Analisis Motivasi Belajar Siswa Kelas X.3 dengan Menggunakan Model Pembelajaran Tutorial pada Mata Pelajaran Informatika di UPT SMA Negeri 3 Maros
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v4i1.2822Keywords:
Learning Motivation, Tutorial Learning Model, Informatics SubjectsAbstract
The use of the tutorial learning model in Informatics subjects is the focus of attention in efforts to create a learning environment that motivates and encourages active student involvement. This research aims to provide a holistic understanding of the effectiveness of using the tutorial learning model in class X.3 at UPT SMA Negeri 3 Maros. This research uses quantitative descriptive research methods. The results of this research show that students' learning motivation in using the tutorial learning model is in the high category with an average percentage of 79.1%, so it can be concluded that the tutorial learning model is quite effective for use in informatics learning.
References
Annisa, F., & Marlina, M. (2019). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe index card match terhadap aktivitas dan hasil belajar matematika peserta didik. Jurnal Basicedu, 3(4), 1047-1054.
Fitriya, Istiqbalul. 2022. Mapel Informatika Menjadi Materi Pilihan di Kurikulum Merdeka, Apa Saja yang Dipeljari? Babad: Edukasiana. https://auliararablog.wordpress.com/2019/05/06/media-kahot-pengertian-kelemahan-dan- kelebihan/
Kamal, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa kelas XI MIPA SMA Negeri 8 Barabai oleh. Julak: Jurnal Pembelajaran dan Pendidik. 1(1), 89-100.
Marlina, M., Efrina, E., & Kusumastuti, G. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Berdiferensiasi sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Sosial pada Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusif. Laporan Akhir Penelitian Terapan Unggulan Perguruan Tinggi, UNP, 4–79.
Suyanto, M. (2005). Pengantar teknologi informasi untuk bisnis. Penerbit Andi.
Purba, Leony Sanga Lamsari. (2019). Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. JDP Vol 12 No. 1.
Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan konsentrasi belajar mahasiswa melalui pemanfaatan evaluasi pembelajaran quizizz pada mata kuliah kimia fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(1), 29-39.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.