Variasi Pengaturan Tempat Duduk dalam Pembelajaran di Kelas III Sekolah MIS Al-Mubarakah Mohiyolo

Authors

  • Sri Wahyuni Yusuf Universitas Muhammadiyah Gorontalo
  • Yurni Rahman Universitas Muhammadiyah Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i1.8396

Keywords:

Classroom Management, Elementary Education, Learning Interaction, Seating Arrangement , Student Motivation

Abstract

This study originates from the issue of limited variation in seating arrangements in Grade III of MIS Al-Mubarakah Mohiyolo, where the conventional formation has predominantly been used. Such conditions have led to low levels of motivation, engagement, and interaction among students during the learning process. The purpose of this research is to describe the variations of seating arrangements applied by teachers and to analyze their implications for teaching and learning dynamics. This research employed a qualitative descriptive method with a case study design. Data were collected through observation, interviews, and documentation, and were analyzed using the stages of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The findings reveal that teachers implemented three types of seating arrangements: traditional formation, U-shaped formation, and conference formation. Among these, the U-shaped formation was perceived as the most effective by students, as it enhances visibility, facilitates mobility, strengthens interaction between teachers and students as well as among students, and is adaptable for both individual and group learning. These findings highlight that innovative seating arrangements can serve as an effective classroom management strategy to foster a conducive learning environment, improve student motivation, and support the achievement of learning objectives.

References

Akk, S., & Khalid, A. (2006). Cara Islam mendidik anak. Addawa.

Almandili, A. G. (2014). Ketrampilan mengatur tempat duduk dan membuka pelajaran. Islamic Education, 3 January 2022. http://islamiceducation001.blogspot.co.id/2014/05/ketrampilan-mengatur-tempat-duduk-dan.html

Aqib, Z. (2013). Model-model, media, dan strategi pembelajaran kontekstual. Yrama Widya.

Azhar, I. (2013). Pengelolaan kelas dari teori ke praktik. Insyira.

Departemen Agama Republik Indonesia. (2009). Mushaf Al-Qur'an dan terjemah. Pustaka Al-Kautsar.

Despa, M. (2020). Pengaturan tempat duduk untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran tematik di kelas III Madrasah Ibtidaiyah Swasta An-Nizham Kota Jambi. Skripsi, diakses pada 3 Januari 2022.

Djamarah, S. B., & Aswan, Z. (2010). Strategi belajar mengajar. Rineka Cipta.

Dwijayanto, A. (2012). Tantangan ikhtilat "Campur baur laki-laki dan perempuan". 2 January 2022. http://andhikaalhazen.blogspot.co.id/2012/03/tentang-ikhtilat-campur-baur-laki-laki.html

Fadhilah, L. (2018). Variasi pengaturan tempat duduk siswa dalam upaya meningkatkan minat dan motivasi belajar pada mata pelajaran IPA kelas IV di SDN 1 Sawahan. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta, diakses pada 29 Oktober 2024.

Hamid, M. S. (2011). Metode edutainment: Menjadikan peserta didik kreatif dan nyaman di kelas. Diva Press.

Irma, A. (2018). Hubungan antara posisi duduk dengan hasil belajar murid SD Inpres Marualakecamatan Tanete Riaja Kabupaten Barru. Universitas Muhammadiyah Makassar, Skripsi, diakses tanggal 2 Januari 2023.

Kementerian Agama Republik Indonesia. Al-Qur'an Al-Karim dan terjemahnya. Halim.

Nihar Zohratun Rica. (2020). Pengaruh variasi penataan tempat duduk terhadap motivasi belajar peserta didik dalam proses pembelajaran IPS kelas V di MI Natijatul Islam Sumberejo Jaken Pati tahun ajaran 2019/2020. Diakses pada 30 Januari 2022.

Nisa, Y. (2011). Pemisahan kaum pria dari kaum wanita dalam kehidupan Islam adalah fardlu. Jurna, diakses pada 2 Januari 2022.

Rahman, Y. (2018). Pengaruh manajemen pembelajaran full day school terhadap motivasi belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi.

Rifa'i, A., & Anni, N. (2012). Psikologi pendidikan. Pusat Pengembangan MKU-MKDK UNNES.

Rohani, A. (2010). Pengelolaan pengajaran. Rineka Cipta.

Sartika, R. (2020). Pengaruh pengelolaan tempat duduk terhadap hasil belajar IPA di kelas V SD Negeri 53 Kota Pagar Alam. Institut Agama Islam Negeri.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Taqiah, B. (2016). Pengaruh pemisahan kelas peserta didik laki-laki dan perempuan terhadap motivasi belajar peserta didik kelas X pada mata pelajaran akidah akhlak di MA Sunan Pandanaran Yogyakarta. Skripsi, diakses pada 2 Januari 2023.

Thalib, M. M. (2014). Pengaruh pemberian tugas dan posisi tempat duduk terhadap hasil belajar statistik pendidikan. Jurnal, diakses pada 2 Januari 2023.

Undang-Undang RI No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Direktorat Jendral Pendidikan Islam. (Online), diakses 2 Januari 2022. http://pendis.kemenag.go.id

Undang-Undang RI No. 20 Tahun 2003, Bab II, Pasal 3 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Widiasworo, E. (2018). E-book: Cerdas pengelolaan kelas. Diva Press.

Wiyani, N.A. (2016). Manajemen kelas. Ar-Ruzz Media.

Downloads

Published

2025-03-31

How to Cite

Sri Wahyuni Yusuf, & Yurni Rahman. (2025). Variasi Pengaturan Tempat Duduk dalam Pembelajaran di Kelas III Sekolah MIS Al-Mubarakah Mohiyolo . Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 5(1), 66–80. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i1.8396

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.