Analisis Tindak Tutur Direktif Guru dalam Pembelajaran di SMP Negeri 26 Purworejo
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i2.8966Keywords:
descriptive qualitative, directive speech acts, learning, free participatory observation, teacherAbstract
The purpose of this study is to describe the form of teacher directive speech in the learning process at SMP Negeri 26 Purworejo. This study uses a descriptive qualitative approach to provide a detailed overview of the use of speech actions by teachers in teaching and learning activities. The research data is in the form of teachers' speech during the learning process, while the source of the research data is Mr. Deddhy Herrath, S.Pd., as a teacher at SMP Negeri 26 Purworejo. The data collection technique was carried out with free and capable involvement, which allowed the researcher to observe and record the teacher's speech directly in the context of learning. Data analysis is carried out by listening, understanding, organizing, categorizing, and combining between categories based on their context, so that forms of directive speech can be identified systematically. The results of the study show that there are five forms of directive speech, namely asking speech, hope speech, command speech, welcome speech, and asking speech, each of which has its function and context of use in teacher-student interaction. This research is expected to contribute to the development of teachers' communication strategies in learning to be more effective and on target.
References
Abdillah, A. A. R. (2017). Tindak tutur direktif guru pada pembelajaran Bahasa Indonesia di kelas XI SMA N 1 Kalasan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia-S1, 6(7), 924–938.
Chaer, A., & Agustina, L. (2000). Sosiolinguistik perkenalan awal. Jakarta: Rineka Cipta.
Directive, T., Action, S., & Indonesian, I. (2021). Tindak tutur direktif guru dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Negeri 2 Gunung Talang. 4, 441–452.
Elmita, W., Ermanto, E., & Ratna, E. (2013). Tindak tutur direktif guru dalam proses belajar mengajar di TK Nusa Indah Banuaran Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 139–147. https://doi.org/10.24036/1301-019883
Fatikah, S., Anjani, T. A. P., Salsabila, I. A. K., Rufaidah, D., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis tindak tutur ekspresif dalam film Sejuta Sayang Untuknya sutradara Herwin Novanto. JISPENDIORA: Jurnal Ilmu Sosial, Pendidikan dan Humaniora, 1(1), 100–108.
Fishman, J. A. (Ed.). (1972). The sociology of language. Rowley, MA: Newbury House.
Gunawan, I. (2013). Metode penelitian kualitatif: Teori & praktik. Jakarta: Bumi Aksara.
Hakikat, K. T., & Tutur, T. (2022). Kajian tentang hakikat, tindak tutur, konteks, dan muka dalam pragmatik. 3(1), 36–45.
Ibrahim, S. A. (1993). Kajian tindak tutur. Surabaya: Usaha Nasional.
Islamiati, I., Arianti, R., & Gunawan, G. (2020). Tindak tutur direktif dalam film Keluarga Cemara sutradara Yandy Laurens. Jurnal Pendidikan Rokania, 5(2), 258–270. https://doi.org/10.37728/jpr.v5i2.338
Januari, N., Zafiera, F. D., Anugerah, S. K., Huwaida, J. H., Bahasa, P., Indonesia, S., & Semarang, U. N. (2024). Analisis tindak tutur ekspresif dan direktif dalam pembelajaran berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka dalam kanal YouTube Catatan Guru Muda. 2(1).
Jefiza, I., & Tressyalina. (2023). Analisis tindak tutur direktif guru Bahasa Indonesia dalam proses pembelajaran teks proposal di kelas XI SMAN 1 Gunung Talang. Journal of Education and Humanities Educaniora, 1(1), 127–137. https://doi.org/10.59687/educaniora.v1i2.20
Marizal, Y., Sayhrul, R., & Tressyalina. (2021). Tindak tutur direktif guru dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Negeri 2 Gunung Talang. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 4(4), 441–452. https://doi.org/10.30872/diglosia.v4i4.264
Purwanto, J., & Aini, A. N. (2022). Elements of culture in novel Tapak Jejak by Fiersa Besari. Jurnal Ilmu Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 1(1).
Putri, D. F., Hidayah, N., Neina, Q. A., Saragih, D. K., & Utomo, A. P. Y. (2023). Tindak tutur direktif pada video pembelajaran teks drama kelas XI di kanal YouTube. Jurnal Kabastra, 2(2), 50–65.
Rohkman, F. (2013). Sosiolinguistik: Suatu pendekatan pembelajaran bahasa dalam masyarakat multikultural. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Safitri, R. D., & Mulyani, M. (2021). Teori tindak tutur dalam studi pragmatik. 1(1), 59–67.
Sitompul. (2020). Tindak tutur direktif dalam proses pengajaran Bahasa Indonesia pada guru Madrasah Aliyah Negeri 3 Medan. 5(2), 157–165.
Situmorang, E. F. M., Panggabean, S., & Sitorus, P. J. (2022). Analisis tindak tutur direktif pada novel Orang-Orang Biasa karya Andrea Hirata. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4442–4450.
Syaifulloh, M. A., Ratnaningsih, A., & Purwanto, J. (2022). Analisis nilai moral dalam film Knight Kris serta relevansinya dengan pembelajaran Tema 2 di kelas III SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 54–59.
Tarigan, H. G. (1990). Pengajaran pragmatik. Bandung: Angkasa.
Utomo, P. Y. A., Farkhatunnisa, A., & Fitriyani, A. (2023). Tindak tutur asertif dan direktif pada novel Tak Putus Dirundung Malang karya S. Takdir Alisjahbana. Vokal: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 21–32. https://doi.org/10.33830/vokal.v2i1.3230
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





