Pendekatan Etnosains dalam Pendidikan Fisika: Meningkatkan Pemahaman Konsep melalui Tradisi Lokal Lompat Batu Nias
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i1.5798Keywords:
Ethnoscience, Physics Education, Nias Stone JumpAbstract
Physics education is not only aimed at conveying abstract scientific concepts to students, but also to foster an understanding that science is rooted in and relevant to everyday life. One approach that can bridge physics education and everyday life is the ethnoscience approach. The ethnoscience approach in education is a strategy for creating a learning environment and designing learning experiences that integrate culture into learning. This study aims to examine the values of physics in the Nias Stone Jump tradition as an opportunity for physics learning media for students at the secondary school level. By using descriptive qualitative methods and narrative literature review analysis, this study identified various journals and papers that show that local traditions in learning. The results of this study indicate that the Nias Stone Jump tradition has the potential to be an effective learning media to improve students' understanding of physics concepts and analysis in the learning process.
References
Asra, A., Festiyed, F., Mufit, F., & Asrizal, A. (2021). Pembelajaran fisika mengintegrasikan etnosains permainan tradisional. Konstan - Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika, 6(2), 66–73. https://doi.org/10.20414/konstan.v6i2.67
Gea, S. R., & Sazali, H. (2023). Hombo Batu sebagai media penguatan moderasi beragama di Kepulauan Nias. Journal of Education Research, 4(2), 583–591.
Giawa, A. (2023). Lompat Batu Nias sebagai ikon pemersatu masyarakat Nias Desa Bawomataluo menurut perspektif relasionalitas Armada Riyanto. Kolaborasi Resolusi Konflik, 5, 1–6.
Halawa, W. E. S., Triyanto, R., Budiwiwaramulja, D., & Azis, A. C. K. (2020). Analisis gambar ilustrasi Hombo Batu Nias Gunungsitoli. Gorga: Jurnal Seni Rupa, 9(1), 193. https://doi.org/10.24114/gr.v9i1.18793
Handayani, N., & Abdulkarim, A. (2024). Value learning: Integrasi modal sosial bermuatan nilai kearifan lokal tradisi perang topat melalui pembelajaran IPS. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 1051–1062.
Harefa, A. R. (2017). Pembelajaran fisika di sekolah melalui pengembangan etnosains. Jurnal Warta Edisi, 53(1998), 1–18.
Hutauruk, H. R., & Pardosi, R. T. (2023). Integrasi budaya lokal dalam pembelajaran IPA untuk memperkuat karakter bangsa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 11(1), 45–53.
Laksana, D. N. L., Awe, E. Y., Sugiani, K. A., Ita, E., Rawa, N. R., & Noge, M. D. (2021). Desain pembelajaran berbasis budaya. Penerbit Nem.
Lase, I. W., Indrawadi, J., & Montessori, M. (2021). Pergeseran fungsi tradisi Hombo Batu pada masyarakat Nias Selatan. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial dan Budaya, 7(1), 113. https://doi.org/10.24114/antro.v7i1.24772
Munandar, R., Ristanti, I., Nurhidayati, N., Busyairi, A., & Rokhmat, J. (2022). Analisis potensi pembelajaran fisika berbasis etnosains untuk meningkatkan kecintaan budaya lokal masyarakat Bima. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika Indonesia, 4(1). https://doi.org/10.29303/jppfi.v4i1.169
Musliman, A., & Kasman, U. (2022). Efektivitas model inkuiri terbimbing untuk melatih kemampuan berpikir kritis siswa pada konsep fisika yang bersifat abstrak. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(1), 48–53.
Nuralita, A. (2020). Analisis penerapan model pembelajaran berbasis etnosains dalam pembelajaran tematik SD. Mimbar PGSD Undiksha, 8(1), 1–8.
Pratiwi, A., Dhitami, Azhura, F., Putri, R. J., & Dora, N. (2024). Peran Fahombo (ritual etnis Nias) dalam mempertahankan atau menunjukkan keperkasaan. Jurnal Pengabdian, 30–38.
Saragih, D. A. (2021). Kajian kearifan lokal dalam pendidikan sains: Studi kasus tradisi Lompat Batu Nias. Jurnal Kajian Pendidikan IPA, 4(3), 77–85.
Sihombing, A. R., & Manik, R. T. (2022). Analisis tradisi lokal Hombo Batu sebagai sumber pembelajaran fisika berbasis budaya. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(2), 110–120.
Yuliana, N., & Nugroho, W. (2020). Pendekatan etnosains untuk meningkatkan literasi sains peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(2), 134–142.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.