Analisis Efektivitas Implementasi Kebijakan Deep Learning di Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.7322Keywords:
Deep Learning, Education Policy, Effectiveness, LearningAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of implementing a deep learning approach in educational policy in Indonesia, specifically at the elementary school level. Using descriptive qualitative methods and literature study, this research reviews various scientific sources and educational policies from the last five years. The results indicate that deep learning has great potential in improving the quality of learning through three main components: meaningful learning, mindful learning, and joyful learning. These three aspects positively impact students' cognitive, affective, and social engagement. Data from schools implementing the School Driving program indicate significant improvements in students' critical thinking, collaborative skills, and motivation to learn. However, the effectiveness of the policy still faces challenges in the form of teacher readiness, infrastructure, and authentic learning assessment. Therefore, the success of deep learning implementation requires systemic support in the form of teacher training, integrated policies, and comprehensive evaluation instruments.
References
Akmal, A. N., Maelasari, N., Ilmu, T., & Islam, P. (2025). Pemahaman deep learning dalam pendidikan: Analisis literatur melalui metode systematic literature review (SLR). [Unpublished manuscript], 8 pages.
Boenga, J. H., Ibrahim, A., & Iskandar, S. (2024). Membangun pola pikir deep learning guru sekolah dasar. [Unpublished manuscript], 12, 1–23.
Dasar, K. P., & Indonesia, M. R. (2025). Naskah akademik pembelajaran mendalam menuju pendidikan bermutu untuk semua. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan Dasar dan Menengah Republik Indonesia.
Diputera, A. M., & Zulpan, E. G. N. (2024). Memahami konsep pendekatan deep learning dalam pembelajaran anak usia dini yang meaningful, mindful dan joyful: Kajian melalui filsafat pendidikan. Bunga Rampai Usia Emas, 4(2), 108–120.
Fatmawati, I. (2025). Transformasi pembelajaran sejarah dengan deep learning berbasis digital untuk Gen Z. Revorma: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 5(1), 25–39.
Hariyanti, R. A. M. (2024). Deep learning pada pembelajaran "Engkong Banjit": Best practice dari P5RA MIN 2 Banjit, Way Kanan. Sinergi Aksi Inovasi Budaya Menulis, [issue and pages missing].
Huda, C., & Hidayutullah, M. F. (2025). Integrasi pembelajaran mendalam dengan metode mindful, meaningful, dan joyful untuk optimalisasi hasil pendidikan. Al Fattah e-Journal SMA Al Muhammad Cepu, 6(1), 31–42.
Jayatri, S. N. (2025). Tantangan dan peluang penggunaan deep learning dalam pembelajaran IPS di era digital. Jurnal Sosial dan Humaniora, 2(4), 30–43.
Khotimah, D. K., & Abdan, M. R. (2025). Analisis pendekatan deep learning untuk meningkatkan efektivitas pembelajaran PAI di SMKN Pringkuku. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5(2), 866–879.
Maelasari, N., & Lusiana, L. (2025). Efektivitas deep learning dalam pembelajaran: Sebuah kajian systematic literature review (SLR). Jurnal Education and Development, 13(1), 298–305.
Mutmainnah, N., Adrias, A., & others. (2025). Implementasi pendekatan deep learning terhadap pembelajaran matematika di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, [volume and pages missing].
Nurul, A., Iskandar, S., Amalia, M., & Naziha, P. F. (2025). Konsep dan implementasi pendekatan deep learning di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 1661–1672.
Priatna, W., Purnomo, R., & Putra, T. D. (2021). Implementasi deep learning untuk rekomendasi aplikasi e-learning yang tepat untuk pembelajaran jarak jauh. Jurnal Kajian Ilmiah, 21(3), 261–274.
Purwoko, R. Y. (2025). Pembelajaran mendalam berorientasi pada peningkatan kemampuan numerasi siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), [volume and pages missing].
Putra, L. V., & Rizqi, H. Y. (2024). Pendampingan pembuatan modul ajar berbasis deep learning untuk meningkatkan kompetensi pedagogik guru sekolah dasar. [Unpublished manuscript], 3, 55–64.
Putri, R. (2024). Inovasi pendidikan dengan menggunakan model deep learning di Indonesia. Jurnal Pendidikan, 2(2), 69–77.
Putri, R., Syahnam, S., Kurnia, H., Indah, M., & Fierna, M. (2024). Penerapan deep learning dalam pendidikan di Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2022), 97–102.
Rahman, S. A., Widjaya, A., Nasrullah, N., & Arrazaq, F. (2023). Pengembangan model pembelajaran deep learning inovatif sebagai pengabdian masyarakat untuk meningkatkan pendidikan inklusif di sekolah menengah kejuruan penyelenggara pendidikan inklusi. Jurnal Pengabdian Tri Bhakti, 5(2), 125–135.
Ramadan, Z. H., Putri, M. E., & Nukman, M. (2025). Pendekatan pembelajaran deep learning di sekolah dasar (Teori dan aplikasi). Greenbook Publisher.
Sumarto, E. K. H. (2016). Perencanaan pendidikan dalam menyusun kurikulum deep learning untuk membentuk karakter peserta didik. Jurnal Pendidikan Karakter, 13, 1–23.
Suparmin. (2025). Cara mengukur keberhasilan deep learning. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/ammingw/678f133234777c3a7e2caef2/cara-mengukur-keberhasilan-deep-learning
Zebua, N. (2025). Education transformation: Implementation of deep learning in 21st-century learning. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 2(2), 146–152.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.