Peran Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru di SMPN 1 Kedawung
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i2.5901Keywords:
Instructional Leadership, Pedagogical Competence, School Management, Teacher Development, Transformational LeadershipAbstract
This study explores the principal's role in improving teachers' pedagogical competence at SMPN 1 Kedawung. The research aims to analyze how the principal, through various leadership functions, contributes to the development of teachers' pedagogical capabilities. Using a qualitative descriptive approach, data were collected through interviews, observation, and documentation. The findings reveal that the principal performs multiple roles including educator, manager, administrator, supervisor, leader, innovator, and motivator. Concrete strategies implemented include weekly briefings, structured training programs, effective use of school operational funds, reflective academic supervision, integration of educational technology, and humanistic leadership practices. These efforts have significantly influenced teachers’ abilities in planning, delivering, and evaluating learning processes. The study underscores the importance of transformational and participatory leadership in fostering sustainable teacher development. The results suggest that strengthening the principal's strategic role can create a more supportive and professional teaching environment, ultimately enhancing the quality of education.
References
Abd Rahman Saleh, & Soependri Suria Dinata. (1981). Ilmu keguruan: Seri pedagogik. Jakarta: Dharma Bhakti.
Aisha Artanti, & Ramadhani, N. D., dkk. (2024). Peran kepala sekolah sebagai supervisor dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 321–333.
Akbar, A. (2021). Pentingnya kompetensi pedagogik guru. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), Januari.
Amiruddin Siahaan, & Fitri, A., dkk. (2023). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di Yayasan Pendidikan Islam Al-Anwar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1). https://doi.org/10.xxxx/jpdk.v5i1.xxxx
Anam, N., & Malikkhah, Z. (2020). Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi guru di Madrasah Ibtidaiyah (MI). Jurnal Mu'allim, 2(2), 242–259.
Awanda, S. (2020). Peran kepala sekolah dalam peningkatan kompetensi pedagogik guru yang berbasis IT di SMP Negeri 1 Ingin Jaya Aceh Besar (Skripsi). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.
Bush, T., & Coleman. (2012). Manajemen mutu kepemimpinan pendidikan. Yogyakarta: IRCiSoD.
Daryanto. (2011). Kepala sekolah sebagai pemimpin pembelajaran (Cet. ke-1). Yogyakarta: Gava Media.
Departemen Pendidikan Nasional. (2002). Kamus besar bahasa Indonesia (Edisi ke-3). Jakarta: Balai Pustaka.
Depdikbud. (1989). Kamus besar bahasa Indonesia. Bandung: Balai Pustaka.
Echols, J. M., & Sadily, H. (1997). Kamus Inggris–Indonesia. Jakarta: Gramedia.
Hoesny, M., & Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan solusi untuk meningkatkan kompetensi dan kualitas guru: Sebuah kajian pustaka. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2), 123–132.
Hoyland Mork, A. H. (2024). Reform pedagogy meets history education in the writings of four Norwegian gymnasium teachers (1917–1954). Nordic Journal of Educational History, 11(1), 53–77.
Istikomah, I. (2018). Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Nur El-Islam: Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 5(2), 26–53.
Karwanto, & Qistiyah, E. M. (2020). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 8(3), 271–284.
Kuantitatif, P. P. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Kurniawan, A. (2020). Peran kepala sekolah dalam peningkatan kompetensi pedagogik guru di Sekolah Menengah Kejuruan Sultan Agung Cirebon. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 5(1), 1–14.
Leo, M. H., Hassan, N., dkk. (2024). Active learning pedagogical dimension: Discovering and bridging the pedagogical gaps. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 13(3), 1850–1864.
Lisda, N. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi guru di MTS Raudhatul Jannah Palangka Raya (Skripsi). IAIN Palangka Raya.
Mulyasa, E. (2003). Menjadi kepala sekolah profesional: Dalam konteks menyukseskan MBS dan KBK (Cet. 1). Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2006). Menjadi guru profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2007). Menjadi kepala sekolah profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Muspawi, M., Setiyadi, B. S., & Maryanti, A. (2023). Peranan kepemimpinan kepala sekolah dalam upaya peningkatan kompetensi profesional guru. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 9(2), 586–592.
Nazir, M. (1988). Metode penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Nursaid. (2020). The leadership of headmaster in improving the quality of madrasah. Journal of Islamic Education, 6(1), 95–108.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Pendidik.
Pringgodigdo, A. (1993). Ensiklopedia umum (hlm. 549). Yogyakarta: Kanisius.
Qistiyah, E. M., & Karwanto. (2020). Dalam meningkatkan kinerja guru. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 8(3), 271–284.
Siahaan, A., & Fitri, A., dkk. (2023). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di Yayasan Pendidikan Islam Al-Anwar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1).
Siti Noor Ismail, & Omar, M. N., dkk. (2022). The impact of headmaster distributive leadership towards professional learning communities. Evaluation and Research in Education International, 11(4), 2106–2113.
Sudarwan Danim. (2010). Inovasi pendidikan dalam upaya peningkatan profesionalisme tenaga kependidikan (Cet. ke-2). Bandung: Pustaka Setia.
Sudjana, N. (1989). Penelitian & penilaian pendidikan. Bandung: Sinar Dunia.
Sugiyono. (2006). Statistika untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sumpena, & Nugraha, M. S. (2023). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam peningkatan kemampuan pedagogik guru melalui inservice education di MTS Al-Ma’tuq Sukabumi. Jurnal Ekonomi Utama, 2(1), 51–57.
Suryabrata, S. (2003). Metode penelitian. Jakarta.
Tafsir, A. (1992). Ilmu pendidikan dalam perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ubhiyati, A. A. (2001). Ilmu pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen; dan Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 Tahun 2008 Tentang Guru. Jakarta: Sekretariat Negara.
Utami, S. (2019). Meningkatkan mutu pendidikan Indonesia melalui peningkatan kualitas personal, profesional, dan strategi rekrutmen guru. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 1–8.
Wahjosumidjo. (1999). Kepemimpinan kepala sekolah: Tinjauan teoritik dan permasalahannya (Cet. 1). Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Wakidi, & Aristiati, F. (2022). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru. Innovative Education Journal, 4(3), November.
Waridjan. (1984). Pengembangan kurikulum dan sistem instruksional (hlm. 12). Jakarta: Proyek Pengembangan LPTK.
Zaenal Arifin. (2011). Penelitian pendidikan (Cet. ke-1, hlm. 168). Jakarta: Rosda.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.