Pelaksanaan Pembinaan Bahasa dan Sastra Indonesia di SMP berdasarkan PP No. 57 Tahun 2014 Bab V

Authors

  • Inne Pelangi Universitas Pelita Harapan
  • Dita Mulyana Ramadhani Universitas Sulawesi Barat
  • Nurul Maghfirah Universitas Negeri Makassar
  • Rahmah Rahmah SMP Negeri 1 Bontomarannu

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i1.6000

Keywords:

language and literature development, government regulation, Junior High School

Abstract

This study aims to examine the development of language and literature in the learning process. This research includes descriptive qualitative research using sociolinguistic approach. Sources of data in this study is a junior high school class IX. Research data in the form of student speech in the learning process. Data collection is done through observation technique and record. Data analysis is done through three stages of the flow model, ie data reduction, data presentation, and data verification. The results showed that it can be concluded that (1) condition of Indonesian language development in learning process in SMP Negeri 1 Bontomarannu still less attention. This condition is seen from the tendency of students to mix the use of Indonesian language with the mother tongue (Makassar language) when the learning process takes place; (2) Factors contributing to the low level of Indonesian language development in the learning process at SMP Negeri 1 Bontomarannu, namely the lack of containers to develop the language and literature, the lack of awareness of language development in schools, and the strong influence of the use of regional languages; (3) Based on the factors causing the low level of Indonesian language development then the efforts that can be taken to improve the Indonesian language development in the learning process in SMP Negeri 1 Bontomarannu is to provide a container to nurture the creativity of students, restrict the use of English, local languages, and slang language in formal communications, and conduct language extension activities outside the language and literature months.

References

Alwi, H., Dardjowidjojo, S., Lapoliwa, H., & Moeliono, A. M. (2010). Tata bahasa baku bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Anshari, M., Baharman, M., & Wardihan. (2011). Pengembangan kepribadian bahasa Indonesia. Badan Pengembangan Bahasa dan Sastra Indonesia, UNM.

Arifin, Z., & Farida, N. (2012). Evaluasi pembelajaran bahasa Indonesia. PT Remaja Rosdakarya.

Chaer, A. (2015). Linguistik umum. Rineka Cipta.

Dola, A. (2011). Linguistik khusus bahasa Indonesia. Badan Penerbit UNM.

Erawan, D. G. B., Sari, N. W. E., & Susrawan, I. N. A. (2016). Strategi pembinaan bahasa Indonesia dalam proses pembelajaran di Sigma Milenium Komputer Kabupaten Karangasem. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 87–94.

Indihadi, D. (2012). Pengembangan model pembinaan bahasa Indonesia sebagai bahasa kedua. http://file.upi.edu/Direktori/DUAL-MODES/PEMBINAAN_BAHASA_INDONESIA_SEBAGAI_BAHASA_KEDUA/14_BBM_12.pdf

Keraf, G. (2007). Komposisi: Sebuah pengantar kemahiran bahasa. Nusa Indah.

Kridalaksana, H. (2008). Kamus linguistik. Gramedia Pustaka Utama.

Moeliono, A. M. (2011). Bahasa baku dan pembakuan bahasa Indonesia. Gramedia Pustaka Utama.

Mulyana, D. (2004). Komunikasi efektif: Suatu pendekatan lintas budaya. Remaja Rosdakarya.

Nababan, P. W. J. (1993). Sosiolinguistik: Suatu pengantar. Gramedia Pustaka Utama.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2014 tentang Pengembangan, Pembinaan, dan Perlindungan Bahasa dan Sastra, serta Peningkatan Fungsi Bahasa Indonesia.

Rasmawati, W. (2016). Konsep pembinaan dan pengembangan bahasa. http://wiwinrasmawati.blogspot.co.id/2016/09/konsep-pembinaan-dan-pengembangan-bahasa.html

Sudaryanto. (2015). Metode dan aneka teknik analisis bahasa. Sanata Dharma University Press.

Sugono, D., Drajat, N., & Suradijono, S. (2008). Kamus besar bahasa Indonesia (Edisi keempat). PT Gramedia Pustaka Utama.

Suwandi, S. (2017). Pembelajaran bahasa Indonesia yang efektif di era global. UNS Press.

Suwanto, E. (2014). Pendekatan sosiolinguistik dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Graha Ilmu.

Tarigan, H. G. (2009). Berbicara sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.

Wardihan, & Baharman. (2011). Pengantar linguistik. Jurusan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Downloads

Published

2025-05-26

How to Cite

Inne Pelangi, Dita Mulyana Ramadhani, Nurul Maghfirah, & Rahmah Rahmah. (2025). Pelaksanaan Pembinaan Bahasa dan Sastra Indonesia di SMP berdasarkan PP No. 57 Tahun 2014 Bab V. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 5(1), 458–474. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i1.6000