Pengaruh Fasilitas, Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan

(Studi Kasus Solo’s Bistro)

Authors

  • I Gede Januarsa Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Studi Ilmu Ekonomi Modern
  • Asnawi Hidayat Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Studi Ilmu Ekonomi Modern

DOI:

https://doi.org/10.55606/jaemb.v5i2.5689

Keywords:

Facilities, Service Quality, Price, Customer Satisfaction

Abstract

This study aims to determine and analyze the direct effect of Facilities on Customer Satisfaction at Solo's Bistro, to determine and analyze the direct effect of Service Quality on Customer Satisfaction at Solo's Bistro, to determine and analyze the direct effect of Price on Customer Satisfaction at Solo's Bistro and to determine and analyze the simultaneous effect of Facilities, Service Quality, Price on Customer Satisfaction at Solo's Bistro. This study uses a quantitative method with a sample size of 100 customer respondents at Solo's Bistro. Data were analyzed using validity tests, reliability tests, multicollinearity tests, heteroscedasticity tests, normality tests, multiple linear regression analysis tests, T tests, F tests, R2 determination coefficient tests using IBM SPSS Statistics. The results of the study show that directly Facilities have a significant effect on Customer Satisfaction in Solo's Bistro customers, directly Price has a significant effect on Customer Satisfaction in Solo's Bistro customers, directly Service Quality has a significant effect on Customer Satisfaction in Solo's Bistro customers, and directly and simultaneously Facilities, Service Quality, and Price have a significant effect on Customer Satisfaction in Solo's Bistro customers.

References

Arifin, S., Anisa, N. A., & Utomo, P. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Fasilitas terhadap Kepuasan Pelanggan Ahass Daya Motor Surabaya. Journal on Education, E-ISSN: 2654-5497, P-ISSN: 2655-1365.

Ariyanti, I. (2023). Ekosistem Kuliner Indonesia Berstandar Global. Encyclopedia Of Volcanoes., 6948(1995).

Fandy Tijiptono, Pemasaran Jasa, (Malang: Bayu media publisting).

Fandy Tjiptono dan Anastasia Diana. 2016. Kepuasan pelanggan edisi 1, CV. Andi Offset. Yogyakarta.

Hartini, S, (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas, Harga Dan Lokasi Terhadap Keputusan Konsumen Untuk Menginap Di Hotel Sakura Palangka Raya. AL-ULUM ILMU SOSIAL DAN HUMANIORA. Vol. 3, Nomor 1, April 2017.

Hidayah, N. (2019). Pengaruh Harga, Fasilitas, Pelayanan, Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Rumah Makan Di Kabupaten Bulukumba Skripsi. Skripsi.

Irfan, A. M. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Fasilitas Yang Diberikan Kenari Waterpark Bontang Terhadap Tingkat Kepuasan Pelanggan. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 9(2). Https://Doi.Org/10.32507/Ajei.V9i2.451

Kotler, P., & Keller, K. L. (2017). Manajemen Pemasaran. Edisi 1.Alih bahasa Bob sabran, MM. Jakarta: Erlangga.

Lumempow, K. R., Worang, F. G., & Gun, E. (2023). The Influence Of Service Quality, Facilities And Prices On Customer Satisfaction At Swiss Belhotel Maleosan Manado. Jurnal EMBA Vol.11 No.1 , Hal. 1-11.

Maydiana, Luthfia. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Jasa Cuci Motor Mandiri. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 7(2): 444-450.

Moha, S dan Loindong, S, (2016). Analisis Kualitas Pelayanan Dan FasilitasTerhadap Kepuasan Pada hotel Yuta Di Kota Manado. Jurnal EMBA. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi Manado.

Rahayu, S., Diatmika, I. P. G., & Haryadi, W. (2022). Analisis Potensi Wisata Kuliner Dalam Mendukung Perekonomian Umkm Pesisir Saliper Ate Di Kabupaten Sumbawa. Jurnal Riset Kajian Teknologi Dan Lingkungan, 5(1). Https://Doi.Org/10.58406/Jrktl.V5i1.954

Saputra, S, (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Grand Setiabudi Hotel& Apartment. Jurnal Bisnis Dan Pemasaran. Vol. 9, Nomor 2, Sepetember 2019. ISSN: 2087-3077

Siregar, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif : Dilengkapi Dengan

Perbandingan Perhitungan Manual dan SPSS. Jakarta: Kencana

S Muawanah. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Kepercayaan. Skripsi, 2015.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & RND. Bandung: Alfabeta.

Tambunan, T. U., Yuniman Zebua, & Junita Lubis. (2023). Pengaruh Fasilitas, Pelayanan, Harga Dan Pemberian Diskon Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus Pada Warnet @N-Kom Net). JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 9(3). https://doi.org/10.35870/jemsi.v9i3.1099

Prameswara, A., & Umum, A. G. (2021). Industri kreatif dalam industri kuliner. Academia.

Wibisono, H. Bdan Achsa, A. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Konsumen Dalam Melakukan Servis Kendaraan. Journal Image, 9(2): 92-100.

Wibowo, L. A. dan Priansa,D. J. (2017). Cetakan Ke-1. Manajemen Komunikasi Dan Pemasaran. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Downloads

Published

2025-07-04

How to Cite

I Gede Januarsa, & Asnawi Hidayat. (2025). Pengaruh Fasilitas, Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan: (Studi Kasus Solo’s Bistro). Jurnal Akuntansi, Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 5(2), 239–253. https://doi.org/10.55606/jaemb.v5i2.5689

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.