Analisis Kemampuan Menulis Teks Narasi Siswa Kelas V SD N Ketiwijayan
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i2.5822Keywords:
Kemampuan, Menulis, NarasiAbstract
This study examines the ability to write narrative texts of fifth grade students of SD N Ketiwijayan with qualitative methods through interviews, observations, and document analysis. narrative text is a form of writing that tells an event or incident by prioritizing the role of characters, arranged chronologically to provide a complete explanation or story, and aims to enrich the understanding of readers or listeners through a systematic sequence of time The results show that most students have good narrative writing skills, but there are still some who need improvement, especially in terms of spelling, punctuation, and sentence structure. Out of 13 students, 8 students have good writing skills, 3 students have sufficient skills, and 2 other students have poor skills. Common errors include the use of capital letters and sentence structure which still need to be improved.
References
Afifah, V. N. (2022). Kesalahan kalimat efektif pada karangan narasi siswa kelas v sdn mekar bakti 1. Prosiding Ces (Conference Of Elementary Studies), 1(6), 379–389. https://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Pro/article/view/7892
Agustin, C. F.-C. T. (2024). Analisis Unsur-unsur Intrinsik dalam Teks Narasi Siswa. Jurnal Medika Akademik, 2(7).
Aisah, A., Ilmu, F., Dan, T., Islam, U., & Walisongo, N. (2021). KARANGAN NARASI PADA SISWA KELAS V MI ROUDLATUL ULUM SUWAWAL 04.
Ambarsari, R. Y., Santoso, A. B., Asfuri, N. B., & Nurjihat, I. (2023). Analisis kemampuan menulis teks narasi kelas III SD Negeri Ngarum 3 Kecamatan Ngrampal Kabupaten Sragen. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 6(1), 50–59. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v6i1.7287
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Dr. Hasriani, S. P. M. P. (2021). Belajar Menulis Teks Narasi dengan Teknik Clustering (R. Fadhli (ed.); 1 ed.). Indonesia Emas Group. https://www.google.co.id/books/edition/Belajar_Menulis_Teks_Narasi_dengan_Tekni/ELLGEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=pengertian+teks+narasi&pg=PA75&printsec=frontcover
Fadhillah, D., Aulia, F., Nur, Sania, L., & Dini, D. (2022). Materi Ajar Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi (hal. 63).
Gaol, T. L. (2021). Analisis Penggunaan Ejaan (Penulisan Kata) Di Internet. Prosiding Seminar Nasional Linguistik dan Sastra (SEMANTIKS), 88–95. https://jurnal.uns.ac.id/prosidingsemantiks
JASMINE, K. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PENEMUAN TERBIMBING DALAM MENULIS TEKS NARASI PADA KELAS VII SMP SENTOSA BHAKTI. Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu.
Laila Qadaria, Khoirul Bariah Rambe, Wapiatul Khairiah, Rahmanita Minta Ito Pulungan, & Elvira Zahratunnisa. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Keterampilan Menulis Belajar Siswa SD Kelas IV. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(3), 97–106. https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i3.1675
Marliana, R., & Indihadi, D. (2020). Teknik Brainstorming Pada Model Pembelajaran Menulis Teks Narasi. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 109–115. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i2.25459
Nufus, H., Rokhman, F., & Pristiwati, R. (2023). Literasi Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Narasi Siswa Kelas V SD. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6695–6699. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2285
Nurjani, N., & Fauziah, M. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Menulis Narasi dengan Strategi Quantum Writing Bebantuan Media Picture and Picture bagi Siswa Kelas V SD. Fondatia, 7(4), 863–876. https://doi.org/10.36088/fondatia.v7i4.4118
Safitri, T. M., Susiani, T. S., & Suhartono, S. (2021). Hubungan antara Minat Membaca dan Keterampilan Menulis Narasi Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2985–2992. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1029
Simin, F., & Jafar, Y. (2020). Meningkatkan Kemampuan Menceritakan Isi Bacaan Melalui Pendekatan Komunikatif Pada Siswa Kelas IV di SDN 1 Limboto Barat Kabupaten Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 4(3), 209. https://doi.org/10.37905/aksara.4.3.209-216.2018
Suryaman, E. D. (2018). Teks narasi dan literasi buku fiksi-non fiksi (cas dari cerita dan buku). 3–6.
Trihono, E. S. (2017). Kemampuan Menulis Teks Naratif.
Y., K., I.G.W, S., & L. D. S., A. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Melalui Strategi Please. Indonesian Gender and Society Journal, 2(1), 10–17. https://doi.org/10.23887/igsj.v2i1.39207
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.