Implementasi Keteladanan Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Meningkatkan Karakter Siswa
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.6808Keywords:
Character, Exemplary, Students, TeacherAbstract
Exemplary is a good attitude and morals that exist in a person who can be used as a role model. The study aims to determine the implementation and impact of exemplary Pancasila and citizenship education teachers in improving the character of class VIII students at SMP Negeri 4 Idanogawo. The research method is qualitative research, descriptive approach. Data were collected using observation, interview, and documentation techniques. Data analysis techniques are carried out by collecting, reducing, analyzing data and drawing conclusions. The results of the study: first, the implementation of exemplary Pancasila and citizenship education teachers in improving student character is to be a role model through real actions such as honesty, discipline, responsibility and politeness in interacting, so as to have a positive influence on the development of students' attitudes and behavior in everyday life; second, the impact of exemplary implementation of Pancasila and citizenship education teachers for students is an increase in better student attitudes and behavior in the classroom and in the school environment.
References
Abubakar, Rifa’i;. (2021). Pengantar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.
Arfaiza, Shafina Alya; dkk;. (2024). Keteladanan Guru Sebagai Sarana Penerapan Pendidikan Karakter Siswa. Jurnal Sinektik, 7(1), 24–31. Diambil kembali dari https://doi.org/10.33061/js.v7i1.9182
Arikunto, Suharsimi;. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: UNI Press.
Aviatin, Rizky, dkk;. (2023). Keteladanan Guru dalam Mendidik Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Indonesia, 12(1), 259–264. Diambil kembali dari https://journal.penerbitjurnal.com/index.php/educational/article/view/35
Budiyono; Harmawati, Yuni ;. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Nilai-Nilai Keteladanan Guru dan Orang Tua Pada Siswa Sekolah Dasar. (hal. 1–10). Madiun: Jurnal Universitas PGRI Madiun. Diambil kembali dari chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://pics.unipma.ac.i
Chasana, Chandra Arum, dkk;. (2022). Pengaruh Keteladanan Guru PPKn Terhadap Pengaruh Sikap Kesopanan Siswa di SMP It Tri Sukses Depok. Jurnal Ilmu Pendidikan: Sintesa, 17(10), 80–87. Diambil kembali dari https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=2Wh
Firmansyah, D; Saepuloh, D;. (2022). Social Learning Theory: Cognitive and Behavioral Approaches. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(3), 297–324. Diambil kembali dari https://journal.formosapublisher.org/index.php/jiph/article/view/2317
Fitrah, Muhd ; Luthfiyah;. (2017). Metode Penelitian: Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas dan Studi Kasus. :. Suka Bumi - Jawa Barat: CV Jejak.
H, Sutojo;. (2015). Implementasi Kebijakan Dalam Organisasi Pendidikan . Yogyakarta: Pustaka Ilmu.
Hamalik, O ;. (2020). Pendidikan dan Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Ibda, Fatimah ;. (2023). Perkembangan Moral Dalam Pandangan Lawrence Kohlberg. Intelektualita, 12(1), 62–77. Diambil kembali dari https://doi.org/10.22373/ji.v12i1.19256
Lestari, Indah; Handayani, Nurul;. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Khususnya SMA/SMK Di Zaman Serba Digital. Guru Pencerah Semesta, 1(2), 101–109. Diambil kembali dari https://doi.org/10.56983/gps.v1i2.606
Mulyasa, E ;. (2021). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nardawati, N ;. (2021). Perencanaan Pendidikan Yang Baik Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Di Era Digital. Jurnal Literasiologi, 6(2), 14–25. Diambil kembali dari https://www.neliti.com/publications/556568/perencanaan-pendidikan-yang-baik-sebagai-upaya-peningkatan-mutu-pendi
Pratiwi, Siska, dkk;. (2017). Dampak Program Pelatihan Las Listrik Dalam Meningkatkan Status Sosial Ekonomi Eks Narapidana Di Kecamatan Pandeglang Kabupaten Pandeglang Provinsi Banten. , 2(1), . Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 2(1), 87–101. Diambil kembali dari https://doi.org/10.30870/e-plus.v2i1.2951
Ramli, Nurleli ;. (2020). Pendidikan Karakter: Implementasi Pembelajaran IPS Menengah Pertama. Soreang: IAIN Parepare Nusantara Press.
Sari, Aidah ;. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Melalui Kegiatan Pembiasaan dan Keteladanan . Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(2), 249-258. Diambil kembali dari https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/tarbawi/article/view/1952
Shafira, Adha, dkk;. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (Studi Pendidikan Budi Pekerti). Borobudur: CV. Elaku Sukses Berkemajuan.
Sudirman, S ;. (2021). Mewujudkan guru PPKn yang ideal melalui pengembangan kualitas kepribadian guru. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(1), 57-70. Diambil kembali dari https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=p9Hz8LQAAAAJ&citation_for_view=p9Hz8LQAA
Sugiyono;. (2012). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). :. Bandung: Alfabeta.
Sukardi, H ;. (2022). Peran Guru PPKn Dalam Membangun Karakter Bangsa. Jakarta: Lembaga Pendidikan dan Pengembangan Manusia.
Usman, Nurdin;. (2002). Konteks Implementasi Berbasis Kurikulum. Jakarta: Pustaka Ilmu.
Yusuf, Nur Mawakhira; Ahsan, Amrul Aysar;. (2023). Gambaran Karakteristik Siswa Melalui Keteladanan Guru. Didaktika: Jurnal Kependidikan , 12(4), 441–452. Diambil kembali dari https://www.jurnaldidaktika.org/contents/article/view/240
Zuchri, Amin ; Rapanna, Patta ;. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: CV. Syakir Media Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.