Penggunaan Ragam Bahasa Sarkasme pada Kolom Komentar Akun Tiktok @Vadelbadjideh
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i1.6041Keywords:
Comments, Pragmatics, Sarcasm, Social Media, Speech ActsAbstract
This study aims to describe the types of sarcasm found in the comment section of the TikTok account @vadelbadjideh, the types of posts that receive the most sarcastic comments, and the illocutionary speech acts contained in those comments. The research method used is descriptive qualitative, employing documentation techniques by capturing screenshots of comments from the most viewed video posts. The data were analyzed using a pragmatic approach based on Charles Morris’s theory and classified according to Elizabeth Camp’s sarcasm types and Searle’s speech act categories. The results show that lexical sarcasm is the most commonly used form by netizens, followed by propositional sarcasm, sarcasm with the word "like," and illocutionary sarcasm. Viral and controversial posts—such as videos featuring unique movements or connections to public issues—attract the highest number of sarcastic responses. The most frequent illocutionary acts found are assertive and expressive types, indicating that social media users employ sarcasm to express opinions and emotions. This research contributes to understanding the dynamics of digital communication and the role of sarcasm in shaping social interactions on social media platforms.
References
Artalisananda, D. B., Astuti, C. W., & Suprayitno, E. (2021). Kesantunan berbahasa pada kolom komentar di dalam akun Facebook “Info Cegatan Wilayah Ponorogo (ICWP)”. Jurnal Bahasa dan Sastra, 8(1), 44–50.
Asfuri, N. B., Meisari, I., Ambarsari, R. Y., Sasmito, L. F., & Harbono. (2023). Pengaruh media sosial TikTok terhadap perilaku siswa kelas tinggi SD Negeri 03 Banjarharjo Kebakkramat Karanganyar. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 10(1), 15–29.
Bawamenewi, A. (2020). Analisis tindak tutur bahasa Nias: Sebuah kajian pragmatik. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 3(2), 200–208.
Cahyanti, A. S. (2020). Analisis penggunaan kalimat sarkasme oleh netizen di media sosial Instagram. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 4(2), 186–195.
Cahyo, A. W., Ramadhan, R., & Maulana, R. (2020). Analisis penggunaan gaya bahasa sarkasme pada lagu Bahaya Komunis karangan JasonRanti. Asas: Jurnal Sastra, 9(1), 6–22.
Fathur, R. (2023). Sarkasme dalam kolom komentar akun Instagram @ganjar_pranowo: Kajian semantik [Unpublished undergraduate thesis]. Universitas Mataram.
Hayati, D. R. (2021). Pemanfaatan media TikTok sebagai media dakwah [Skripsi, Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto].
Nasrullah, R. (2015). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi. Simbiosa Rekatama Media.
Nugrahani, F. (2017). Penggunaan bahasa dalam media sosial dan implikasinya terhadap karakter bangsa. Stilistika, 3(1), 1–18.
Putradi, A. W. A., & Supriyana, A. (2024). Koleksiku: Histori saya pragmatik. Bumi Aksara.
Rahardi, R. K. (2018). Pragmatik: Kefatisan berbahasa sebagai fenomena pragmatik baru dalam perspektif sosiokultural dan situasional. Penerbit Erlangga.
Sampe, J., Maknun, T., & Iswary, E. (2022). Tindak tutur bahasa Toraja pada kolom komentar media sosial Facebook Kareba Toraja. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 8(2), 697–704.
Sari, T. N. (2023). Penggunaan bahasa sarkasme pada kolom komentar Facebook Fanpage Radar Tarakan (Kajian Pragmatik) [Undergraduate thesis]. Universitas Borneo Tarakan.
Sarli, S., Nurhadi, N., & Sari, E. S. (2023). Analisis penggunaan gaya bahasa sarkasme netizen di media sosial TikTok. Knowledge: Jurnal Inovasi Hasil Penelitian dan Pengembangan, 3(1), 84–92.
Septiyani, N., Arsyi, M. R., & Putra, A. N. M. (2024). Peran platform TikTok dalam membentuk kreativitas dan koneksi positif di kalangan generasi Z. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(7), 229–239.
Siska Lutfiyani, F., Ramadhani, I. R., & Mulyadi, A. (2020). Sarkasme pada media sosial Twitter dan implikasinya terhadap pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 1(2), 271–280.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Alfabeta.
Utami, R., & Rizal, M. (2022). Bahasa dalam konteks sosial (peristiwa tutur dan tindak tutur). JUMPER: Journal of Educational Multidisciplinary Research, 1(1), 16–25. https://doi.org/10.56921/jumper.v1i1.36
Wahyuni, R. S. (2021). Analisis gaya bahasa sarkasme dalam bahasa Sunda warganet pada media sosial Facebook. Jurnal Metabasa, 3(2), 65–73.
Yendra, S. (2018). Mengenal ilmu bahasa (Linguistik). Deepublish.
Zein, M. F. (2019). Panduan menggunakan media sosial untuk generasi emas milenial. [Penerbit tidak disebutkan].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.