Menanamkan Nilai Ekologis Toraja Masero melalui Pembuatan Pot bagi Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Chrismesi Pagiu Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Lantana D. Rumpa Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Yati Dua Padang Universitas Kristen Indonesia Toraja

DOI:

https://doi.org/10.55606/kreatif.v5i4.8510

Keywords:

Ecology, Elementary School Students, Plant Pot, Recycling, Toraja Masero

Abstract

This community service activity is a concrete manifestation of the ecological values of Toraja Masero culture, which are oriented toward the preservation of nature and the environment. The method used is demonstration-based approach, in which students are shown directly the step-by-step process of recyclingused or waste paper into functional and decorative flower pots, so that they can observe, imitate, and actively participate in making the pots themselves. Elementary school students not only gain an understanding of the concept of recycling, but also realize that preserving nature can begin with small steps in everyday life. The ecological values emphasized in Toraja Masero—such as protecting the environment, living in harmony with nature, and utilizing resources wisely— are conveyed to students not only in theory but also through real practice. Thus, ecological values in the form of environmental awareness and the responsibility to maintain ecological balance can be strongly instilled in students from an early age.

References

Arundati Shinta (2020). Memuliakan Sampah Konsep Dan Aplikasinya Di Dunia Pendidikan Dan Di Masyarakat. Deepublish, 13-19

Basyari, I. W., Nurmalasari, N., & Nurhidayah, N. (n.d.). Daur ulang limbah kertas menjadi media pembelajaran literasi peta pada KKG SD Kota Cirebon. Bima Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 145–152.

Keliat, J. (2023). Pemanfaatan limbah kertas sebagai media pembelajaran melatih daya kreativitas mahasiswa/i PGSD Universitas Quality Berastagi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 29(2), 101–108.

Latif, A., Sulastri, A., Sutomo, M. A., Sudrajat, M., Maulana, N. A., Pangestu,

R. A., Lestari, S. I., Rodiah, S., Kholipah, W., & Mulyaningsih, Y. (2022). Daur Ulang Sampah Kertas Menjadi Produk Kerajinan Multiguna. ALMUJTAMAE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 255–260. https://doi.org/10.30997/almujtamae.v2i3.5516

Marisa, L., & Astutik, T. P. (2024). Pemanfaatan Limbah Kertas Menjadi Kertas Benih Daur Ulang Sebagai Produk Ramah Lingkungan Mendukung Prinsip Kimia Hijau. Ruhui Rahayu: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 3(1), 27–34.

Putri, T. A. (2025). Pemanfaatan kertas daur ulang menjadi ecopaper sebagai inovasi pembelajaran berbasis pendidikan berkelanjutan di sekolah dasar. Jurnal Kajian Sosial dan Kearifan Lokal, 3(1), 30–38

Rokilah (2022). Pemanfaatan sampah kertas menjadi kerajinan fungsional di Desa Tamansari, Kecamatan Baros Kabupaten Serang. Bantanese: Jurnal Pengabdian Masyarakat https://doi.org/10.30656/ps2pm.v4i1.4298

Safuridar, IqlimaAzhar, Evi Zulida, Asnidar (2022). Pemanfaatan Limbah Kertas Menjadi Barang Bernilai Ekonomi oleh Ibu-Ibu PKK Gampong Sungai Pauh Firdaus, Kota Langsa, Aceh. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bestari. https://doi.org/10.55927/jpmb.v1i6.1249

Wahyuni Purnami (2020). Pengelolaan Sampah Di Lingkungan Sekolah Untuk Meningkatkan Kesadaran Ekologi Siswa. Inkuiri Jurnal Pendidikan Ipa. 9(2), https://jurnal.uns.ac.id/inkuiri/article/view/50083.

Widiasari,E.(2021). Menjaga Kelestarian Lingkungan. Jakarta:Victory Pustaka Media

Downloads

Published

2025-10-10

How to Cite

Chrismesi Pagiu, Lantana D. Rumpa, & Yati Dua Padang. (2025). Menanamkan Nilai Ekologis Toraja Masero melalui Pembuatan Pot bagi Siswa Sekolah Dasar. KREATIF: Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 5(4), 98–106. https://doi.org/10.55606/kreatif.v5i4.8510