Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.7237Keywords:
Active learning, Islamic Education, learning motivation, Problem Based LearningAbstract
This study aims to analyze the effect of the Problem Based Learning (PBL) model on students' learning motivation in Islamic Education (PAI) subjects. The background of this research is based on the low motivation of students observed in conventional learning processes. The method used is an experimental design with a pretest-posttest approach, involving 21 students divided into experimental and control groups. The results show that the implementation of the PBL model significantly enhances students' learning motivation, with a higher increase in motivation scores in the experimental group compared to the control group. These findings indicate that the PBL model can create a more engaging and relevant learning environment, leading to increased student motivation. The implications of this research highlight the need for training for teachers in implementing the PBL model to enhance student engagement in PAI learning.
References
Amin, M. (2021). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 123–135.
Arifin, Z., & Rahman, A. (2020). Implementasi model Problem Based Learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 9(1), 15–25.
Budi, S., & Kurniawan, A. (2021). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah terhadap motivasi belajar siswa di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(4), 250–260.
Cohen, J. (2018). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
Dewi, R., & Santoso, H. (2022). Penerapan model Problem Based Learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 11(2), 100–110.
Fitria, N., & Rahmawati, D. (2020). Model pembelajaran berbasis masalah dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 45–55.
Hidayati, N., & Sari, D. (2022). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 45–58.
Husna, A., & Sari, M. (2021). Efektivitas pembelajaran berbasis masalah terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 6(3), 120–130.
Kusuma, A., & Wulandari, R. (2022). Pengaruh model Problem Based Learning terhadap motivasi dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(2), 200–210.
Lestari, P., & Prasetyo, E. (2020). Pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 9(3), 150–160.
Mardiana, R., & Putri, A. (2021). Efektivitas pembelajaran berbasis masalah terhadap motivasi dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 201–210.
Nugroho, A., & Widiastuti, E. (2020). Pengaruh model pembelajaran aktif terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(2), 89–97.
Rahayu, S., Prabowo, H., & Sari, D. (2022). Efektivitas model Problem Based Learning dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 10(1), 45–58.
Sari, R. (2019). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(4), 301–310.
Setiawan, B., & Lestari, R. (2021). Model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan keterlibatan siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(3), 150–160.
Vygotsky, L. S. (2018). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Zaini, M. (2018). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan keterlibatan siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(3), 201–210.
Zulkarnain, A., & Fitriani, R. (2020). Pengaruh model Problem Based Learning terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 75–85.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.