Analisis Faktor – Faktor yang Mempengaruhi Minat Pengguna Bike pada Maxim di Kota Semarang
DOI:
https://doi.org/10.55606/optimal.v4i4.8501Keywords:
Convenience, Interest, Price, Service, UsersAbstract
This study aims to determine whether the factors of service, price, convenience to the interest of maxim bike users in the city of Semarang. The population in this study is maxim passengers as many as 100 respondents. This research method uses the nonprobablitity sampling method. The sampling technique used in this study is incidental sampling. The analysis technique in this study uses multiple linear regression analysis. The formulation of the regression in this study is as follows:
Y = 0.615 + 0.209X1 + 0.287X2 + 0.463X3 + µ
Based on statistical results testing with multiple linear regression equations, it was found that the regression coefficient value of the Service Variable (X1) was 0.209 which was positive and the t-count value was 2.601 t- table of 1.98472, the regression coefficient value of Service Variable (X2) was 0.287 which was positive and the value of t count is 3.321 t table is 1.98472, the regression coefficient value of the Ease Variable (X3) is 0.463 which is positive and the t count value is 5.132 t table is 1.98472. The value of the coefficient of determination (Adjusted R Square 55.3%) is obtained which states that the variables Service, Price, Convenience have an influence on User Interest by 55.3%. While other factors that influence user interest (Y) are (100% - 55.3% 44.7%). This means that other factors not examined in this study affect the dependent variable (User Interest) by 44.7%.
References
Agustina, R., & Indrawati, D. (2019). Pengaruh Pengalaman Pembelian Online Terhadap Keputusan Pembelian Di Tokopedia. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis, 5(2), 112-121.
Anwar, M., & Wulandari, S. (2020). Pengaruh Kemudahan Akses, Kepercayaan, dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Online di Platform E-Commerce. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 8(3), 212-223.
Ayu, S., & Susilo, D. (2021). Pengaruh Fitur Aplikasi dan Harga Terhadap Minat Beli Pada Aplikasi Bukalapak. Jurnal Manajemen Bisnis, 12(4), 101-113.
Darmawan, Y., & Yulianto, R. (2020). Pengaruh Pengalaman Pembelian Online dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Aplikasi E-Commerce. Jurnal Riset Pemasaran, 11(1), 50-59.
Dwi, S., & Iqbal, N. (2020). Pengaruh Fasilitas dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Aplikasi Tokopedia di Kota Surabaya. Jurnal Ekonomi Terapan, 5(2), 45-55.
Hidayat, I., Arifin, R., & Priyono, A. A. (2017). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, Harga Dan Kualitas Informasi Penggunaan E-Commerce Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online Pada Situs Bukalapak. E-Jrm: Elektronik Jurnal Riset Manajemen, 6(03).
Kusumayanti, K., Kamanda, S. V., & Qolbi, N. (2022). Pengaruh Service Quality, Brand Image, Dan Price Terhadap Minat Beli Jasa Maxim Pada Saat Covid-19 Di Batam. Jurnal Al-Amal, 1(1), 53-58.
Nasution, E., & Prasetyo, A. (2019). Pengaruh Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pembelian Online di Shopee. Jurnal Riset Pemasaran Digital, 6(1), 75-85.
Prawiranata, H., & Rahmawati, D. (2018). Pengaruh Kualitas Sistem Informasi, Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Jasa Gojek Di Kota Yogyakarta. Jurnal Profita: Kajian Ilmu Akuntansi, 6(4).
Salsabila, H. Z., Susanto, S., & Hutami, L. T. H. (2021). Pengaruh Persepsi Risiko, Manfaat Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Pembelian Online Pada Aplikasi Shopee. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 9(1), 87-96.
Walangitan, B. Y., Dotulong, L. O., & Poluan, J. G. (2022). Pengaruh Diskon Harga, Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Konsumen Untuk Menggunakan Transportasi Online (Studi Pada Konsumen Maxim Di Kota Manado). Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(4), 511-521.
Wicaksono, I. A., & Darmo, I. S. (2018). Pengaruh E-Service Quality Terhadap Purchase Intention Dengan E-Wom Dan Perceived Value Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Industri Kreatif Dan Kewirausahaan, 1(2).
Wijayati, U., & Wahdiniwaty, R. (2017). Pengaruh Kelompok Acuan, Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Tas Exsport Pada Pt. Eksonindo Multi Product Industry Di Bandung. Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 2.
Yuliana, F., & Sembiring, A. (2020). Pengaruh Harga, Kualitas Produk, Dan Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Online Pada Aplikasi Tokopedia. Jurnal Ekonomi Modern, 7(3), 125-135.
Zulkarnain, I., & Fitria, S. (2021). Pengaruh User Experience dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian pada Aplikasi Bukalapak. Jurnal Pemasaran Digital Indonesia, 9(1), 33-45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 OPTIMAL Jurnal Ekonomi dan Manajemen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





