Pengaruh Penggunaan Artificial Intelligence (AI) dan Kemandirian Belajar terhadap Kreativitas Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bisnis Stambuk 2022 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Medan

Authors

  • Julia Retni Ainaya Universitas Negeri Medan
  • Lenti Susanna Saragih Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.7226

Keywords:

Artificial Intelligence, Learning Independence, Student Creativity

Abstract

This study aims to determine the effect of the use of artificial intelligence (AI) and independent learning on the creativity of students of the 2022 Business Education Study Program, Faculty of Economics, State University of Medan. This study uses a quantitative method with an expo-facto approach. The sample in this study amounted to 63 respondents selected using the total sampling technique. The data collection technique was carried out through the distribution of questionnaires and creativity tests, while the data analysis technique used multiple linear analysis. The results of the study indicate that the use of artificial intelligence (AI) and independent learning simultaneously have an effect on the creativity of students of the 2022 Business Education Study Program, Faculty of Economics, State University of Medan. Based on these results, it is recommended that students can use technology wisely while continuing to develop independent learning skills to support optimal creativity.

References

Alfurqon, M. H., & Wirdati. (2024). Analisis penggunaan website berbasis AI dalam mengerjakan tugas akademik pada mahasiswa Pendidikan Agama Islam Universitas Negeri Padang. Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 6(4), 1727–1739.

Alimohammad, & Asrorimohammad. (2014). Psikologi remaja: Perkembangan peserta didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Fitri, A. N., Pertiwi, L. B., & Sary, M. P. (2019). Pengaruh media sosial TikTok terhadap kreativitas mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Negeri Jakarta angkatan 2019, 37–46.

Gerlich, M. (2025). AI tools in society: Impact on cognitive offloading and the future of critical thinking. Societies, 1–28.

Haidar, D. (2025, February 3). Keuntungan menggunakan AI dalam tugas mahasiswa: Optimasi waktu dan kualitas akademik. Politeknik Siber Pertama di Indonesia. http://polteksci.ac.id/blog/keuntungan-menggunakan-ai-dalam-tugas-mahasiswa-optimasi-waktu-dan-kualitas-akademik

Hakim, L. (2022, Desember). Peranan kecerdasan buatan (Artificial Intelligence) dalam pendidikan. Fungsional PTP Ahli Madya, Direktorat PPG.

Kartana, D., Setiawan, J. N., & Suyasana, P. (2018). Pengembangan alat ukur kreativitas verbal "C" (Studi mahasiswa jurusan periklanan). Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 660–670.

Lestari, I., & Zakiah, L. (2019). Kreativitas dalam konteks pembelajaran (Issue August).

Mawarta, Y. Y. (2024). Kreativitas dan inovasi di era digital: Modal generasi masa muda. Universitas Teknologi Digital Indonesia.

Rakhmat, Z. (2024). Manfaat berpikir kreatif untuk mahasiswa dalam dunia modern. https://repository.telkomuniversity.ac.id/information/287.html

Ramadiani, Y., Agusmelda, R., & Betania, S. (2023). Peran teknologi AI terhadap kreativitas mahasiswa dalam menyelesaikan tugas akhir. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 9(November), 126–130.

Rifky, S. (2024). Dampak penggunaan Artificial Intelligence bagi pendidikan tinggi. Indonesian Journal of Multidisciplinary on Social and Technology, 37–42.

Sari, T. L. (2024). 10 pengertian kreativitas menurut para ahli dan cara melatihnya. Liputan6. https://www.liputan6.com/hot/read/4642513/10-pengertian-kreativitas-menurut-para-ahli-dan-cara-melatihnya

Supratiningsih, K., Kurnia, L., & Arista, H. (2024). Pengaruh kemandirian belajar dan sikap ilmiah terhadap kemampuan berpikir kreatif mahasiswa Teknik Elektro Universitas Panca Marga. Cermin: Jurnal Penelitian, 42–52.

Ulfa, M. (2024). Dampak ketergantungan pada Artificial Intelligence terhadap kemampuan analitis dan kreatif mahasiswa. Vox Edukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 15(1), 120–130.

Downloads

Published

2025-07-03

How to Cite

Julia Retni Ainaya, & Lenti Susanna Saragih. (2025). Pengaruh Penggunaan Artificial Intelligence (AI) dan Kemandirian Belajar terhadap Kreativitas Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bisnis Stambuk 2022 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Medan. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 5(3), 767–776. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.7226