Strategi Pemasaran Investasi Emas Jangka Panjang Melalui Produk Cicil Emas
(Studi Kasus Pegadaian Syariah Pamekasan)
DOI:
https://doi.org/10.55606/optimal.v5i2.5712Keywords:
Strategy, Marketing, InvestmentAbstract
The Jokotole Pamekasan Sharia Pawnshop is situated in one of the regions on the island of Madura, where the locals are used to gold jewelry rather than gold bars. The marketing approach for gold installment items at the Pamekasan Syariah Pegadaian is the issue brought up in this research. This study has two main goals: to determine the Pamekasan Syariah Pegadaian's gold installment product marketing strategy. What are the advantages of investing in gold over the longterm using gold installment products? A qualitative field study strategy is the method employed by the researchers. Interviews, observations, and documentation techniques are the techniques employed. Reducing data, presenting data, and generating conclusions are the steps in data analysis. In the meanwhile, technical triangulation is the method used to verify the accuracy of the data. Regarding Pegadaian Syariah Jokotole Pamekasan's marketing approach, it included organizing literacy events, business-to-business partnerships, cross-selling and up-selling, and promotional media. A sharia contract, flexibility in gram denomination and tenor, ease of use, state guarantee, and the ability to purchase gold futures at today's price are the benefits of long-term gold investing through gold installment products at Jokotole Pamekasan Syariah Pegadaian.
References
Annas Syams Rizal Fahmi, Muhammad Irkham Firdaus, May Shinta Retnowati, & Zulfatus Sa�diah. (2020). Implementasi Fatwa Dsn-Mui No: 77/Dsn-Mui/V/2010 Terhadap Akad Murabahah Pada Produk Cicil Emas Di Bank Syariah Mandiri. Al-Mizan: Jurnal Hukum dan Ekonomi Islam, 4(2), 1–12. https://doi.org/10.33511/almizan.v4n2.1-12
Cicil Emas. (t.t.). Diambil 19 April 2025, dari https://sahabat.pegadaian.co.id/produk-pegadaian/cicil-emas
Habibah, N. U. (2017). PERKEMBANGANGADAI EMAS KE INVESTASI EMAS PADA PEGADAIAN SYARIAH. Amwaluna: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah, 1(1), 81–97. https://doi.org/10.29313/amwaluna.v1i1.2095
Lahamit, S. (2021). Sosialisasi Peraturan Daerah Dalam Rangka Optimalisasi Fungsi Legislasi Anggota Dprd Provinsi Riau (Studi Pelaksanaan Sosialisasi Peraturan Daerah di Masa Pandemi Covid 19). PUBLIKA : Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 7(1), 32–45. https://doi.org/10.25299/jiap.2021.vol7(1).6766
Lesmono, B. L. (2022). Studi Literatur Pergadaian Syariah di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 599. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4368
Mahardika, R. (2020). STRATEGI PEMASARAN WISATA HALAL. Mutawasith: Jurnal Hukum Islam, 3(1), 65–86. https://doi.org/10.47971/mjhi.v3i1.187
Mardhatillah, M. (2014). Perempuan Madura Sebagai Simbol Prestise dan Pelaku Tradisi Perjodohan. Musãwa Jurnal Studi Gender dan Islam, 13(2), 167. https://doi.org/10.14421/musawa.2014.132.167-178
Marendra, I. G. (2018). Pengaruh Bauran Pemasaran (Produk, Harga, Lokasi dan Promosi) Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Minimarket (Alfamart Atau Indomaret). 1.
Mubarok, N. (2017). STRATEGI PEMASARAN ISLAMI DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN PADA BUTIK CALISTA. I-ECONOMICS: A Research Journal on Islamic Economics, 3(1), Article 1.
Ngelyaratan, D., & Soediantono, D. (2022). Customer Relationship Management (CRM) and Recommendation for Implementation in the Defense Industry: A Literature Review. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 3(3), Article 3. https://doi.org/10.7777/jiemar.v3i3.279
Rachmawati, R. (2011). Peranan Bauran Pemasaran (Marketing Mix) terhadap Peningkatan Penjualan (Sebuah Kajian terhadap Bisnis Restoran). Jurnal Kompetensi Teknik, 2(2).
Romli, M. E. (2019). Kreativitas dan Inovasi Dalam Pemasaran Untuk Mempertahankan dan Mengembangkan Kinerja Merek. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 16(3), Article 3. https://doi.org/10.31851/jmwe.v16i3.3422
Rusdi, M. (2019). Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan pada Perusahaan Genting UD. Berkah Jaya. Jurnal Studi Manajemen dan Bisnis, 6(2), 83–88. https://doi.org/10.21107/jsmb.v6i2.6686
Sari, R. L., Mandey, S. L., & Soegoto, A. S. (2014). CITRA MEREK, HARGA DAN PROMOSI PENGARUHNYA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PERHIASAN EMAS PADA PT. PEGADAIAN (PERSERO) CABANG MANADO UTARA. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.35794/emba.2.2.2014.4706
Subagiyo, R. (2014). TINJAUAN SYARIAH TENTANG PEGADAIAN SYARIAH (RAHN) | An-Nisbah: Jurnal Ekonomi Syariah. An-Nisbah, 1(1). https://ejournal.uinsatu.ac.id/index.php/nisbah/article/view/242
Sufirman, R. (2018). STRATEGI PEMASARAN DALAM UPAYA MENINGKATKAN JUMLAH NASABAH PRODUK INVESTASI EMAS PADA BANK SYARIAH MANDIRI CABANG BLITAR [Skripsi, Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah]. https://doi.org/10/DAFTAR%20PUSTAKA.pdf
Sunarsih, L., & Hms, U. (2015). Strategi Pemasaran Home Industry Pengrajin Anyaman Bambu di Desa Gintangan Kecamatan Rogojampi Kabupaten Banyuwangi. 2.
Tohirin, M., & Dewi, S. I. (2018). NILAI BUDAYA MADURA PADA PROGRAM TELEVISI J-TOWN DI NET TV. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 7(3).
Tulasmi, T., & Mukti, T. (2020). Peran Pegadaian Syariah dalam Literasi Keuangan Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.29040/jiei.v6i2.1072
Yasa, N. N. K. (t.t.). Peran Partnership Strategy Untuk Meningkatkan Kinerja Perusahaan. 14(3).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 OPTIMAL Jurnal Ekonomi dan Manajemen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.