Pengaruh Media Pembelajaran Ular Tangga Berbasis Digital terhadap Hasil Belajar IPAS Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Joglo 76 Surakarta

Authors

  • Desi Ratna Sari Universitas Slamet Riyadi
  • Oktiana Handini Universitas Slamet Riyadi
  • Jumanto Jumanto Universitas Slamet Riyadi

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.7162

Keywords:

digital media, IPAS, learning outcomes, learning media, snake and ladder

Abstract

This study investigates the impact of digital-based snake and ladder learning media on student achievement in Science and Social Science (IPAS) subjects among fourth-grade students at SD Negeri Joglo 76 Surakarta. The research employed a quantitative approach with a quasi-experimental design, utilizing a pretest-posttest control group model. A total of 53 students participated, divided into two groups: the experimental group, which used digital snake and ladder media integrated with Problem-Based Learning (PBL), and the control group, which received instruction through conventional PBL methods. Data collection involved written tests, interviews, observation, and documentation. Statistical analysis using an independent sample t-test indicated a significant difference in learning outcomes between the two groups, demonstrating the effectiveness of digital game-based learning. The findings suggest that integrating interactive digital media enhances motivation, engagement, and academic performance in primary education settings.

References

Adella Gita Praviesta, Oktiana Handini, & Mukhlis Mustofa. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbasis TPACK terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV pada Mata Pelajaran IPAS SD Negeri 01 Munggur. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu pengetahuan Alam, Kebumian dan Angkasa, 2(6), 20–33.

Adha, M. J., Aryani, Z., Ardi, R. S., & Husni, Y. (t.t.). Peningkatan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw di Kelas V SD Negeri 133/III Pondok Siguang.

Afifah, U. N. (2021). Media Pembelajaran Maharah Istima’ Berbasis Video Animasi Untuk Siswa Madrasah Ibtidaiyah.

Ana Ratna Wulan,(2018). Pengertian dan Esensi Konsep Evaluasi, Asesmen, Tes, dan Pengukuran, (Bandung: FPMIPA UPI)

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80.

Anggraeni, N. O., Mulyasari, E., & Gazella, S. D. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Permainan Ular Tangga Digital pada Mata Pelajaran IPAS Kelas 3 Sekolah Dasar. Al-Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 495.

Daniyati, A., Saputri, I. B., Wijaya, R., Septiyani, S. A., & Setiawan, U. (t.t.). Konsep Dasar Media Pembelajaran.

Dewi, P., Mz, A. F. S. A., & Kharisma, A. I. (2023). Pengembangan Media Ular Tangga Berbasis Digital pada Mata Pelajaran IPA Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 1953–1964.

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. 1(2).

Gulo, F., Harefa, A. O., & Telaumbanua, Y. N. (2022). Analisis Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif berdasarkan Revisi Taksonomi Bloom pada Peserta Didik di SMK Negeri 1 Mandrehe. Formosa Journal of Applied Sciences, 1(5), 625–636.

Harwini, N. (2020). Pengaruh Media Permainan Ular Tangga Terhadap Motivasi Belajar Materi Hukum Bacaan Nun Sukun Dan Tanwin Di Tpq Bani Almasyhuriyah. 1.

Hendra. Media Pembelajaran Berbasis Digital. Jambi. Son Pedia Publishing Indonesia. 2023

Kahar, A., & Tahir, M. H. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe Terhadap Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas X Smk Muhammadiyah Sidenreng Rappang. 1.

Kemendikbud. Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) Fase A – Fase C. Kemendikbud. 2022

Majidi, M. W., Norhidayah, S., & Azis, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Ular Tangga Digital Pada Materi Asmaul Husna Kelas VII di SMP NU Palangka Raya. 03(02).

Meylovia, D. & Alfin Julianto. (2023). Inovasi Pembelajaran IPAS pada Kurikulum Merdeka Belajar di SDN 25 Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(1), 84–91.

Muryaningsih, S. (2021). Media Pembelajaran Berbahan Loose Part Dalam Pembelajaran Eksak Di Mi Kedungwuluh Lor. Khazanah Pendidikan, 15(1), 84.

Novita, L., Sundari, F. S., & Rabani, K. R. (2020). Penerapan Media Game Ular Tangga Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 8(2), 126–137.

Novyani, A. A., Muhajang, T., & Mulyawati, Y. (2023). Pengaruh Media Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar Tema 7 Indahnya Keragaman Di Negeriku. Jurnal Elementary, 6(1), 78.

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd Negeri Kohod Iii. 3.

Nurul Hidayah, Oktiana Handini, & Mukhlis Mustofa. (2024). Pengaruh Media Tts Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas V Sdn Kestalan Surakarta. Jurnal Ilmiah Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1), 1–10.

Purwanza, W., Aditya, W., Ainul, M., Yuniarti, R. R., Adrianus K. H., Jan, S., Darwin., Atik, W., Rambu, L., Amruddin., Gazi, S., Tati, H., Santalia, B. T., Retno, D. P. (2022). Metodologi penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi. Bandung: CV. MEDIA SAINS INDONESIA

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar.

Rahman., Munandar, S. A., Fitriani, A., & Karlina, Y. (t.t.). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan.

Rajab, T. A., Prasasti, P. A. T., & Listiani, I. (2023). Ular Tangga Berbasis Digital Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Kelas V SD. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1531.

Robert.G.1974.Principles of instructional design.Harcourt Brace College Publishers.1974

Sari, R. A., Pratiwi, C. P., & Rulviana, V. (t.t.). Persepsi Siswa Kelas IV Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Berbasis Digital pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia.

Sari, W. T., & Prawijaya, S. (t.t.-a). Pengaruh Media Ular Tangga Berbasis Digital Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema 9 Subtema 1 Di Kelas V.

Sari, W. T., & Prawijaya, S. (t.t.-b). Pengaruh Media Ular Tangga Berbasis Digital Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema 9 Subtema 1 Di Kelas V.

Sari, W. T., Harahap, Y. S., Ningsih, A. M., Nurhafni, N., & Ritonga, F. A. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPAS Menggunakan Media Ular Tangga Berbasis Digital di Kelas V SDN 101766 Bandar Setia. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(6), 7600–7607.

Sugih, S. N., Maula, L. H., & Nurmeta, I. K. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 599–603.

Sugiyon.(2023) Kualitatif, Kuantitatif, R&D . Bandung. Alfabeta

Tambun, S. I. E., Sirait, G., & Simamora, J. (2020). Analisis Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Mencakup Bab Iv Pasal 5 Mengenai Hak Dan Kewajiban Warga Negara, Orang Tua Dan Pemerintah. 01(01).

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.

Yuningsih, E. (2019). UTE (Ular Tangga Edukatif ): Permainan Edukatif Matematika Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Upaya Menciptakan Penunjang Pembelajaran yang Menyenangkan dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Didactical Mathematics, 2(1), 36.

Downloads

Published

2025-07-02

How to Cite

Desi Ratna Sari, Oktiana Handini, & Jumanto Jumanto. (2025). Pengaruh Media Pembelajaran Ular Tangga Berbasis Digital terhadap Hasil Belajar IPAS Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Joglo 76 Surakarta. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 5(3), 592–599. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.7162