Penggunaan Media HAPPY NOTE untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS di SMPN 24 Malang

Authors

  • Muhammad Naufal Universitas Negeri Malang
  • Satti Wagistina Universitas Negeri Malang
  • Elly Hartatiek SMPN 24 MALANG
  • Aulia Isnaeni Fariski Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i2.6824

Keywords:

Happy Note, Learning Motivation, Social Studies, Learning Media marketing strategy; sales revenue; customer service; promotion

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of using the Happy Note LKPD media in improving students' learning motivation in Social Studies (IPS) for Grade VII at SMPN 24 Malang. The main issue addressed is the low level of student motivation. The research method used is Classroom Action Research (CAR) conducted in two cycles, with a qualitative approach and descriptive method. The subjects were 33 students from class 7E. Data were collected through observation, questionnaires, and interviews. The results show that the use of Happy Note significantly increased students’ learning motivation. In cycle I, 61% of students were in the “Very Good” category, which increased to 86% in cycle II. Additionally, there was a 23% increase in average motivation scores compared to before the treatment. Students demonstrated enthusiasm and active participation during the learning process. This media also fostered a fun learning environment through motor activities such as cutting, pasting, and coloring. The study concludes that Happy Note is effective in enhancing students’ learning motivation. It is recommended that this media be considered an alternative in IPS learning or other subjects requiring a creative and enjoyable approach.

References

Andriani, D., Afas, M. Z., Irawan, I., & Haidorizal, R. (2023). Pengaruh media LKPD interaktif berbasis Liveworksheet terhadap motivasi dan hasil belajar bahasa Inggris siswa kelas VII MTs Nurul Huda. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 16(2), 45–56.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Eggen, P., & Kauchak, D. (2012). Strategi dan model pembelajaran mengajarkan konten dan keterampilan berpikir. Jakarta: PT Indeks.

Emda, A. (2017). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.

Irmaya, A., Ali, A., & Ngandoh, S. T. (2024). Penerapan Problem Based Learning berbasis E-LKPD Liveworksheet untuk meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 55–64.

Khaerunnisa, H., Hardin, & Ngandoh, S. T. (2024). Penerapan Problem Based Learning dengan metode demonstrasi terhadap peningkatan motivasi belajar peserta didik SMP Negeri 14 Makassar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 22–33.

Khoirunnisa, A. (2021). Pembelajaran PAI berbasis bahasa Inggris sebagai upaya menghadapi tantangan globalisasi di MI Afkaaruna Islamic School Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 10(1), 56–67.

Matondang, A. (2018). Pengaruh antara minat dan motivasi dengan prestasi belajar. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 24–32.

Muhijrahtuddin, F. R., Palennari, M., & Tanra, A. (2023). Penerapan model Problem Based Learning (PBL) berbasis E-LKPD untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa di kelas VII SMP Negeri 8 Makassar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 18–30. https://doi.org/10.31970/pendidikan.v5i2.679

Mulyadi, H., Asmawati, A., & Hasan, N. R. (2024). Penerapan model Problem Based Learning untuk meningkatkan keterampilan berkolaborasi peserta didik kelas VII di SMP Negeri 13 Makassar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 12–21.

Ningsih, E., Anggraini, R. D., & Kartini. (2023). Penerapan model Problem Based Learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VII-E SMP Negeri 23 Pekanbaru. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 234–246.

Nuzula, S. F., & Putranto, A. (2023). Pengaruh media pembelajaran LKPD berbasis Liveworksheet terhadap respon dan hasil belajar siswa kelas VII. Cendekia: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(3), 98–107.

Purwanto, N. (2006). Prinsip-prinsip dan teknik evaluasi pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Putri, A., Anwar, M., & Wibowo, A. (2024). Penerapan model Problem Based Learning dalam meningkatkan motivasi belajar IPA siswa SMP Negeri 5 Makassar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 42–51.

Riduwan. (2013). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Bandung: Alfabeta.

Septiana, A. I., Anggraini, D., & Syawanodya, I. (2020). Pengembangan multimedia interaktif menggunakan piramida hologram untuk media pembelajaran bangun ruang di sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 5, 261–268.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2014). Pengembangan pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jakarta: Prenada Media Group.

Wahyuni, R., Zainuddin, A., Nurlela, S., & Fatimah, M. (2023). Penerapan E-LKPD berbasis Project Based Learning (PjBL) untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa. Journal of Natural Sciences, 2(2), 101–110.

Yulianti, A., Suriani, & Ilhamuddin. (2024). Penerapan PBL berbantuan LKPD untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas VII SMP. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 11(1), 15–26.

Downloads

Published

2025-07-01

How to Cite

Muhammad Naufal, Satti Wagistina, Elly Hartatiek, & Aulia Isnaeni Fariski. (2025). Penggunaan Media HAPPY NOTE untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS di SMPN 24 Malang. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 5(2), 324–332. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i2.6824

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.