Analisis Kualitatif Efektivitas Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Membentuk Karakter Gotong Royong Siswa di SMP Negeri 4 Medan
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.7168Keywords:
Merdeka Curriculum, Education, Character of Mutual CooperationAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of the implementation of the Strengthening the Pancasila Student Profile Project (P5) in shaping the spirit of mutual cooperation among students at SMP Negeri 4 Medan for the 2024/2025 academic year. This study employs a descriptive qualitative approach that focuses on data collection and analysis through observation, interviews, and documentation. The research was conducted due to the challenges in implementing the Merdeka Curriculum, particularly in fostering the character of mutual cooperation among students. Using non-probability sampling techniques and quota sampling methods, this research involves teachers, students, and school stakeholders as research subjects. The results of the study indicate that the implementation of P5 significantly shapes the character of mutual cooperation among students. Students demonstrate improvements in social skills, empathy, and collaborative abilities through various activities designed within the project. Activities such as social service and collaborative projects successfully create a positive atmosphere in the school, where students appreciate each other and work together to achieve common goals. Additionally, students also show an increase in their sense of responsibility in decision-making.
References
Anggraita. (2024). Analisis literatur: Peran dan dampak Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila terhadap karakter gotong royong di sekolah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(September).
Annisa, M. (2023). Program P5 sebagai implementasi kurikulum merdeka: Faktor penghambat dan upayanya. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(2), 176–187. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i2.153
Chotimah, D. A. (2020). Pemberdayaan masyarakat melalui kegiatan jimpitan sebagai modal sosial untuk kesejahteraan umat di Desa Terban Kecamatan Jekulo Kabupaten Kudus [Skripsi, IAIN Kudus].
Dharma, S. (2023). Peran guru dalam membangun pendidikan karakter peserta didik kelas VI di MIS Azrina pada era digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1–9.
Harmanto, B. (2018). Representasi falsafah Jawa dalam cerita rakyat “Terjadinya Terowongan Air Mangge.”
Hodriani, & Lailia, S. (2025). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai implementasi kebijakan kurikulum merdeka belajar di tingkat SMP Sekolah Murid Merdeka Medan. JETISH: Journal of Education Technology Information Social Sciences and Health, 4(1), 876–881.
Jamaludin, & Ambarita, M. P. (2025). Praktik baik berkarakter siswa berdasar pada teori Michele Borba dalam membangun kecerdasan moral pada aspek pengetahuan civic knowledge di sekolah. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 3(1), 716–725.
Jamaludin, & Pohan, N. K. (2024). Penguatan karakter integritas siswa melalui lesson study dalam upaya pencegahan bullying di SMP Negeri 2 Percut Sei Tuan. JAHE - Jurnal Akuntansi Hukum dan Edukasi, 1(2), 594–599.
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan implikasinya terhadap karakter siswa di sekolah. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138–151. https://doi.org/10.51476/dirasah.v5i2.402
Khotimah, N. (2019). Implementasi program penguatan pendidikan karakter (PPK) melalui kegiatan 5S di sekolah. Inopendas: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 28–31.
Rachman, F., Tamaria, A., Agnes, S., Siringoringo, C., Nababan, C., & Fadly, I. (2024). Dampak media sosial terhadap pembentukan karakter siswa kelas VII di UPT SMP Negeri 29 Medan. Jurnal Pendidikan, 2(2), 836–840.
Salim, N. A. (2022). Dasar-dasar pendidikan karakter (1 ed.). Yayasan Kita Menulis. https://repo.uwgm.ac.id/125/1/Buku
Setiawan, D., & Damanik, M. R. (2016). Pengembangan penilaian autentik berbasis karakter pada ranah keterampilan di Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 8(2), 88. https://doi.org/10.24114/jupiis.v8i2.5150
Siagian, L. (2019). Revolusi pendidikan 4.0 dan tantangan proses pembelajaran PPKn berbasis karakter. Meningkatkan Literasi Digital Siswa Sekolah Menengah Atas melalui Model Project Citizen, 185–199.
Sihaloho, O. A., Sembiring, A., Ramadhani, K. N., Yunita, S., & Jamaludin. (2024). Strategi inovatif guru PPKn dalam meningkatkan civic disposition. Jurnal Pendidikan Ilmiah Transformatif, 8(12), 46–52.
Sugiyono, P. D. (2019). Metode penelitian pendidikan (kuantitatif, kualitatif, kombinasi, R&D dan penelitian pendidikan). Metode Penelitian Pendidikan.
Yunita, S., Rachman, F., Junaidi, J., Giri, T. W., Ramadhani, A. P., Simarmata, Y. P. B., Purba, A. H., & Amelia, I. (2024). Peran pelaksana sekolah penggerak dalam transformasi pendidikan berkualitas yang berkelanjutan. Jurnal Kewarganegaraan, 21(1), 117. https://doi.org/10.24114/jk.v21i1.56817
Zulfida, S. (2020). Pendidikan karakter dalam buku ajar. Dalam Sustainability (Switzerland) (1 ed., Vol. 11, Nomor 1). Sulur Pustaka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.