Pengaruh Fasilitas, Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan
(Studi Kasus Solo’s Bistro)
DOI:
https://doi.org/10.55606/jaemb.v5i2.5689Keywords:
Facilities, Service Quality, Price, Customer SatisfactionAbstract
This study aims to determine and analyze the direct effect of Facilities on Customer Satisfaction at Solo's Bistro, to determine and analyze the direct effect of Service Quality on Customer Satisfaction at Solo's Bistro, to determine and analyze the direct effect of Price on Customer Satisfaction at Solo's Bistro and to determine and analyze the simultaneous effect of Facilities, Service Quality, Price on Customer Satisfaction at Solo's Bistro. This study uses a quantitative method with a sample size of 100 customer respondents at Solo's Bistro. Data were analyzed using validity tests, reliability tests, multicollinearity tests, heteroscedasticity tests, normality tests, multiple linear regression analysis tests, T tests, F tests, R2 determination coefficient tests using IBM SPSS Statistics. The results of the study show that directly Facilities have a significant effect on Customer Satisfaction in Solo's Bistro customers, directly Price has a significant effect on Customer Satisfaction in Solo's Bistro customers, directly Service Quality has a significant effect on Customer Satisfaction in Solo's Bistro customers, and directly and simultaneously Facilities, Service Quality, and Price have a significant effect on Customer Satisfaction in Solo's Bistro customers.
References
Arifin, S., Anisa, N. A., & Utomo, P. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Fasilitas terhadap Kepuasan Pelanggan Ahass Daya Motor Surabaya. Journal on Education, E-ISSN: 2654-5497, P-ISSN: 2655-1365.
Ariyanti, I. (2023). Ekosistem Kuliner Indonesia Berstandar Global. Encyclopedia Of Volcanoes., 6948(1995).
Fandy Tijiptono, Pemasaran Jasa, (Malang: Bayu media publisting).
Fandy Tjiptono dan Anastasia Diana. 2016. Kepuasan pelanggan edisi 1, CV. Andi Offset. Yogyakarta.
Hartini, S, (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas, Harga Dan Lokasi Terhadap Keputusan Konsumen Untuk Menginap Di Hotel Sakura Palangka Raya. AL-ULUM ILMU SOSIAL DAN HUMANIORA. Vol. 3, Nomor 1, April 2017.
Hidayah, N. (2019). Pengaruh Harga, Fasilitas, Pelayanan, Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Rumah Makan Di Kabupaten Bulukumba Skripsi. Skripsi.
Irfan, A. M. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Fasilitas Yang Diberikan Kenari Waterpark Bontang Terhadap Tingkat Kepuasan Pelanggan. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 9(2). Https://Doi.Org/10.32507/Ajei.V9i2.451
Kotler, P., & Keller, K. L. (2017). Manajemen Pemasaran. Edisi 1.Alih bahasa Bob sabran, MM. Jakarta: Erlangga.
Lumempow, K. R., Worang, F. G., & Gun, E. (2023). The Influence Of Service Quality, Facilities And Prices On Customer Satisfaction At Swiss Belhotel Maleosan Manado. Jurnal EMBA Vol.11 No.1 , Hal. 1-11.
Maydiana, Luthfia. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Jasa Cuci Motor Mandiri. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 7(2): 444-450.
Moha, S dan Loindong, S, (2016). Analisis Kualitas Pelayanan Dan FasilitasTerhadap Kepuasan Pada hotel Yuta Di Kota Manado. Jurnal EMBA. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi Manado.
Rahayu, S., Diatmika, I. P. G., & Haryadi, W. (2022). Analisis Potensi Wisata Kuliner Dalam Mendukung Perekonomian Umkm Pesisir Saliper Ate Di Kabupaten Sumbawa. Jurnal Riset Kajian Teknologi Dan Lingkungan, 5(1). Https://Doi.Org/10.58406/Jrktl.V5i1.954
Saputra, S, (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Grand Setiabudi Hotel& Apartment. Jurnal Bisnis Dan Pemasaran. Vol. 9, Nomor 2, Sepetember 2019. ISSN: 2087-3077
Siregar, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif : Dilengkapi Dengan
Perbandingan Perhitungan Manual dan SPSS. Jakarta: Kencana
S Muawanah. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Kepercayaan. Skripsi, 2015.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & RND. Bandung: Alfabeta.
Tambunan, T. U., Yuniman Zebua, & Junita Lubis. (2023). Pengaruh Fasilitas, Pelayanan, Harga Dan Pemberian Diskon Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus Pada Warnet @N-Kom Net). JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 9(3). https://doi.org/10.35870/jemsi.v9i3.1099
Prameswara, A., & Umum, A. G. (2021). Industri kreatif dalam industri kuliner. Academia.
Wibisono, H. Bdan Achsa, A. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Konsumen Dalam Melakukan Servis Kendaraan. Journal Image, 9(2): 92-100.
Wibowo, L. A. dan Priansa,D. J. (2017). Cetakan Ke-1. Manajemen Komunikasi Dan Pemasaran. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Akuntansi, Ekonomi dan Manajemen Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.