Asesmen Kebutuhan Sarana dan Prasarana Sebagai Dasar Perencanaan Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di SMPN 3 Kotabaru

Authors

  • Assyakhirah Nur Ridha Universitas Lambung Mangkurat
  • Muhammad Hafiudin Rizaldi Universitas Lambung Mangkurat
  • Muhammad Rizhan Universitas Lambung Mangkurat
  • Yeslin Anjelina Terayanti Universitas Lambung Mangkurat
  • Sulistiyana Sulistiyana Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.6912

Keywords:

needs assessment, facilities and infrastructure, educational planning, data-based planning, school management

Abstract

This study aims to describe the needs assessment process of educational facilities and infrastructure as the foundation for educational planning to improve the quality of learning at SMPN 3 Kotabaru. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through in-depth interviews, participatory observation, and document analysis. The findings indicate that the needs assessment was conducted using a priority scale approach and reflected in school planning documents (RKS and RAPBS). However, challenges remain in asset documentation and data accuracy, particularly regarding smaller equipment and teacher involvement in formal planning. Despite these limitations, resource constraints have fostered innovation among teachers in utilizing alternative learning media. The implementation of Data-Based Planning (PBD) is considered a strategic solution to enhance the efficiency, accountability, and effectiveness of facilities management. Strengthening data literacy, digitalizing inventory systems, and ensuring synergy between schools and local governments are essential prerequisites for adaptive and sustainable educational planning.

References

Arifin, M., & Wahyuni, S. (2023). Digitalisasi pengelolaan sarana prasarana di sekolah menengah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 11(2), 88–102.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). Sage Publications.

Depdiknas. (2019). Pedoman manajemen berbasis sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Diany, S., & Mardiansjah, M. (2025). Dampak perencanaan berbasis data terhadap peningkatan hasil belajar siswa di pendidikan dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(4).

Eka Susanti, D., Sudirman, S., & Fahruddin, F. (2021). Peran asesmen kebutuhan dan perencanaan pendidikan dalam pengembangan lembaga pendidikan khusus (ABK). JPAP (Jurnal Praktisi Administrasi Pendidikan), 5(2), 64–68. https://doi.org/10.29303/jpap.v5i2.492

Eminarni, F. A., dkk. (2025). Perencanaan berbasis data sebagai strategi untuk meningkatkan kualitas pendidikan. JANACITTA: Journal of Primary and Children’s Education, 8(1), 225–237.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2023). Panduan asesmen kebutuhan sarana dan prasarana pendidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.

Moleong, L. J. (2019). Metodologi penelitian kualitatif (Edisi revisi). PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2018). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Poerwanti, E. (2015). Konsep dasar asesmen pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.

Rahayu, D., & Firmansyah, A. (2023). Manajemen pendidikan berbasis data dalam perencanaan sarana prasarana sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 30(2), 112–125.

Rahayu, S., & Amiruddin, A. (2024). Manajemen pendidikan berbasis data: Pendekatan dan implementasi. Jurnal Pendidikan dan Manajemen, 7(2), 112–125.

Setiyana, S. (2022). Partisipasi guru dalam pengelolaan sarana prasarana untuk mendukung kurikulum merdeka. Jurnal Ilmu Administrasi Pendidikan, 3(1), 45–54.

Sugiyono. (2021). Metode penelitian kualitatif, kuantitatif, dan R&D. CV Alfabeta.

Suhaimi. (2021). Penerapan asesmen kebutuhan dalam perencanaan pendidikan sekolah dasar. Jurnal Kependidikan ULM, 6(2), 77–85.

Suriansyah, A. (2020). Manajemen pendidikan: Teori dan praktik di sekolah. Universitas Lambung Mangkurat Press.

Suriansyah, A. (2021). Strategi kepala sekolah dalam pengelolaan sarana dan prasarana pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 112–124.

Suriansyah, A. (2022). Kepemimpinan transformasional dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan, Universitas Lambung Mangkurat.

Sutarto, A., & Syamsudin, M. (2023). Efektivitas asesmen kebutuhan dalam perencanaan pendidikan berkelanjutan. Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 11(1), 45–59.

Tambunan, A. (2022). Konsep ilmu manajemen sarana prasarana pendidikan Kristen. Satya Sastraharing: Jurnal Manajemen, 6(1). https://doi.org/10.33363/satya-sastraharing.v6i1.843

Yuliana, R., & Hasan, M. (2022). Asesmen berbasis kontekstual untuk pengembangan sarana prasarana sekolah di wilayah 3T. Edukasi Nusantara, 8(3), 87–101.

Yusri, H., & Habibah, S. (2022). Pengaruh partisipasi komite sekolah terhadap pemeliharaan sarana dan prasarana pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(3), 34–47.

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Assyakhirah Nur Ridha, Muhammad Hafiudin Rizaldi, Muhammad Rizhan, Yeslin Anjelina Terayanti, & Sulistiyana Sulistiyana. (2025). Asesmen Kebutuhan Sarana dan Prasarana Sebagai Dasar Perencanaan Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di SMPN 3 Kotabaru. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 5(3), 397–404. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.6912