
References
Chaerany, C. (2024). Literature Review Pengaruh Kelengkapan Administrasi Pembelajaran Terhadap Kinerja Guru Di Madrasah. Journal Education and Government Wiyata, 2(4).
Fajriya, R. N., Gunawan, A., & Fauzi, A. (2023). Teknik Supervisi Akademik. Jurnal Inofatif Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 12–21.
Fatimah, M., & Ilyas, M. (2024). Optimalisasi Administrasi Guru PAI dalam Meningkatkan Efektivitas Kegiatan Belajar Mengajar di Sekolah. Jurnal Al-Abshor : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 182–193.
Hidayat, C. (2020). Administrasi Pendidikan. Bandung: CV. Kimfa Mandiri.
Idrus, H., Hamuni, Samiruddin, & Nerlin. (2024). Administrasi Pendidikan Konsep, Ruang Lingkup dan Aplikasi di Lembaga Pendidikan. Jawa Tengah: CV. Eureka Media Aksara.
Islamuddin. (2021). Supervisi Klinik Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Mengelola Pembelajaran Di SMA Negeri 8 Gowa. Jurnal Paedagogy, 8(4).
Jamil, F. R., Ramli, A., & Sudadi. (2023). Konsep Dasar Administrasi Pendidikan, Fungsi Dan Ruang Lingkupnya. Tolis Ilmiah: Jurnal Penelitian, 5(1), 53. https://doi.org/10.56630/jti.v5i1.360
Kurnianingsih, E. (2017). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Indonesian Journal of Education Management and Administration Review, 1(1).
Mardiyah, Doussia, N. F., Putri, N. A., Putri, N. A., Zahwa, Imamah, N., & Raffi, M. S. (2024). Peran Supervisi Pendidikan terhadap Peningkatan Profesionalisme Guru. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(11).
Meti Fatimah, Ahmad Yasir Al Amin, & Mahmud Darul Kurniyadi. (2025). Konsep Administrasi Pendidikan. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(1), 235–244. https://doi.org/10.62383/risoma.v3i1.564
Miller, L. S. (2023). Supervision to Support Reflective Practices. Journal of Educational Supervision, 6(1), 1–18. https://doi.org/10.31045/jes.6.1.1
Panoyo. (2024). Pendidikan sebagai Pilar Pembangunan Bangsa Indonesia Menuju Masa Depan Berkelanjutan. Jurnal Studi Pendidikan Dasar, 2(1 SE-Articles), 33–44. https://doi.org/10.54180/jsped.v2i1.499
Ramadhani, A. T., Rizka, M., Adisti, D. N., Diana, P., Tarbiyah, F., Studi, P., … Riau, K. (2025). Peran Administrasi Supervisi Pendidikan Kontemporer. Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3). https://doi.org/https://doi.org/10.62383/hardik.v2i3.1790
Rusi Rusmiati Aliyyah. (2018). Pengelolaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Poli Media.
Safitri, N. O., & Sari, D. (2024). Peran Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di Era Digital. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(6).
Saripuddin, Hasibuan, L., & Us, K. A. (2021). Pengaruh Administrasi Pendidikan Dan Supervisi Akademik Terhadap Kinerja Guru Pada Man 1 Bintan Kepulauan Riau. Akmen: Jurnal Ilmiah, 18(2), 198–208. https://doi.org/10.37476/akmen.v18i2.1719
Savitri, I., Marpaung, W. T., Habib, F., Nst, M. R. S., Sembiring, D. F. Y., Ramdhani, P. S., & Nasution, I. (2023). Supervisi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keprofesionalan Guru. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(3), 26–34.
Suharman. (2016). Model Supervisi Berdasarkan Pendekatan Modern (Pendekatan Kelompok). Intelektualita: Journal of Education Sciences and Teacher Training, 4(2). https://doi.org/10.22373/ji.v4i2.4139
Sulistyorini, Andriesgo, J., Indadihayati, W., Watunglawar, B., Suradi, Mavianti, … Sugiyanto, R. (2021). Supervisi Pendidikan (Sulistyorini & J. Andriesgo, eds.). Riau: DOTPLUS Publisher.
Tursina, N. (2017). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Pontianak: IAIN Pontianak Press.
Wardhana, S. P., & Trihantoyo, S. (2024). Implementasi Supervisi Klinis dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SD Kreatif Insan Rabbani. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 12(2), 285–295.
Yulidar, Fatqul Hajar Aswad, & M. Badrun. (2025). Implementasi Supervisi Akademik Berbasis Coaching Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Manajemen Pendidikan, 20(1 SE-Articles), 187–196. https://doi.org/10.23917/jmp.v20i1.11296
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





