Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Kedisiplinan Guru terhadap Kinerja Guru di SD Negeri 04 Jaya Pura
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i1.6114Keywords:
discipline, Education, pedagogical competence, teacher performanceAbstract
This study aims to determine and analyze: (1) The relationship between Pedagogical Competence and teacher performance; (2) The relationship between Teacher Discipline and teacher performance; and (3) The relationship between Pedagogical Competence and Teacher Discipline together on teacher performance at SD Negeri 04 Jaya Pura. Pedagogical competence includes the teacher's ability to design, implement, and evaluate the learning process, while teacher discipline involves the teacher's commitment and consistency in carrying out tasks. The research method used is a quantitative approach with a case study design. Data were obtained through questionnaires distributed to all teachers at SD Negeri 04 Jaya Pura and analyzed using linear regression techniques to measure the influence of two independent variables on teacher performance. The results of the study indicate that both pedagogical competence and teacher discipline have a significant influence on teacher performance. Teachers with high pedagogical competence are more able to manage the learning process effectively, while teacher discipline directly affects the consistency and quality of their performance in the school environment. This study concludes that improving teacher pedagogical competence and discipline is very important to improve teacher performance, which in turn will have a positive impact on the quality of education.
References
Adib, F., & Santoso, B. (2016). Uapaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa dengan Disiplin Kerja. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran.
Ahmad, A. K., & Walid, A. (2022). Pe$ngaruh Kompetensi Guru dan Iklim Organisasi Terhadap Kinerja Guru Matematika. Al-Irsyad Journal of Mathematics Education, 1(1), 1–14.
Alamsyah, M., Ahmad, S., & Harris, H. (2020). Pengaruh Kualifikasi Akademik dan Pengalaman Mengajar terhadap Profesionalisme Guru. Journal of Education Research 01, No. 03 (Desember) : 183-187.
Asterina, F., dan Sukoco. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja, dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 12.
De$vitha, C. T. P., Baharuddin, F. R., dan Purnamawati, P. (2021). Analisis Pengaruh Masa Kerja dan Sertifikasi Terhadap Kompetensi dan Kinerja Guru Produktif SMK Negeri di Kota Kendari. JURNAL NALAR PENDIDIKAN, 9(1), 69.
Fatmawati, E., Ismaya, E$. A., & Setiawan, D. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Memotivasi Belajar Anak Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 104–110.
Febriana, R. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Gunawan, Ibrahim, dan Almukarramah. (2018). Kompetensi Kinerja Guru Menurut Kurikulum Karakter (K-13). Jakarta: Sefa Bumi Persada.
Hartawan, I. M. (2022). Pengembangan Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Inovatif. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10(1), 93–98.
Hidayat, A. A. (2021). Menyusun Instrumen Penelitian & Uji Validitas Reliabilitas. Health Books Publishing. Hal. 12.
Imam Suraji. (2012). “Urgensi Kompetensi Guru.” Forum Tarbiyah 10(9), hlm. 8.
Isrokatun, I., Yulianti, U., & Nurfitriyana, Y. (2022). Analisis Profesionalisme Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 454–462.
Kenyati, E. T. (2022). Kompetensi Pedagogik Guru. Jurnal Kajian Pendidikan.
Leobisa, J & Gustaf, M.N (2022). Pengaruh Disiplin dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 4 Nomor 3, 3301 – 3309.
Maryati, Natalina (2021). Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Media Pembelajaran Google Classroom Dalam Pembelajaran Daring Pada Matapelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 3 Bantul. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Akuntansi, Vol. 15, No. 1,
Nugroho, A. (2020). Penanaman Karakter Disiplin pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(2), 90-100.
Permatasari, N. A., Setiawan, D., & Kironoratri, L. (2021). Model Penanaman Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pembelajaran Daring. Educatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3758–3768.
Riadi. (2017). Profesionalisasi Guru Madrasah. Yogyakarta: Ombak.
Rorimpandey, W. H. F. (2020). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Guru Sekolah Dasar (1st ed.). Malang: Ahlimedia Press.
Sakti, T. K., Hairunisya, N., & Sujai, I. S. (2019). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 53.
Sakti, T. K., Hairunisya, N., & Sujai, I. S. (2019). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 53
Saneba, V. H., Katuuk, D. A., Rotty, V. N. J., & Lengkong, J. S. J. (2021). Pendidikan Karakter dalam Upaya Mendisiplinkan Guru. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 10(1), 43–48.
Saniyyah, L., Setiawan, D., & Ismaya, E. A. (2021). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perilaku Sosial Anak di Desa Jekulo Kudus. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2132–2140.
Saputra, W. R., Asiyah, N., & Bisri, K. (2022). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Kompetensi Pedagogik Guru dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Al-Qur’an Hads Siswa Kelas VIII MTs Darul Ulum Semarang. Gunung Djati Conference Series, 10, 279–290.
Silaen, S. (2018). Metodologi Penelitian Sosial untuk Penulisan Skripsi dan Tesis. Bogor: In Media.
Sobri, Muhammad. (2020). Kontribusi Kemandirian dan Kedisiplinan terhadap hasil belajar. Bogor: Guepedia.
Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Sunarsi, D. (2020). Panduan Peningkatan Kinerja dan Kepuasan Guru. Serang: Desanta Muliavisitama.
Sutiah. (2020). Teori Belajar dan Pembelajaran. Sidoarjo. Nizamia Learning Center.
Sutrisno. W. (2019). Evaluasi Dalam Pembelajaran Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10 No. 1. 8–15.
Syafi’i, I., Sa’diyah, C., Wakhidah, E. W., & Umah, F. M. (2020). Penerapan Video Pembelajaran Daring Anak Usia Dini Pada Masa Pandemi Covid-19. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 140–160.
Syarwani, A., Saleh, M., dan Suhaimi. (2018). The$ Influence of Principal Leadership Style, Organizational Citizenship Behavior, and Work Motivation on the Performance of Teachers of State Vocational High School in Banjarmasin City. International Journal of Scientific Development and Research (IJSDR), 3(12).
Utama, I. N., & Miharja, W. (2022). Kompetensi Pedagogik Guru Ppkn Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Tingkat Sma Di Kabupaten Kubu Raya. Jurnal Pendidikan Karakter Dan Pendidikan Kewarganegaraan, 2(2), 66– 72.
Zaiful, M. R. (2020). Prestasi Belajar (Rofiqi (ed.); Pertama). Literasi Nusantara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.