Peran Perlindungan Konsumen dalam Era Digitalisasi Perbankan Bagi Konsumen

Authors

  • Rizka Azizah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Revana Anggraeni Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Yowa Selvia Bayu Mustika Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.55606/optimal.v4i2.3489

Keywords:

Consumer Protection, Digitalization, Banking Transformation

Abstract

This study aims to investigate the concept of consumer protection in the context of digital banking, with a focus on gaining a deep understanding of the concept, developments, and related regulations. A qualitative approach is utilized to explore the complexity of this phenomenon through a literature review method, allowing for an analysis of theories, concepts, regulations, and relevant literature in the fields of consumer protection and digital banking. Research steps include identifying the research topic, literature search, selection of relevant literature, data collection from selected literature, and systematic data analysis. The findings of this study are expected to provide a deeper understanding of the concept of consumer protection in digital banking, as well as its theoretical and practical implications in a continuously evolving context. By employing a qualitative approach and literature review method, this research is anticipated to offer valuable insights for the development of theories and practices in the fields of consumer protection and digital banking.

References

Abubakar, L., & Handayani, T. (2022). Penguatan regulasi: Upaya percepatan transformasi digital perbankan di era ekonomi digital. Masalah-Masalah Hukum, 51(3), 259-270.

Chairani, A., Frilyaningrum, A., Widyatmoko, W., & Rahayuningtyas, T. E. (2021, December). Upaya Perlindungan Konsumen Untuk Mendukung Pertumbuhan Produk Dasar Perbankan Di Era Digital. In Seminar Nasional Teknologi dan Multidisiplin Ilmu (SEMNASTEKMU) (Vol. 1, No. 1, pp. 439-450).

Darnia, M. E., Utami, E. E., Marsya, R., Pertiwi, D. P., Nadila, N., Setian, H., & Irsal, M. (2023). Strategi Penguatan Hukum Perlindungan Konsumen Dalam Era Digital. Perkara: Jurnal Ilmu Hukum dan Politik, 1(4), 44-58.

Keliat, V. U. (2024). PERAN REGULASI TERKINI DALAM MENGATASI TANTANGAN HUKUM PERBANKAN DI ERA DIGITAL. Jurnal Darma Agung, 32(1), 323-331.

Kornelis, Y. (2022). Digital Banking Consumer Protection: Developments & Challenges. Jurnal Komunikasi Hukum (JKH), 8(1), 378-394

Martinelli, I. (2021). Menilik Financial Technology (Fintech) dalam Bidang Perbankan yang dapat Merugikan Konsumen. Jurnal SOMASI (Sosial Humaniora Komunikasi), 2(1), 32-43.

Putra, D. M. (2022). Perlindungan Hukum Terhadap Nasabah Pada Perbankan Digital. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen dan Akuntansi, 1(1), 69-84.

Pebriyanti, W., & Atsar, A. (2021). OPTIMALISASI KEBIJAKAN PERLINDUNGAN KONSUMEN DALAM PENGGUNAAN DOMPET VIRTUAL DI ERA DIGITAL. Jurnal Hukum dan Bisnis (Selisik), 7(1), 83-95.

Suarantalla, R., Aliyah, J., & Tryana, A. L. (2023). Melangkah ke Era Digital: Sosialisasi Literasi Keuangan untuk Transaksi Non Tunai. Parta: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 82-89.

Siahaan, D. Z. R., & Marliyah, M. (2023). Perkembangan Perbankan Syariah pada Era Ekonomi Digital. Ekonom: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 3(1), 29-36.

Siregar, F. A. (2022). Layanan Jasa Keuangan Perbankan Kepada Penyandang Disabilitas di Era‎ Digital Industri 5.0‎. Journal of Dissability Studies and Research (JDSR), 1(2), 67-74.

Suganda, R. (2023). Analisis Terhadap Peluang Dan Tantangan Perbankan Syariah Pada Era Digital. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(1), 677-683.

Tarigan, H. A. A. B., & Paulus, D. H. (2019). Perlindungan Hukum Terhadap Nasabah Atas Penyelenggaraan Layanan Perbankan Digital. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(3), 294-307.

Published

2024-06-30

How to Cite

Rizka Azizah, Revana Anggraeni, & Yowa Selvia Bayu Mustika. (2024). Peran Perlindungan Konsumen dalam Era Digitalisasi Perbankan Bagi Konsumen. OPTIMAL Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 4(2), 221–233. https://doi.org/10.55606/optimal.v4i2.3489