Implementasi Manajemen Konflik dalam Menyelesaikan Persoalan Kedisiplinan Santri di Pondok Pesantren Al-Azhar Jember
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i3.2471Abstract
This research aims to examine in depth the application of conflict management in overcoming student discipline problems at the Al-Azhar Jember Islamic Boarding School. Conflict management acts as an effective preventive key to overcoming challenges in maintaining discipline. The research method used is descriptive qualitative, with data collection through interviews and observation. The research results show that conflict management is an effective step to overcome challenges in maintaining discipline, especially among PP students. Al-Azhar. There are several findings from the results of the research conducted: 1) Conflict management planning steps in resolving student discipline problems in PP. Al-Azhar Jember, 2) Parties Involved in Conflict Management Planning in Resolving PP Student Discipline Problems. Al-Azhar Jember, 3) Objectives of Conflict Management in PP. Al-Azhar Jember.
References
Amin, S. (2021). Pendidikan Akhlak Berbasis Hadits Arba'in An Nawawiyah. Penerbit Adab.
Ananda, D., Nur, L., Rifa’i, S., & Zuhro’Fitriana, A. Q. (2023). Implementasi Manajemen Konflik Terhadap Perilaku Bullying Di Pondok Pesantren Al-Fattah, Jember. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis, 3(2), 272-277. http://jurnal.minartis.com/index.php/jebs/article/view/807
Arifudin, M., Sholeha, F. Z., & Umami, L. F. (2021). Planning (Perencanaan) Dalam Manajemen Pendidikan Islam. MA'ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(02), 162-183. https://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/maalim/article/view/3720
Asmarani, Y., & Mayasari, R. (2023). DINAMIKA STRES SANTRI BARU DI PONDOK PESANTREN MODERN AL-IKHLAS LABUNTI KECAMATAN LASALEPA KABUPATEN MUNA. Jurnal Mercusuar: Bimbingan, Penyuluhan, dan Konseling Islam, 3(1), 20-31. https://ejournal.iainkendari.ac.id/index.php/MERCUSUAR/article/view/6810
Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Dinamika Sosial Dalam Proses Pengambilan Keputusan dalam Manajemen Pendidikan Islam. Attanwir: Jurnal Keislaman dan Pendidikan, 14(2), 45-67. http://e-jurnal.staiattanwir.ac.id/index.php/attanwir/article/view/421
Fahham, A. M. (2020). Pendidikan pesantren: pola pengasuhan, pembentukan karakter, dan perlindungan anak. Jakarta: Publica Institute.
Farhan, L. P., & Hadisaputra, P. (2021). Conflict Management in Pesantren, Madrasah, and Islamic Colleges in Indonesia: A Literature Review: Manajemen Konflik di Pesantren, Madrasah, dan Perguruan Tinggi Islam di Indonesia: Kajian Literatur. Dialog, 44(1), 37-50. https://jurnaldialog.kemenag.go.id
Fauzi, A. (2023). Manajemen Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Man Kota Palangka Raya. Sekapur sirih kajian mandiri manajemen pendidikan, 114.
Iswahyudi, M. S., Iskandar Zulkarnain, S. E., Hamidah Rosidanti Susilatun, M. E. M., Robial, F. E., Hendry Rumengan, M. M., Ch, D., ... & Sondakh, A. E. (2023). Pengantar Manajemen Konflik. Batam: Cendikia Mulia Mandiri.
Kholifah, Y. B. (2019). Manajemen Konflik Perspektif Pendidikan Islam. Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 11-24. https://e-journal.staima-alhikam.ac.id/piwulang/article/view/298
Mariyono, D., & Masykuri, M. (2023). Kiprah Pesantren: Solusi Konflik Sosial dan Etika Bangsa yang Multikultur. Journal on Education, 5(4), 12052-12065. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2166
Musbikin, I. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter: Referensi Pembelajaran Untuk Guru Dan Siswa SMA/MA. Nusamedia.
Musbikin, I. (2021). Pendidikan Karakter Disiplin. Bandung: Nusamedia.
Muslim, A. (2020). Manajemen konflik interpersonal di sekolah. Jurnal Paedagogy, 1(1), 17-27. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/3055
Purwono, F. H., Ulya, A. U., Purnasari, N., & Juniatmoko, R. (2019). Metodologi Penelitian (Kuantitatif, Kualitatif dan Mix Method). GUEPEDIA.
Rabbaniyah, Q., & Roidah Lina, M. M. (2023). Model Pengelolaan Pondok Pesantren. Yogyakarta: Zahir Publishing.
Rizqi, N. S., & Bisri, H. (2021). Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Santri Pondok Pesantren Babussalam Banjarejo Pagelaran Malang. In International Seminar On Islamic Education & Peace (Vol. 1, pp. 389-391). https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/isiep/article/view/1387
Rony, R. (2019). Analisis Manajemen Konflik di Sekolah. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(2), 92-115. https://doi.org/10.31538/almada.v2i2.801
Sobri, M. (2020). Kontribusi kemandirian dan kedisiplinan terhadap hasil belajar. Bogor: Guepedia.
Sofia, N. N. (2021). Manajemen konflik di pesantren melalui kultur pesantren dan gaya kepemimpinan kyai. Jurnal Studi Islam dan Kemuhammadiyahan (JASIKA), 1(1), 1-16. https://journal.umy.ac.id/index.php/jesika
Sugiono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Syahrani, S. (2022). Peran Wali Kelas Dalam Pembinaan Disiplin Belajar di Pondok Pesantren Anwarul Hasaniyyah (Anwaha) Kabupaten Tabalong. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(1), 50-59. https://jurnal.stiq-amuntai.ac.id/index.php/al-qalam
Usman, H. (2022). Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan Edisi 4. Jakarta: Bumi Aksara.
Wardiyono, K. (2021). Manajemen Kepemimpinan Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an. Jombang: Ainun media.
Yanto, A., Dianto, A., Bastian, D., & Kurniawan, M. E. (2023). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI PONDOK PESANTREN DARUSSALAM KEPAHIANG. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 190-210. https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/eduleadership/article/view/33480
Yanto, M. (2022). Manajemen konflik dalam menyelesaikan kedisiplinan siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Konseling dan Pendidikan (JKP), 10(4), 687-698. http://jurnal.konselingindonesia.com
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.