Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash Cs6 Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV SD Kasongan Bantul

Authors

  • Nela Alya Silvana UNIVERSITAS PGRI YOGYAKARTA
  • Hermawan Wahyu Setiadi Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i2.5882

Keywords:

Adobe Flash CS6, Interactive Learning Media Development, Learning Achievement

Abstract

This study aims to evaluate the feasibility, practicality, and effectiveness of interactive learning media based on Adobe Flash CS6 in improving the learning achievement of fourth grade students. The research method used is Research and Development (R&D) with Thiagarajan's 4D development model, which includes the Define, Design, Development, and Disseminate stages. This research involved 56 fourth grade students of SD Kasongan as research subjects. The research data were collected through observation, interviews, questionnaires, and tests, then analyzed using descriptive qualitative and quantitative analysis. The research shows that the developed media has a very high level of feasibility based on the assessment of media experts (average score 4.4) and material experts (average score 4.38). In addition, the media was rated very practical based on positive responses from students (82%) and teachers (90%). The effectiveness analysis using statistical tests showed significant differences between the control class and the experimental class (Sig. 2-Tailed = 0.001), it was concluded that the developed media was effective in improving student learning achievement in mathematics subjects.

References

Akhmad, K. A. (2021). Peran pendidikan kewirausahaan untuk mengatasi kemiskinan. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 2(06), 173-181.

Atiaturrahmaniah, A., & Ibrahim, D. S. M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash CS 6 Dengan Penerapan Teori Van Hiele. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 1.

Cozad, L. E., & Riccomini, P. J. (2016). Effects of Digital-Based Math Fluency Interventions on Learners with Math Difficulties: A Review of the Literature. 19.

Depdiknas. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi Sekretariat Jenderal Departemen Pendidikan Nasional.

Fatchan, M. (2018). Perancangan aplikasi media pembelajaran ilmu pengetahuan alam berbasis Adobe Flash CS 6 Professional CS6. Jurnal SIGMA, 8(1), 43-51.

Hanafi. 2017. “Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan”. Jurnal Kajian Keislaman, 4(2): 129-150.

Muthoharoh, V., & Sakti, N, C, (2021). Media Pembelajaran Interkatif Menggunakan Adobe Flash CS 6 Untuk Pembelajaran IPS Peserta didik Sekolah Menengah Atas. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 364-375.

Nugraha, R. (2017). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Adobe Flash CS 6 CS4 Proffesional Pada Pembelajaran Tematik Untuk Peserta didik kelas 2 SD. Scholaria 7(2), 94-105.

Rachmantika, A. R., & Wardono, W. (2019, February). Peran kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran matematika dengan pemecahan masalah. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 439-443).

Doringin, F., Tarigan, N. M., & Prihanto, J. N. (2020). Eksistensi pendidikan di era revolusi industri 4.0. Jurnal Teknologi Industri Dan Rekayasa (JTIR), 1(1), 43-48.

Porsche, D., Tulenan, V., & Sugiarso, B. A. (2019). Aplikasi pembelajaran interaktif sistem peredaran darah manusia untuk kelas 5 sekolah dasar. Jurnal Teknik Informatika, 14(2), 173-182.

Dewi, P. Y. A., Kusumawati, N., Pratiwi, E. N., Sukiastini, I. G. A. N. K., Arifin, M. M., Nisa, R., & Kusumawati, P. R. D. (2021). Teori dan aplikasi pembelajaran IPA SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Nuryati, N., & Darsinah, D. (2021). Implementasi teori perkembangan kognitif jean piaget dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 153-162.

Rosyid, M. F., & Baroroh, R. U. (2019). Teori Belajar Kognitif dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Lisan: Jurnal Bahasa (e-Journal), 4(2), 180-198.

Rusman, D.K., & Riyana, C. (2021). Pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Slameto. (2020). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyanto. (2019). Prestasi Belajar Matematika: Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Thiagarajan, S et al. 1974. Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children A Sourcebook. Indiana: Indiana University

Trianto, 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif – Progresif. Jakarta : Kencana.

Trimansyah, T. (2021). Kecenderungan Media Pembelajaran Interaktif. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 12 (1), 13-27.

Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, K. M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research and Development (R n D). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah Kolaka.

Downloads

Published

2025-06-05

How to Cite

Silvana, N. A., & Hermawan Wahyu Setiadi. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash Cs6 Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV SD Kasongan Bantul. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 5(2), 124–133. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i2.5882

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 

You may also start an advanced similarity search for this article.