Implementasi E-Lkpd Interaktif Berbasis Kearifan Lokal Paghau Baganduang Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik

Authors

  • Vista Cindy Universitas Riau
  • Hendri Marhadi Universitas Riau
  • Otang Kurniaman Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i2.5696

Keywords:

E-LKPD, Local Wisdom, Paghau Baganduang, Learning Outcomes

Abstract

Interactive E-LKPD is an alternative media that can be used to support the learning process, consisting of materials and practice questions categorized as computer-based media because it requires a computer to operate, allowing students to independently enhance their understanding of the learning material.Interactive E-LKPD can make learning activities interactive, enjoyable, and have a positive impact on students' learning outcomes.This research aims to implement interactive E-LKPD that highlights the local wisdom of Paghau Baganduang in order to improve student learning outcomes in IPAS lessons for fourth-grade elementary school students.The research method used is an experimental method with a one group pretest-posttest design, conducted in the fourth grade of SDN 015 Pebaun Hilir.The data collection technique was conducted through pretests and posttests to determine the improvement in students' learning outcomes.The results of this study indicate an improvement in students' learning outcomes by 54.6%, with a pretest percentage of 26% and a posttest percentage of 80.6%.The N-gain score obtained was 0.74, categorized as "high."This study concludes that the use of E-LKPD based on local wisdom Paghau Baganduang can improve students' learning outcomes.

References

Al Muhandis, M. A., & Riyadi, A. (2023). Analisis Efektivitas Customer First Quality First Approach Pada Training Quality Dojo Dengan Metode Quasi Eksperimen One Group Pretest Posttest Design. Journal of Applied Multimedia and Networking (JAMN), 07(02). http://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAMN

Arifin, M., & Kuntjoro, S. (2019). Validitas Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Materi Keanekaragaman Hayati Berbasis Saintifik untuk Melatihkan Keterampilan Literasi Sains Peserta Didik Kelas X. http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika.

Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843

Firtsanianta, H., & Khofifah, I. (2022). Efektivitas E-LKPD Berbantuan Liveworksheet untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Conference of Elementary Studies.

Gusma, D. , R. (2023). Perencanaan Komunikasi Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Kuantan Singingi dalam Mempromosikan Festival Perahu Baganduang. Program Studi Ilmu Komunikasi.

Gustina, E. (2017). Tradisi Perahu Baganduang di Lubuk Jambi Kecamatan Kuantan Mudik Kabupaten Kuantan Singingi. .

Hairani, G. R., Safruddin, & Setiawan, H. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbentuk Cerita Bergambar. Journal of Classroom Action Research, 4(2).

Indra Sukma, K., & Handayani, T. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Berbasis Wordwall Quiz Terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2767

Khotimah, S. K., Yasa, A. D., & Nita, C. I. R. (2020). Pengembangan E-LKPD Matematika Berbasis Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Kelas V SD. Seminar Nasional PGSD UNIKAMA. https://conference.unikama.ac.id/artikel/

Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 659–663.

Ni Made Sinta Suwastini, Anak Agung Gede Agung, & I Wayan Sujana. (2022). LKPD sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Saintifik dalam Muatan IPA Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 311–320. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i2.48304

Puspita, V., Parma Dewi, I., Taratak Paneh No, J., Korong Gadang Kecamatan Kuranji, K., Padang, K., kunci, K., Berfikir Kritis, K., & Investigasi Matematika, P. (2021). Efektifitas E-LKPD berbasis Pendekatan Investigasi terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 01.

Rahmah Ichsan, J. (2022). LKPD Interaktif Berbasis HOTS.

Rahman, S. (2021). PAPentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 289–302.

Rahmawati, L. H., & Wulandari, S. S. (2020). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Scientific Approach Pada Mata Pelajaran Administrasi Umum Semester Genap Kelas X OTKP di SMK Negeri 1 Jombang (Vol. 8). https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap

Sudyana, D. K. (2021). Strategi dan Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Hindu Berbasis Kearifan Lokal. WIDYANATYA, 3(2).

Supriatna, M., Putra, E. D., Febriandi, R., Frokhah, L., Akbar, A., Abidin, Z., Lamadang, K. P., Mursalim, & Alman. (2023). Etno Pedagogik (Pendidikan Inklusif Berbasis Kearifan Lokal di Nusantara) (M. Supritna & Z. Abidin, Eds.). IndonesiaEmasGroup.

Telaumbanua, N. A., Lase, D., & Ndraha, A. (2021). Kreativitas Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran di SD Negeri 075082 Marafala. HINENI: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 10–28. https://doi.org/10.36588/hjim.v1i1.63

Tsaniya, K. S., Nafis, O. Z., Rosaifa, F. E., Widodo, S. T., & Wahyuni, N. I. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV SDN Tlogosari Wtan 01 Semarang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(5), 1453–1460.

Wardani, W. P., & Suniasih, N. W. (2022). E-LKPD Interaktif Berbasis Kearifan Lokal pada Materi Aksara Bali Kelas V Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 173–182. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.44586

Downloads

Published

2025-06-05

How to Cite

Vista Cindy, Hendri Marhadi, & Otang Kurniaman. (2025). Implementasi E-Lkpd Interaktif Berbasis Kearifan Lokal Paghau Baganduang Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik . Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 5(2), 103–111. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v5i2.5696

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.