Sistem Informasi Manajemen dalam Evaluasi Pembelajaran di SMK Sinar Husni Helvetia
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.7369Keywords:
Learning Evaluation, Management-Information System, Online ApplicationsAbstract
This study aims to examine the implementation of Management Information Systems (MIS) in the evaluation of learning at SMK Sinar Husni Helvetia, particularly in the areas of information collection, data analysis, and dissemination through online applications such as Google Forms, Quizizz, Wordwall, and Google Classroom. The research uses a descriptive qualitative approach, with data collected through observation, interviews, and documentation. The results indicate that MIS supports teachers in designing, distributing, and analyzing evaluation data efficiently and effectively. The use of online applications allows learning assessments to be more practical, interactive, and to provide immediate feedback. This system contributes to more structured teaching and learning activities, enabling schools to achieve educational goals more effectively. The study also highlights the importance of integrating technology with ethical and religious values in developing digital-based educational information systems.
References
Aditiyawarman, M. A., Sondang, M., Hanifah, L., & Kusumayati, L. D. (2022). Penggunaan aplikasi Quizizz sebagai media untuk melaksanakan evaluasi pembelajaran. Jurnal Penelitian, 7(1), 24–36. https://doi.org/10.46491/jp.v7i1.840
Agustin, H. (n.d.).
Fara Farista, S., & (2022). Implementasi sistem informasi manajemen dalam pembelajaran di Madrasah Aliyah Yasmida Kabupaten Pringsewu. Studi Manajemen Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan.
Fauzi, R. A., & Nuraini, L. (2023). Efektivitas penggunaan Quizizz dalam meningkatkan partisipasi siswa pada pembelajaran daring. Jurnal Inovasi Pendidikan, 5(2), 112–120.
Hamzah, S., & Lestari, P. (2024). Pengaruh aplikasi Wordwall terhadap pemahaman konsep IPA siswa SMP. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 10(1), 45–53.
Kisno, Turmudi, & Fatmawati, N. (2020). Sekolah dasar selama masa pandemi Covid 19. Martabat: Jurnal Perempuan dan Anak, 4(1), 97–110.
Muliya, M. (2022). Penerapan media Quizizz dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas X Busana 2. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 65–78. https://doi.org/10.37304/enggang.v3i1.7404
Nurfadilah, N., Putra, D. P., & Riskawati, R. (2021). Pembelajaran daring melalui game edukasi Quizizz terhadap hasil belajar fisika. Jurnal Literasi Digital, 1(2), 108–115. https://doi.org/10.54065/jld.1.2.2021.14
Putri, N. W., & Dwijayanti, R. (2020). Pengembangan alat evaluasi bantuan aplikasi “Quizizz” pada mata pelajaran marketing kelas X jurusan BDP di SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(3), 985–991.
Rahmayanti, I., & Abidin, M. (2023). Efektivitas penggunaan Wordwall sebagai media evaluasi. Sustainable, 6(2), 349–358.
Romdona, S., Junista, S. S., & Gunawan, A. (2025). Teknik pengumpulan data. Jurnal Teknologi Pendidikan, 3(1), 39–47.
Salsabil, G. D., Sari, W., Jln, A., Pahu, M., Kelua, G., Ulu, K. S., & Samarinda, K. (2024). Hakikat sains: Pengertian, fungsi, dan penerapan dalam proses pembelajaran. Universitas Mulawarman, 3.
Santika, A., & Sari, M. P. (2024). Evaluasi pembelajaran di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 4 Bandung dalam manajemen kegiatan. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 12(1), 33–40.
Shabrina, F., & Taufiq, W. (2023). The effect of teaching English vocabulary on junior high school students by using Wordwall.net. Borneo Educational Journal (Borju), 5(2), 283–295. https://doi.org/10.24903/bej.v5i2.1353
Tenggono, A., & Khasanah, I. (2022). Aplikasi online pengelolaan tugas otomatis menggunakan metode Rapid Application Development. Teknomatika, 12(01), 1–5.
Zamroni, M. A. (2020). Penerapan sistem informasi manajemen pendidikan dalam proses pembelajaran di SMP Negeri 1 Dlanggu. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 11–21. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v1i1.28
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.