Implementasi Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Tenaga Pendidik pada MA Almusdariyah 2 Cimahi

Authors

  • Siti Zakiyya Nur Aulia Kurniawan Universitas Teknologi Digital
  • Khusnul Heikal Irsyad Universitas Teknologi Digital

DOI:

https://doi.org/10.55606/optimal.v5i2.5739

Keywords:

Development, Education, Human Resources, Madrasah, Performance

Abstract

Education plays an important role in improving the quality of human resources (HR) to achieve effectiveness and efficiency in the learning process. Madrasah Aliyah Almusdariyah 2 Kota Cimahi, as an educational institution, is committed to enhancing the quality of its teaching staff through various human resource development programs. This study aims to examine the implementation of HR development programs in improving the performance of educators at MA Almusdariyah 2 Kota Cimahi. A descriptive qualitative approach was used in this research, with data collected through interviews, observations, and document studies. The findings indicate that HR development at MA Almusdariyah 2 is carried out through training provided by the Ministry of Religious Affairs, professional development programs, as well as external seminars and training. The implementation of these programs has had a positive impact on the performance of educators, particularly in improving technology-based teaching methods and increasing active participation in school activities.

References

Artikel Jurnal

Abidin, Z. (2023). Manajemen pendidikan agama Islam di madrasah. Aksara Jurnal Ilmu Pendidikan Non Formal, 09, 1735–1736.

Effendi, M., & Sulistyorini. (2021). Pengembangan sumber daya manusia dalam meningkatkan citra lembaga di lembaga pendidikan Islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 2, 39–51.

Elmanisar, V. (2024). Manfaat pelatihan dan pengembangan sumber daya manusia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 08, 15199–15205.

Iskandar, T. (2024). Manajemen pengembangan sumber daya manusia Bank Syari'ah Indonesia Kota Medan. EL Rayyan, 11–25.

Iyai, A., & Sinay, P. (2023). Pengaruh manajemen sumber daya manusia terhadap kualitas pelayanan pada Gereja Bukit Zaitun Malanu Kota Sorong. Journal On Education, 06, 8693–8703.

Muspawi, M. (2021). Strategi peningkatan kinerja guru. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21, 101–106.

Nitasari, H. (2023). Analisis manajemen sumber daya manusia pada pendidik dan tenaga pendidik di SMA Negeri 2 Bandar Lampung Kec. Tanjung Karang Pusat Kota Bandar Lampung. Unisan Journal, 02, 1113–1121.

Rayyan, A., & Paryanti, B. A. (2021). Pengaruh motivasi kerja dan disiplin kerja terhadap kinerja karyawan Toko Buku Gramedia Matraman Jakarta. Jurnal Inovatif Mahasiswa Manajemen, 2, 09–10.

Savitri, F. M. (2023). Urgensi pengimplementasian pengembangan sumber daya manusia dalam rangka mengoptimalkan kualitas pelayanan Biro Umrah PT Ar Rahmah Tour Kendal. Jumper, 01, 57–71.

Sutiawan, S. (2021). Pengembangan sumber daya manusia di Sekolah Alam Lampung. Al-Idarah Jurnal Kependidikan Islam, 11, 40–41.

Syahriza, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-jenis penelitian dalam penelitian kuantitatif dan kualitatif. Qosim, 18–19.

Tuhagana, A. (2024). Pengembangan sumber daya manusia dan pengaruhnya terhadap kualitas tenaga kependidikan Universitas Buana Perjuangan Karawang. Jurnal Manajemen dan Bisnis Kreatif, 9, 102–119.

Utami, R. (2020). Implementasi manajemen sumber daya manusia. Journal of Education Research, 1, 226–236.

Widiati. (2021). Analisis kinerja pegawai Kantor Desa Indrasari Kecamatan Martapura Kabupaten Banjar. As Siyasah, 6, 53–54.

Yuliana, R. (2023). Implementasi kepemimpinan kepala sekolah dalam membina kinerja guru. Jurnal On Education, 3028–3035.

Buku Teks

Febrian, W. D. (2022). Manajemen sumber daya manusia. Purbalingga: Eureka Media Aksara.

Marayasa, N. (2023). Pengembangan sumber daya manusia. Bekasi: Dewangga Energi Internasional.

Niam, M. F., & Rumahlewang, E. (2024). Metode penelitian kualitatif. Bandung: Widina Media Utama.

Rorimpandey, W. H. (2020). Faktor-faktor yang memengaruhi kinerja guru sekolah dasar. Malang: Ahlimedia Press.

Silaen, N. R., & Syamsuriansyah. (2021). Kinerja karyawan. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Sukardi. (2024). Manajemen sumber daya manusia (MSDM). Malang: Literasi Nusantara Abadi Grup.

Warsono, H., & Astuti, R. S. (2022). Metode pengolahan data kualitatif menggunakan Atlas.Ti. Semarang: Atlas.Ti.

Wulandari, F. (2020). Manajemen sumber daya manusia. Yogyakarta: Gerbang Media Aksara.

Sumber dari Internet

Drasila, D. D. (2024, November 15). Tantangan dalam menerapkan perencanaan SDM. Kumparan. https://kumparan.com/dewidjuniatidrasila/tantangan-dalam-menerapkan-perencanaan-sdm-23rkxp6toxb

Khairally, E. T. (2023, Juli 17). Responden adalah: Ini definisi, karakteristik, syarat dan contohnya. Detikedu. https://www.detik.com/edu/detikpedia/d-6826307/responden-adalah-ini-definisi-karakteristik-syarat-dan-contohnya

Salmaa. (2022, April 19). Definisi operasional: Ciri, contoh, cara menyusunnya. Deepublish. https://penerbitdeepublish.com/definisi-operasional/

Sendari, A. A. (2023, Mei 12). Objek penelitian adalah gagasan utama, kenali bedanya dengan subjek. Liputan 6. https://www.liputan6.com/hot/read/5284728/objek-penelitian-adalah-gagasan-utama-kenali-bedanya-dengan-subjek

Downloads

Published

2025-05-05

How to Cite

Siti Zakiyya Nur Aulia Kurniawan, & Khusnul Heikal Irsyad. (2025). Implementasi Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Tenaga Pendidik pada MA Almusdariyah 2 Cimahi. OPTIMAL Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 5(2), 23–43. https://doi.org/10.55606/optimal.v5i2.5739