Klasifikasi Emosi Tokoh Aku dalam Novel Kisah yang Pendek untuk Cinta yang Panjang Karya Puthut EA

Kajian Psikologi Sastra David Krech

Authors

  • Suryo Daru Santoso Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Faraeza Afriani Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Fiona Aulia Rosanti Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Tegar Aldi Syah Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Fikri Al Ihsan Universitas Muhammadiyah Purworejo

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v3i4.8964

Keywords:

Character “Aku”, David Krech Theory, Emotion, Literary Psychology, Love

Abstract

This study aims to classify the emotions of the character "I" in the novel Short Story for Long Love by Puthut EA by using a literary psychology approach based on David Krech's theory of emotions. These emotions are grouped into four categories, namely basic emotions, sensory emotions, self-assessment emotions, and social relationship emotions. The research method used is qualitative descriptive with see-and-record techniques to identify various forms of emotions that appear in the text. The results of the study show that the character "I" experiences various emotions such as happiness, anxiety, fear, pride, doubt, disappointment, and regret. This variation of emotions describes the inner dynamics of the character in dealing with love, loss, self-struggle, and reflection on his life experiences. In addition, this analysis shows that the change in the character's mood is greatly influenced by the interaction with other characters and the situations they experience. This research enriches the study of literary psychology by providing a deeper understanding of the complexity of characters and their relevance in describing human emotional conditions in literary works.

References

Aktrifonia, A. S. (2024). Klasifikasi emosi dasar tokoh utama dalam novel Deathpologize karya Yoana Dianika: Kajian psikologi sastra. Paradigma: Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, dan Sosial Budaya, 65–76.

Aritonang, M. P. (2024). Klasifikasi emosi tokoh utama dalam novel Happiness karya Fakhrisna Amalia: Kajian psikologi sastra. Journal Scientific of Mandalika (JSM), 5(7), 1–7. https://doi.org/10.33503/alfabeta.v7i1.3973

Ayu Septiana, M. M. (2020). Klasifikasi emosi tokoh Nathan dalam novel Dear Nathan karya Erisca Febriani: Kajian perspektif David Krech. Jurnal Bastrindo, 1–15. https://doi.org/10.29303/jb.v1i1.16

Bhatia. (2009). Dictionary of psychology and allied. New Age International.

EA, P. (2004). Kisah yang pendek untuk cinta yang panjang. Warning Books.

Endraswara. (2008). Metodologi penelitian psikologi sastra: Teori, langkah, dan penerapannya. Media Pressindo.

Endraswara. (2008). Metodologi penelitian sastra: Epistemologi, model, teori, dan aplikasi (Edisi revisi). Pustaka Pelajar.

Faizah, U., Bagiya, B., Pratiwi, T. I., & Setyowati, R. (2022). Peningkatan keterampilan menulis deskripsi melalui media gambar ilustrasi pada siswa kelas VII SMP. Bahtera Indonesia: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 8(2), 97–106.

Ginting, S. A. (2023). Klasifikasi emosi tokoh Mou dalam novel Cinta Bisa Menipis dan Rasa Sayang Bisa Habis karya Puthut EA: Psikologi sastra (Bachelor thesis). Universitas Nasional.

Gusni Hutabarat, R. W. (2022). Klasifikasi emosi tokoh utama dalam film 27 Steps of May (Kajian Psikologi Sastra David Krech). Jurnal Sasindo, 11(2), 1–13. https://doi.org/10.24114/sasindo.v11i2.42557

Krech, D. (1969). Elements of psychology. Cambridge University Press.

Matsumoto. (2009). The Cambridge dictionary of psychology. Cambridge University Press.

Minderop. (2013). Psikologi sastra (Edisi 2). Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Purwanto, J., Saputri, U. N., & Basuki. (2022). Ecranization of Rentang Kisah film directed by Danial Rifki. Jurnal Ilmu Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 1(2). https://doi.org/10.37729/jibsp.v1i2.2312

Purwanto, J., Widiyono, Y., & Khonifa, U. (2024). Representasi citra maskulinitas dalam Bunga Rampai Cerita Rakyat Nusantara karya Ismadi dan relevansinya sebagai bahan ajar teks hikayat di kelas X SMA. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran, 5(3), 281–290.

Putri Rizka Amalia, M. S. (2022). Klasifikasi emosi tokoh utama dalam novel 00.00 karya Ameylia Falensia: Kajian psikologi David Krech. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3B), 1678–1683. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.830

Putri, T. A. (2025). Ekspresi emosional tokoh utama dalam novel Kado Terbaik karya J. S. Khairen (Kajian Psikologi Sastra David Krech). Universitas Lancang Kuning.

Siti Nurjannah, I. S. (2025). Klasifikasi emosi tokoh dalam novel Lontara oleh Windy Joana: Tinjauan psikologi sastra. Parataksis, 1–14. https://doi.org/10.31851/parataksis.v8i1.18222

Sri Risma Yuliana, M. S. (2018). Klasifikasi emosi tokoh dalam novel Maryam karya Okky Madasari: Kajian psikologi sastra David Krech. Universitas Negeri Makassar.

Susandi, W. A. (2022). Klasifikasi emosi tokoh MI, MA, dan MO dalam novel Kita Pergi Hari Ini karya Ziggy Zezsyazeoviennazabrizkie. Jurnal Ilmu Budaya, 10(2), 1–6.

Tasya Fadillah, N. H. (2023). Bentuk emosi dalam lagu “Cermin” karya Nadin Amizah. Sastranesia, STKIP PGRI Jombang.

Umami, S. (2022). Klasifikasi emosi tokoh utama Vinranza dalam novel Dua Hati yang Terluka karya Almaidah Swan. Universitas Mataram.

Yusuf, A. P. (2025). Klasifikasi emosi dalam novel Konstantinopel karya Sugha: Kajian psikologi David Krech. Jurnal Zeugma, 1(1).

Zahrotun Nafisa, H. S. (2024). Klasifikasi emosi tokoh dalam novel The Coldest Boyfriend karya Itsfiyawn: Kajian psikologi sastra David Krech serta manfaatnya dalam pembelajaran di SMA. Kajian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(1), 1–13. https://doi.org/10.21067/jibs.v11i2.10351

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Suryo Daru Santoso, Faraeza Afriani, Fiona Aulia Rosanti, Tegar Aldi Syah, & Fikri Al Ihsan. (2023). Klasifikasi Emosi Tokoh Aku dalam Novel Kisah yang Pendek untuk Cinta yang Panjang Karya Puthut EA: Kajian Psikologi Sastra David Krech. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(4), 366–378. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v3i4.8964