Aktivitas Manajemen Pendidikan Islam dalam Pemberdayaan Perempuan melalui Pendidikan Nonformal di Kota Medan
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.6403Keywords:
Islamic Education Management, KPRK MUI, Non-Formal Education, Women's EmpowermentAbstract
This study aims to analyze the role of Islamic education management in women's empowerment through non-formal education in Medan City, focusing on the programs of the Women, Youth, and Family Commission (KPRK) of the Indonesian Ulama Council (MUI). Using a qualitative descriptive approach, data were collected through observation, interviews, and documentation involving KPRK leaders and training participants. The results indicate that KPRK MUI Medan implements Islamic education management principles—planning, organizing, actuating, and evaluating—in its non-formal education programs, such as the Female Ulama Cadre Education (PKU-P). These programs enhance women's religious literacy, leadership skills, and social participation, aligning with Islamic values of ta'dib (moral development) and tarbiyah (holistic education). The study concludes that non-formal education is an effective strategy for empowering women in religious and social contexts, addressing structural and cultural barriers.
References
Ahmad Tafsir. (2011). Ilmu pendidikan dalam perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Amiruddin Siahaan. (2022). Analisis metode dan pendekatan dalam manajemen proyek pada dunia pendidikan. Medan: Edumaspul.
Anonim. (2011). Pedoman pemilihan kepala sekolah berprestasi tingkat nasional tahun 2011. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar, Kementerian Pendidikan Nasional.
Ardiansyah, dkk. (2020). Panduan akademik Pendidikan Tinggi Kader Ulama (PTKU) MUI Provinsi Sumatera Utara. Medan: Majelis Ulama Indonesia Provinsi Sumatera Utara.
Aris. (2022). Ilmu pendidikan Islam. Cirebon: Yayasan Wiyata Bestari Samasta.
Bernard, H. R. (2002). Research methods in cultural anthropology: Qualitative and quantitative. Walnut Creek, California: AltaMira Press.
Daulay, P. H. (2004). Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (2005). Kamus besar bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus besar bahasa Indonesia pusat bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Dinas Pengendalian Penduduk, Keluarga Berencana dan Pemberdayaan Perempuan Kota Medan. (2022). Laporan tahunan pemberdayaan perempuan di Kota Medan. Medan: Dinas Pengendalian Penduduk, Keluarga Berencana dan Pemberdayaan Perempuan Kota Medan.
Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat. (2019). Pendidikan nonformal dan informal: Strategi dan kebijakan untuk pemberdayaan masyarakat. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Hubeis, A. V. S. (2010). Pemberdayaan perempuan dari masa ke masa. Bogor: IPB Press.
Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Republik Indonesia. (2020). Pemberdayaan perempuan dalam meningkatkan kualitas hidup. Jakarta: Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak.
Manaf, H. S. (2001). Pola manajemen penyelenggaraan pondok pesantren. Jakarta: Dirjen Pembinaan Kelembagaan Agama Islam, Depag Republik Indonesia.
Manurung, S. R. R. W., Siahaan, A., Syukri, M., & Keling, M. (2023). Implementasi manajemen sumber daya manusia dalam meningkatkan kualitas pendidik di MAN Asahan. Research and Development Journal of Education, 9(2), 999. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i2.19517
Murdiyanto, E. (2020). Metode penelitian kualitatif (Teori dan aplikasi disertai contoh proposal). Yogyakarta: Lembaga Penelitian dan Pengabdian.
Prastowo. (2020). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Qomar, M. (2008). Manajemen pendidikan Islam. Jakarta: Erlangga.
Salsabila, S. I., & Hertati, D. (2022). Efektivitas program pelatihan berbasis kompetensi dalam meningkatkan kualitas tenaga kerja di UPTD BLK Kabupaten Kotawaringin Timur. Perspektif, 11(4), 1360–1368. https://doi.org/10.31289/perspektif.v11i4.7933
Siagian, S. P. (1990). Filsafah administrasi. Jakarta: CV Masagung.
Soeitoe, S. (1982). Psikologi pendidikan. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.
Soetrisno, L. (1997). Kemiskinan, perempuan, pemberdayaan. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.
Sudjana. (2004). Metodologi penelitian kualitatif dan kuantitatif. Bandung: CV Pustaka Setia.
Sulistyorini. (2006). Manajemen pendidikan Islam. Surabaya: elKAF.
UNESCO. (2019). Education for sustainable development goals: Learning objectives. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Zuhaerini. (1983). Metodik khusus pendidikan agama. Surabaya: Usaha Nasional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.