Pengaruh Lingkungan Sosial, Modal Usaha, Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha pada Masyarakat Desa Ayula Timur
DOI:
https://doi.org/10.55606/jaemb.v5i1.5708Keywords:
Social Environment, Business Capital, Entrepreneurial Knowledge, Entrepreneurial InterestAbstract
This research aims to determine the influence of social environment, business capital, and entrepreneurial knowledge on entrepreneurial interest in the community of Ayula Timur Village, Bone Bolango Regency, Gorontalo Province. This research employs a quantitative approach using a survey research method. The primary data used were collected through a questionnaire distributed to the residents of Ayula Timur Village. The sample comprises 64 respondents: farmers, plantation workers, livestock breeders, civil servants, entrepreneurs, and laborers. The data analysis technique employs multiple linear regression, assisted by the SPSS program. The results indicate that simultaneously, the variables of social environment, business capital, and entrepreneurial knowledge significantly influence entrepreneurial interest, with a significance value of 0.000. Partial testing results show that social environment, business capital, and entrepreneurial knowledge each positively influence entrepreneurial interest. The coefficient of determination (R-square) is 0.373 or 37.3%, meaning that the three independent variables collectively influence the dependent variable (entrepreneurial interest). In contrast, other factors outside the studied model influence the remaining 62.7%.
References
[1] Q. Aini and F. Oktafani, “Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan, Motivasi Berwirausaha Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Komunikasi Dan Bisnis Telkom University,” Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, vol. 17, no. 2, pp. 151–159, 2020, doi: 10.31849/jieb.v17i2.3845.
[2] I. Ajzen, “Teori Perilaku Terencana: Pertanyaan yang Sering Diajukan,” Human Behavior and Emerging Technologies, vol. 2, no. 4, pp. 314–324, 2020, doi: 10.1002/hbe2.202.
[3] S. Apriliawati, “Bab II Landasan Teori,” Journal of Chemical Information and Modeling, vol. 53, no. 9, pp. 1689–1699, 2018.
[4] J. B. Barney, “Pandangan Berbasis Sumber Daya: Teori dan Implikasi untuk Manajemen Strategis,” Manajemen Sumber Daya Strat-egis, pp. 45–67, 2021.
[5] G. S. Becker, “Modal Manusia: Teori dan Implikasi untuk Kewirausahaan,” Manajemen Modal Manusia, pp. 78–92, 2020.
[6] J. G. Covin and D. P. Slevin, “Orientasi Kewirausahaan: Teori dan Praktik,” Manajemen Kewirausahaan, pp. 123–145, 2020.
[7] Y. Dheananda, “Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Lingkungan Sosial terhadap Minat Bewirausaha,” pp. 8–26, 2023.
[8] L. Falahati, P. Khosravi, and M. Zare, “Akses terhadap Modal Usaha dan Minat Berwirausaha di Kalangan Masyarakat Desa,” Jurnal Kewirausahaan dan Bisnis, vol. 15, no. 2, pp. 45–60, 2021.
[9] R. Mardiana, S. Supriyadi, and A. Rahman, “Peran Lingkungan Sosial dalam Meningkatkan Niat Berwirausaha di Komunitas Pedesaan,” Jurnal Pendidikan Kewirausahaan, vol. 24, no. 3, pp. 1–12, 2021.
[10] Y. T. Meifa and V. F. Sanjaya, “Pengaruh Modal Usaha, Lingkungan dan Self Afficacy terhadap Minat Berwirausaha,” REV-ENUE: Jurnal Manajemen Bisnis Islam, vol. 3, no. 1, pp. 43–64, 2022, doi: 10.24042/revenue.v3i1.10459.
[11] J. Nahapiet and S. Ghoshal, “Modal Sosial, Modal Intelektual, dan Keunggulan Organisasi,” Academy of Management Review, vol. 23, no. 2, pp. 242–266, 2020.
[12] Normalasari, “Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Self Efficacy Terhadap Kesiapan Berwirausaha Melalui Personality Traits Sebagai Variabel Intervening,” pp. 8–36, 2023.
[13] H. Rachmawati, H. Rachmawati, and W. T. Subroto, “Pengaruh Lingkungan Keluarga, Pengetahuan Kewirausahaan, Dan Mo-tivasi Berwirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa,” Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, vol. 10, no. 1, p. 56, 2022, doi: 10.33603/ejpe.v10i1.6236.
[14] S. Rahayu, “Pengaruh Modal Usaha, Lingkungan Keluarga, Kreativitas dan Self Efficacy terhadap Minat Berwirausaha dalam Perspektif Manajemen Bisnis Islam,” Jurnal Ekonomi Sakti, pp. 68–88, 2023.
[15] T. A. Rahman et al., “Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan Terhadap Minat Menjadi Wirausahawan Pada Mahasiswa Pro-gram Studi S1 Pendidikan Ekonomi Angkatan 2018,” Journal of Economic and Business Education, vol. 1, no. 1, pp. 202–210, 2023.
[16] R. Ratih, “Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Perilaku Konsumtif dengan Gaya Hidup sebagai Variabel Intervening Pada Wanita Karir yang Bekerja di PT. PLN (Persero) Unit Induk Distribusi Jawa Tengah dan DI Yogyakarta.” [Online]. Available: http://repository.unissula.ac.id/id/eprint/32531
[17] A. Rauch and M. Frese, “Pengetahuan Kewirausahaan dan Keterampilan Manajerial: Mendorong Kepercayaan Diri dan Moti-vasi untuk Memulai Usaha,” Jurnal Kewirausahaan dan Inovasi, vol. 12, no. 3, pp. 45–60, 2021.
[18] N. Siagian and D. Manalu, “Pengaruh Motivasi Dan Modal Usaha Terhadap Minat Berwirausaha Di Pasar Komplek MMTC Kota Medan,” Jurnal Ilmu Sosial Dan Politik, vol. 1, no. 1, pp. 81–95, 2021, doi: 10.51622/jispol.v1i1.330.
[19] A. Siswida, “Hubungan antara dukungan sosial dengan minat berwirausaha pada mahasiswa,” 2021.
[20] D. K. Wardani and R. W. B. Jelati, “Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Teman Sebaya Terhadap Minat Berwirausaha,” Jurnal Ekonomi Sakti, vol. 11, no. 2, pp. 108–116, 2022.
[21] H. Wati, P. Nagara, S. Rahayu, and M. Hendra, “Pengaruh Pendidikan Entrepreneurship dan Lingkungan Sosial terhadap Minat Berwirausaha,” Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis, vol. 5, pp. 1020–1025, 2023, doi: 10.37034/infeb.v5i3.547.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Akuntansi, Ekonomi dan Manajemen Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.