Pengembangan Media Audio Visual untuk Menigkatkan Minat Belajar Siswa pada Pelajaran PDTO di SMK Kelas X

Authors

  • Aci Primartadi Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Widiyatmoko Widiyatmoko Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Hafid Nur Rahman Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Ponco Susilo Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Thauva Hidayatullah Universitas Muhammadiyah Purworejo

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i1.6029

Keywords:

Audio Visual, Learning Interest, Media

Abstract

This study aims to (1) determine the feasibility of Audio Visual-based learning media in the subject of Basic Automotive Engineering Works (PDTO) at SMK Negeri 8 Purworejo, (2) to determine the increase in learning interest of class X TBSM students at SMK Negeri 8 Purworejo after using Audio Visual-based learning media. The data collection technique in this study was by distributing questionnaires. This study used the Research and Development (R & D) method with the research subjects taken being class X TBSM students at SMK Negeri 8 Purworejo totaling 36 students. The results showed a difference in learning interest in students at SMK Negeri 8 Purworejo between classes that did not use audio visual media and classes that used audio visual media for the subject of Basic Automotive Engineering Works (PDTO), namely a percentage of 73.33 was obtained and in the second data collection or research using audio visual learning media, a percentage of 86.38 was obtained, there was a significant increase of 13.05. From the increase in learning interest, it can be concluded that using audio-visual learning media can increase students' learning interest, especially in the subject of Basic Automotive Engineering Work, basic competency of mechanical measuring instruments.

References

Akbar, & Suyitno. (2019). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) untuk meningkatkan minat dan hasil belajar siswa kelas XI TKR pada kompetensi sistem pendingin di SMK YPE Kroya. Jurnal Auto Tech, 14(1), Juni 2019.

Daryanto. (2016). Media pembelajaran (Edisi ke-2, Revisi). Yogyakarta: Gava Media.

Kurniasih, I. (2017). Lebih memahami konsep & proses pembelajaran: Implementasi & praktek dalam kelas (Penerapan PAUD, SD, SMP, dan SMA). Kata Pena.

Majid, A. (2014). Strategi pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Masytha, F. S. (2015). Pengembangan media pembelajaran audio visual untuk meningkatkan minat belajar siswa pada mata pelajaran memelihara baterai di SMKN 1 Wadaslintang. Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif, 6(1), 13.

Muyalin, & Jatmoko, D. (2019). Pengembangan media pembelajaran audio video materi overhould motor bakar 4 langkah berbasis internet untuk meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Auto Tech, 13(1), Januari 2019.

Nugroho, A. Z., Anitasari, M. E., & Primartadi, A. (2024). Penggunaan video animasi pada pembelajaran mesin pembakaran dalam terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Vokasi, 1(3), 61–64. https://doi.org/10.37729/jipv.v1i3.6335

Primartadi, A., Suyitno, S., & Jatmoko, D. (2024). Pengembangan media pembelajaran sistem rem cakram dan tromol sepeda motor terhadap minat belajar siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 6(2), 99–106. https://doi.org/10.21831/jpvo.v6i2.72387

Primartadi, A., Suyitno, S., Maulana, A., & Jatmoko, D. (2021). Pengembangan media pembelajaran sistem kopling teknologi sepeda motor pada pendidikan tinggi. Jurnal Teknik Vokasi Otomotif (JTVOK), 9(2), 161–166. https://doi.org/10.30738/jtvok.v9i2.11504

Sholihin, & Susanto. (2019). Peningkatan hasil belajar melalui penggunaan media pembelajaran audio visual pada siswa SMK Muhammadiyah Purwodadi. Jurnal Auto Tech, 5(1), Juni 2019.

Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Downloads

Published

2025-03-30

How to Cite

Aci Primartadi, Widiyatmoko Widiyatmoko, Hafid Nur Rahman, Ponco Susilo, & Thauva Hidayatullah. (2025). Pengembangan Media Audio Visual untuk Menigkatkan Minat Belajar Siswa pada Pelajaran PDTO di SMK Kelas X . Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 5(1), 362–369. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i1.6029