Telaah Kurikulum Sekolah Tahun 2006 Hingga Kurikulum Merdeka Sebuah Perspektif Pandangan Kurikulum Dari Masa Ke Masa

Authors

  • Asep Awaludin Universitas PGRI Semarang
  • Fina Febriyanti Universitas PGRI Semarang
  • Trisiani Trisiani Universitas PGRI Semarang
  • Angela Astrid S.C.A Universitas PGRI Semarang
  • Elli Erlinawati Universitas PGRI Semarang
  • Umi Baroroh Universitas PGRI Semarang
  • Ida Karima Universitas PGRI Semarang
  • Ngasbun Egar Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i2.5995

Keywords:

Curriculum, KTSP, 2013 Curriculum, Merdeka Curriculum, Education Change

Abstract

The development of the education curriculum in Indonesia from 2006 to the emergence of the Merdeka Curriculum reflects the dynamics of change in the education system that adapts to the demands of the times. This article invites us to analyse the curriculum paradigm shift, starting from the 2006 Education Unit Level Curriculum (KTSP), then the 2013 Curriculum, to finally the Merdeka Curriculum. This analysis is carried out by considering philosophical, pedagogical, and social perspectives. Using a qualitative approach and literature study, this research succeeded in identifying the main characteristics of each curriculum, as well as the driving factors behind it and its implications for learning practices. The results of the study show that curriculum changes are not only influenced by advances in science and technology, but also by the need for education that is more flexible, learner-centred, and relevant to global challenges. The Merdeka Curriculum, as a refinement effort, emphasises the importance of differentiated learning, providing autonomy to teachers, and strengthening holistic competencies. This article offers insights into the evolution of curriculum policy in Indonesia and provides recommendations for further development in the context of national education development.

References

Abidin, Y. (2020). Pembelajaran online berbasis kurikulum darurat: Tantangan dan peluang. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 195–205.

Abidin, Y. (2023). Desain pembelajaran berbasis kurikulum merdeka. Bandung: Refika Aditama.

Arifin, Z. (2020). Paradigma baru kurikulum pendidikan di era pandemi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arifin, Z. (2023). Konsep dan model pengembangan kurikulum merdeka. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Charismiadji, I. (2024, Februari 12). Kurikulum Merdeka: Antara peluang dan tantangan. CNN Indonesia. https://www.cnnindonesia.com/

Chatib, M. (2014). Sekolahnya manusia. Bandung: Kaifa.

Daryanto. (n.d.). Pendekatan pembelajaran saintifik kurikulum 2013 (hlm. 56). Yogyakarta: Gava Media.

Dharmaningtyas, D. (2021). Evaluasi implementasi kurikulum darurat pada masa pandemi COVID-19. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 12(1), 45–58.

Dharmaningtyas, D. (2023). Transformasi pendidikan melalui kurikulum merdeka: Tantangan dan peluang. Jurnal Kebijakan Pendidikan Indonesia, 8(2), 124–137.

Dharmaningtyas, D., & Putra, D. A. (2023). Implementasi kurikulum merdeka: Tantangan dan strategi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 12(1), 23–37.

Idi, A. (2014). Pengembangan kurikulum: Teori & praktik (hlm. 241). Jakarta: Rajawali Pers.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2020). Keputusan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 719/P/2020 tentang Pedoman Pelaksanaan Kurikulum pada Satuan Pendidikan dalam Kondisi Khusus. Jakarta: Kemdikbud RI.

Sanjaya, W. (2022). Strategi pembelajaran berorientasi pada profil pelajar Pancasila. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Saputra, H. N. (2023). Kemitraan sekolah, keluarga, dan masyarakat dalam implementasi kurikulum merdeka. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 45–59.

Sudjana, N. (2007). Landasan kependidikan. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sukiman. (2023). Pengembangan kurikulum merdeka untuk mewujudkan profil pelajar Pancasila. Jurnal Kurikulum dan Teknologi Pendidikan, 10(2), 78–91.

Sukmadinata, N. S. (2017). Pengembangan kurikulum: Teori dan praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suparlan. (2011). Tanya jawab pengembangan kurikulum dan materi pembelajaran (hlm. 9). Jakarta: Bumi Aksara.

Suyanto. (2021). Analisis kebijakan kurikulum darurat di Indonesia. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 14(2), 78–92.

Suyanto. (2021). Kebijakan kurikulum darurat dalam pandemi COVID-19: Analisis efektivitas dan dampaknya terhadap kualitas pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 57–69.

Suyanto. (2022). Analisis kebijakan kurikulum merdeka di Indonesia. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 15(1), 34–48.

Downloads

Published

2025-05-20

How to Cite

Asep Awaludin, Fina Febriyanti, Trisiani Trisiani, Angela Astrid S.C.A, Elli Erlinawati, Umi Baroroh, … Ngasbun Egar. (2025). Telaah Kurikulum Sekolah Tahun 2006 Hingga Kurikulum Merdeka Sebuah Perspektif Pandangan Kurikulum Dari Masa Ke Masa . Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 5(2), 679–687. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i2.5995