Gambaran Perbedaan Pola Asuh terhadap Tingkat Adiksi Smartphone pada Remaja Awal Kota Bukittinggi

Authors

  • Fadila Lailatul Isttianah Universitas Negeri Padang
  • Rida Yanna Primanita Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jikki.v5i1.7545

Keywords:

Early Adolescence, Parenting, Smartphone Addiction

Abstract

The use of smartphones in children needs assistance, supervision, and open communication from parents so as not to have a negative impact. Parenting plays an important role in shaping children's behavior towards smartphone use. This study aims to determine the parenting style applied by parents and its relationship with the level of smartphone addiction in early adolescents. The subjects in this study amounted to 14 junior high school students in Bukittinggi City who were selected using purposive sampling technique. This study used a quantitative approach with a questionnaire instrument. The results of the study show that the parenting style that is most widely applied is democratic parenting style. It was found that 5 subjects were in the high addiction category, 3 subjects in the medium addiction category, and 2 subjects in the low addiction category. However, no significant difference was found between the type of parenting and the level of smartphone addiction in early adolescents in Bukittinggi City. Further research is recommended to involve a larger number of subjects so that the results obtained are more objective and general.

References

Adwitiya, A. B., & Suminar, D. R. (2015). Perbedaan tingkat ketergantungan bermain game online ditinjau dari persepsi remaja terhadap pola asuh orang tua. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan, 4(1).

Arthy, C. C., Effendy, E., Amin, M. M., Loebis, B., Camellia, V., & Husada, M. S. (2019). Indonesian version of addiction rating scale of smartphone usage adapted from Smartphone Addiction Scale-Short Version (SAS-SV) in junior high school. Macedonian Journal of Medical Sciences, 7(19), 3235–3239.

Inriani, P. M. (2019). Hubungan pola asuh orangtua dengan gaya kelekatan pada remaja awal. Calyptra: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, 1539–1557.

Kurniawan, H., & Ningsih, Y. T. (2021). Perbedaan tingkat kecanduan games online pada remaja ditinjau dari pola asuh orangtua. Jurnal Edukasi, 1(2), 52–63.

Kwon, M., Kim, D. J., Cho, H., & Yang, S. (2013). The adiksi smartphone: Development and validation of a short version for adolescents (SAS-SV). PLOS ONE, 8(12), 1–7.

Mawarpury, M., Maulina, S., Faradina, S., & Afriani. (2020). Kecenderungan adiksi smartphone ditinjau dari jenis kelamin dan usia. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi, 24–37.

Mayangsari, A. P., & Ariana, A. D. (2015). Hubungan antara self-esteem dengan kecenderungan nomophobia pada remaja. Jurnal Psikologi Klinis dan Kesehatan Mental, 4(3), 157–163.

Nurhidayah, I., Ramadhan, J. G., Amira, I., & Lukman, M. (2021). Peran orangtua dalam pencegahan terhadap kejadian adiksi gadget pada anak: Literatur review. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 4(1), 129–140.

Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2009). Human development. Jakarta: Salemba Humanika.

Rikandi, M., Rahmi, A., & Jayati, T. (2021). Hubungan pola asuh orangtua dengan kecanduan game online pada anak usia remaja dalam masa pandemi COVID-19. Jurnal Amanah Kesehatan, 11–19.

Sa’ngadah, N., Y. A., & Krisnana, I. (2020). Gambaran pola asuh orang tua pada anak dengan kecanduan gadget. BIMIKI, 56–62.

Santrock, J. W. (2002). Life-span development: Perkembangan masa hidup (Edisi ke-5, Vol. 1). Jakarta: Erlangga.

Silfiana, A. (2019). Pola asuh orang tua terhadap penggunaan gadget anak di Desa Cimpu Kecamatan Suli Kabupaten Luwu.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Tamami, A. N. I. (2011). Pengaruh pola asuh orang tua dan self regulated learning terhadap prokrastinasi pada siswa MTsN 3 Pondok Pinang.

Unantenne, N. (2014). Mobile device usage among young kids: A Southeast Asia study. The Asian Parent Insight.

Widiastuti, N., & Elshap, D. S. (2015). Pola asuh orang tua sebagai upaya menumbuhkan sikap tanggung jawab pada anak dalam menggunakan teknologi komunikasi. P2M STKIP Siliwangi, 2(2), 148–159.

Zubaidah, Z. (2017). Hubungan durasi penggunaan gadget terhadap perkembangan sosial anak prasekolah di TK PGRI 33 Sumurboto, Banyumanik.

Downloads

Published

2025-07-15

How to Cite

Fadila Lailatul Isttianah, & Rida Yanna Primanita. (2025). Gambaran Perbedaan Pola Asuh terhadap Tingkat Adiksi Smartphone pada Remaja Awal Kota Bukittinggi. Jurnal Ilmu Kedokteran Dan Kesehatan Indonesia, 5(1), 562–570. https://doi.org/10.55606/jikki.v5i1.7545

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.