Eufemisme dan Disfemisme pada Judul Berita E-Sumatera Ekspres

Edisi Agustus-Oktober 2024

Authors

  • Rima Harista Universitas PGRI Palembang
  • Masnunah Masnunah Universitas PGRI Palembang
  • Hayatun Nufus Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i3.6084

Keywords:

Dysfemisme, Euphemism, News Headlines, Sumatra Express

Abstract

News headline writing is one of the most critical aspects because it can affect readers' perceptions of the issues reported. The headline is the main thing that can attract the attention of readers, therefore writing a good and correct headline can affect the way readers conclude the content of the news. Based on this, the problem in this study is how the form and function of euphemisms and dysphemisms used in E-Sumatera Ekspres news headlines, especially political, criminal and environmental headlines (August-October 2024 edition). The purpose of this study is to identify and analyze the use of euphemisms and dysphemisms in E-Sumatera Ekspres headlines (August-October 2024 edition). The results of the study found a total of 9 euphemism data consisting of 2 data of euphemism in the form of figurative expressions, 1 data of euphemism in the form of remodeling, 3 data of euphemism in the form of circumlocution, and 3 data of euphemism in the form of one word to replace another word. Furthermore, 22 data of dysphemism were found, consisting of 15 data of dysphemism in the form of figurative expression, 3 data of dysphemism in the form of metaphor, 1 data of dysphemism in the form of flipansi, 2 data of dysphemism in the form of remodeling, and 1 data of dysphemism in the form of circumlocution. The data shows that not all categories of euphemisms and dysphemisms described by Allan and Burridge are found in the research data. The research method used is descriptive method. This research reveals that the use of euphemisms aims to soften the delivery of sensitive information to make it more acceptable to readers, while dysphemisms are used to attract attention by accentuating dramatic or controversial aspects in the news.

References

Adnan, M. S. (2019). Abreviasi pada berita dalam surat kabar Jawa Pos. Belajar Bahasa: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 202.

Alfansyur, Andarusni, & M., M. (2020). Seni mengelola data: Penerapan triangulasi teknik, sumber dan waktu pada penelitian pendidikan sosial. Historis: Jurnal Kajian, Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 149.

Annisa, T. N. (2023). Penggunaan eufemisme Tsamara Amany pada podcast Tsama dengan: Kajian stilistika (Tesis). Tidak dipublikasikan.

Ardin, A. S., Lembah, H. G., & Ulinsa, U. (2020). Gaya bahasa dalam kumpulan puisi Perahu Kertas karya Sapardi Djoko Damono (Kajian Stilistika). Bahasa dan Sastra, 5(4).

Arifianti, I., & Wakhidah, K. (2020). Semantik: Makna referensial dan makna nonreferensial. CV. Pilar Nusantara.

Arman, A., Nurjannah, N., Masri, F. A., Nirmalasari, N., & Mariani, M. (2023). Analisis gaya bahasa dalam iklan komersil di Kendari. Alfabeta: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 6(2), 84–85.

Azalina, I., & Siswanto, W. (2023). Gaya bahasa dalam kumpulan puisi Lalu Kau karya Radhar Panca Dahana. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 3(9), 1370–1386.

Devi, E. K. (2023). Disfemisme dalam unggahan akun media sosial @Areajulid. Nuansa Indonesia, 17.

Dewirohati, S. (2021). Analisis gaya bahasa pada puisi karya Marhalim Zaini (Disertasi, Universitas Islam Riau).

Effendy, E., Zakaria, Z., & Anggarana, A. (2023). Dasar-dasar penulisan berita. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 4042.

Faisal, M. N. (2021). Metode pembelajaran matematika di sekolah dasar saat pandemi Covid-19. Jurnal Rised Pendidikan Dasar (JPRD), 117–129. http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/jrpd

Firmansyah, N. I., Chan, A., & Dai, R. R. M. (2024). Analisis penerapan social media marketing Instagram pada Hotel Horison Palma Pangandaran menggunakan framework Dragons. Jurnal Lentera Bisnis, 13(3), 1354–1381.

Hairunisa, H. (2020). Analisis dampak musim hujan terhadap hasil panen tomat di Desa Ciloto, Kabupaten Cianjur, Provinsi Jawa Barat (Skripsi, FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Hamidah, dkk. (2016). Analisis eufemisme kematian masyarakat Melayu Sarawak dari perspektif semantik kognitif. GEMA Online® Journal of Language Studies, 53.

Hardani, A., Andriani, H., & Ustiwaty, J. (2020). Metode penelitian kualitatif dan kuantitatif. Pustaka Ilmu.

Hidayati, A., & Hasfi, N. (2023). Framing pemberitaan korban kekerasan berbasis gender online (KBGO) di media online. Interaksi Online, 11(3), 498–510.

Jayanti, R. R., Maulida, N., & Musdolifah, A. (2019). Eufemisme dan disfemisme pada judul berita surat kabar harian Balikpapan Pos periode April–Mei 2018. Jurnal Basataka (JBT), 2(1), 79.

Kamila, S. C. (2023). Gaya bahasa kiasan komentator Peter Drury di final FIFA World Cup Qatar 2022 (Kajian Stilistika Pragmatik) (Disertasi, Universitas Komputer Indonesia).

Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). (n.d.). Persepsi. Diakses Februari 2025, dari https://kbbi.web.id/persepsi

Kartika, & Manaf. (2023). Disfemisme dan fungsinya dalam kumpulan cerpen Saia karya Djenar Maesa Ayu. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 139.

Khairani, R. P. Y., Putri, T., & Syahputra, E. (2022). Analisis gaya bahasa dalam cerpen yang berjudul “Banun” karya Damhuri Muhammad. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 225.

Kusno, A. (2020). Kekhasan gaya pidato Megawati Soekarnoputri dalam Kongres IV PDI Perjuangan di Bali: Tinjauan retorika. LOA: Jurnal Ketatabahasaan dan Kesusastraan, 10(2), 175–177.

Kusuma, I. D., & Siagian, I. (2024). Bentuk disfemisme dalam siniar “Kompleks Kiky” episode pengakuan Kaesang soal dinasti politik. Governance: Jurnal Ilmiah Kajian Politik Lokal dan Pembangunan, 18.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa sebagai alat komunikasi dalam kehidupan manusia. Kampret Journal, 1(2), 2–4.

Mallawa, S. (2024, Maret 12). Indonesia urutan ke-4 dunia sebagai pengguna Instagram. Kompasiana. https://www.kompasiana.com

Mulyadi, J., & Christina, D. (2021). Gaya bahasa pada pernyataan penutup Najwa Shihab dalam gelar wicara “Mata Najwa” di Trans 7. Jurnal Ilmiah Langue and Parole, 4(2), 46–56.

Nufus, H., Subyantoro, S., & Pristiwati, R. (2022). Pemanfaatan media pembelajaran blog dalam meningkatkan kemampuan menulis feature mahasiswa. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 5(2), 424.

Prasetyo, H., Husna, S. A., & Putri, A. S. (2021). Analisis gaya bahasa puisi Sumpah Abadi karya Dee Lestari: Kajian stilistika. Jurnal Kata: Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 55.

Puspita, A. N. (2021). Bentuk disfemisme dalam kolom komentar video trending YouTube pasca pemilihan umum 2019. Nuansa Indonesia, 23(2), 160–172.

Putri, N. (2024). Analisis kemampuan pemecahan masalah materi limas dan prisma pada siswa MTs Negeri 9 Pidie. PERISAI: Jurnal Pendidikan dan Riset Ilmu Sains, 232–244.

Riesty, S. (2022). Analisis fungsi majas eufemisme dalam cerpen buku paket Bahasa Indonesia (Skripsi).

Safitri, R. (2022). Analisis fungsi majas eufemisme dalam cerpen buku paket Bahasa Indonesia kelas IX penerbit Kemendikbud (Disertasi, Universitas Batanghari).

Silalahi, T. S. (2022). Solidaritas komunitas Barisan Manual Brew (Studi deskriptif kualitatif pada komunitas Barisan Manual Brew). JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 2741–2748. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i8.726

Sugiyono. (2022). Metode penelitian kualitatif. Alfabeta.

Syahid, A., & Saifullah, A. R. (2019). Disfemisme bahasa pendukung calon presiden dan wakil presiden RI tahun 2019 di ruang virtual YouTube. Dalam Seminar Internasional Riksa Bahasa (Vol. 2).

Syahputri, A. Z., Fallenia, D., & Syafitri, R. (2023). Kerangka berfikir penelitian kuantitatif. Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 2(1), 161.

Syahza, A. (2021). Metodologi penelitian. UR Press.

Ulfa, L. H. (2020). Kajian eufimisme dan disfemisme dalam komentar para netizen dalam YouTube berita Kumparan.com (edisi Menko Polhukam Wiranto ditusuk orang di Pandeglang). Dalam Seminar Internasional Riksa Bahasa, 541.

Wahibudiyak, K. (2022). Paling anyar! Sumatera Ekspres soft launching koran online. Disway.id. https://disway.id/read/639592/palinganyar-sumatera-ekspres-soft-launching-koran-online/15

Widodo, M. R. (2021). Penggunaan eufemisme dan disfemisme pada tajuk rencana Riau Pos (Skripsi), 14–30.

Downloads

Published

2025-11-01

How to Cite

Rima Harista, Masnunah Masnunah, & Hayatun Nufus. (2025). Eufemisme dan Disfemisme pada Judul Berita E-Sumatera Ekspres : Edisi Agustus-Oktober 2024. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 5(3), 01–12. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i3.6084