Pengembangan E-LKPD Berbasis Liveworksheet pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i1.6097Keywords:
E-LKPD Based on Liveworksheet, ADDIE, IPAS, Elementary SchoolAbstract
This research focused on creating a Liveworksheet E-LKPD for fourth-grade Natural and Social Sciences to address the lack of technology-integrated learning resources. The development followed the ADDIE model, encompassing Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation stages. Validation by experts in content, language, and media yielded scores of 92%, 97%, and 90%, respectively—classified as highly valid. Practicality assessments across several trial schools also produced excellent results (95,65%, 97.96%, and 96.43%), as did the effectiveness evaluations (95.23%, 93.75%, and 95.00%). Consequently, the E-LKPD is considered highly appropriate for use in the classroom
References
Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. ISLAMIKA, 3(1), 123 133.https://doi.org/10.36088/islamika.v3i1.1047
Alfiyanti, D. G., & Erita, Y. (2022). Validitas Bahan Ajar Dengan Model Problem Based Learning Materi IPS Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar Penggerak. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2353-2371.
Defi, S., & Erita, Y. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Pada Materi Keberagaman Budaya Indonesia Menggunakan Aplikasi Flip PDF Corporate di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 5111-5116.
Dwi Fahma, F., Fadilah, M., Anggriyani, R., Negeri Padang Jalan Hamka, U., Tawar Padang, A., Barat, S., & Jurnal Pendidikan Biologi, B. (2024). Literature Review Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Discovery Learning. https://e-journal.my.id/biogenerasi
Dwi Hasanah, K., Anita Silvina Wahab, D., Nawali, J., Ivtari Savika, H., & Zubad Nurul Yaqin, M. (n.d.). Peran dan Ragam Jenis Bahan Ajar (Cetak dan Non Cetak) yang relevan dalam Pembelajaran Bahasa dan Seni Budayadi SDI Surya Buana Malang.
Fitri, Y., & Erita, Y. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa dengan Menggunakan Model Discovery Learning Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi di Kelas IV SDN 11 Gadut. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 2707-2716.
Elvinas, R., & Erita, Y. (2022). Pengembangan bahan ajar tematik untuk pembelajaran blended learning berbantuan aplikasi nearpod di kelas III sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1296-1307.
Endang Nuryasana, & Noviana Desiningrum. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1.
Fadlillah, M., Bohri Rahman2, Nurul Istiq’Faroh, Ayik Fena Emilda, & Debby Rahmawati. (2023). Analisis Bahan Ajar Berwawasan Agraris untuk Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1118– 1127. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6356
Fitriatus Islami, N., Khotimah, N., Suryaning, A. F., Mz, A., Fstp, P., & Lamongan, U.M. (n.d.). Analisis Penerapan Kutikulum Merdeka pada Mata Pelajaran IPAS di Kelas 4 SD Muhammadiyah Babat.
Huwaidah, A., Fadhilah, N., & Magfirah, N. (2024). Pengembangan lembar kerja peserta didik (lkpd) berorientasi problem based learning (pbl) pada materi sistem ekskresi untuk kelas XI SMA negeri 1 wonomulyo. HYBRID Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains, 3(1), 17–24.
Karisma Putri, N., & Hasanah, U. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Google Sites Materi Hukum Newton pada Gerak Benda.
Dira Ariani, O., Putra, M. J., & Riyoko, E. (n.d.). PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS LIVEWORKSHEET PADA MATA PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS V SD NEGERI 2 TERUSAN MENANG.
Dwi Cahya, N., Syahiril Anwar, W., & Purnamasari, R. (n.d.). PENGEMBANGAN E-LKPD MENGGUNAKAN LIVEWORKSHEET PADA MATA PELAJARAN IPAS MATERI NORMA ADAT ISTIADAT DAERAHKU PGSD FKIP Universitas Pakuan.
Khikmiyah, F. (n.d.). IMPLEMENTASI WEB LIVE WORKSHEET BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA.
Khoerunnisa, N., Badruzzaman, N., & Gani, R. A. (2023). DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (E-LKPD) Berbasis Liveworksheets Pada Subtema Lingkungan Tempat Tinggalku. 7, 397.
Pendidikan, J., & Konseling, D. (n.d.). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan (Vol. 3).
Rayanto Hari yudi. (2020). Penelitian Pengembangan ADDIE dan R2D2 (Rokhmawan Tristan, Ed.; 1st ed.).
Sikola, J., Jurnal, :, Pendidikan, K., Pembelajaran, D., Hurrahma, M., & Sylvia, I. (2022). Efektivitas E-LKPD Berbasis Liveworksheet dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sosiologi Peserta Didik di Kelas XI IPS SMA N 5 Padang. 4, 2715–1735. https://doi.org/10.24036/nara.v1i3.193
Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. 2(2). https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/edureligia
Nadhifatul Ismiyah, K., Mahmudah, R., & Nurulqolbi, S. (2024). Kreativitas Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran IPAS Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu,8(1),762–767.https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6559
Nikmah, F., Agus Retnanto, dan, & IAIN Kudus, P. (2024). Implementasi Pembelajaran IPAS Terintegrasi Keterampilan Abad 21 dalam Kurikulum Merdeka. Agustus, 4(2), 2962–746. https://doi.org/10.35878/guru/v4.i2.1136
Nisa, K., Husin, M., & Fitri, A. (2023). Problematika Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Pembelajaran IPAS Kelas IV di SD Negeri 2 Lamcot. 2(6), 286–297.
Nurcahyati, S. A., Haji, S., & Agustinsa, R. (2024). Pengembangan LKPD berbasis project based learning untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa kelas VIII SMPN 6 Seluma. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 126–141. https://doi.org/10.33654/math.v10i1.2350
Nurdiyanto, N., Wulandari, R., Jamal, J., Karman, K., & Maslani, M. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Non Cetak pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1320–1328. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.930
Nurnafiah, A., Usman, A., Prasetyo Utomo, A., Hidayah, N., PPG Prajabatan, M., Muhammadiyah Jember, U., Kerang, G., Jember, S., Pendidikan Biologi, D., Biologi, G., Slamet Cokro, J., Curah Pecak, D., & Purwoharjo Banyuwangi,
Putri, L. D., & Erita, Y. (2023). Pengembangan E-Modul Menggunakan Canva Pada Pembelajaran IPAS Di Kelas IV Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 7175-7185.
Rahayu, L., Dewi, R. S., & Hakim, Z. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Animasi Doratoon Pada Pembelajaran Di Kelas V Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 15(2), 295-306.
Rizky Nurhidayah, A., Nataria Oktaviani, D., Nurbaeti, I., Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F., Pancasakti Tegal, U., & Al-Irsyad Tegal, S. (2024). Validasi LKPD untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matamatis siswa kelas X materi statistika (Vol. 15, Issue 2).
Rosa, E., Destian, R., & Agustian, A. (2024). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. In Journal of Education Research (Vol. 5, Issue 3).
Rosdianah, P. T., Sofwan, M., & Risdalina, R. (2024). Pengembangan LKPD Elektronik Berbasis Liveworkshet pada Materi Ekosistem di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(2), 171-178.
Saragih, O., & Marpaung, R. (2024). Tantangan dan Peluang: Studi Kasus Penerapan Kurikulum Merdeka di Sekolah Mandiri Berubah Kabupaten Tapanuli Utara. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 888–903. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.632
Sari, L. P., & Erita, Y. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Smart Apps Creator Pada Pembelajaran IPAS Di Kelas V Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 6832-6844.
Syaifullah, M., & Izzah, N. (2019). Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 127. https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.764
Winarni, A., & Ismaya, E. A. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran IPAS di SD 1 Tanjungrejo. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(17), 171–177. https://doi.org/10.5281/zenodo.13853578
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.