Pendidikan Kewarganegaraan dalam Kehidupan Bersosialisasi dan Membangun Karakter Bangsa pada Anak Usia Dini di TK Bhakti Pertiwi Geger Balongwangi Tikung Lamongan
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i3.4078Keywords:
Citizenship Education, Socialization, CharacterAbstract
This research aims to provide an overview of the role of Citizenship Education in social life and building national character in early childhood. This research uses a qualitative approach. The data in the research are the results of interviews from residents of Bakti Pertiwi Kindergarten, Geger Hamlet, Balongwangi Village, Tikung Lamongan District. The results show that at Bakti Pertiwi Kindergarten, citizenship education has been implemented in daily learning, this has had an impact on socialization and character formation. early childhood at Bakti Pertiwi Kindergarten.
References
Anatasya, E., & Dewi, D. A. (2021). Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 291–304. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP/article/view/34133
Asyafiq, S. (2016). Berbagai Pendekatan Dalam Pendidikan Nilai Dan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 29–37. https://doi.org/10.24269/dpp.v4i1.56
Gunawan, R. Z., Fatma, &, & Najicha, U. (2022). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Karakter Moral Pelajar Di Era Modern. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 422–427.
Irawan, A. D., Adibah, L. N., & Toniek, D. I. V. (2023). Pancasila sebagai ideologi yang khas dan identitas bangsa Indonesia. PACIVIC: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(1), 11-21. https://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/pacivic/article/view/7191
Khaironi, M. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 1(02), 82. https://doi.org/10.29408/goldenage.v1i02.546
Nurhakim, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Pembentukan Karakter Pada Anak Generasi Milenial. JURNAL PEKAN : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 116–125. https://doi.org/10.31932/jpk.v6i1.1172
Rafiki, R., & Dewi, D. A. (2022). Gerakan muda berkarakter Pancasila di era digital. PACIVIC: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(2), 83-90. https://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/pacivic/article/view/6910
Rohayati, T. (2018). Pengembangan Perilaku Sosial Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 131–137. https://doi.org/10.17509/cd.v4i2.10392
Syifa, S., Hably, P. V., Geraldine, A., Alvionita, C., Nugraha, S., & Megawati, E. (2024). Pengaruh korean wave terhadap identitas nasional gen-z di era digital. PACIVIC: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(1), 37-43. https://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/pacivic/article/view/8426
Widyatama, P. R. (2023). Penanaman nilai karakter cinta tanah air pada siswa di SMP PGRI 1 Buduran. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis, Dan Sosial (EMBISS), 3(2), 174-187. https://embiss.com/index.php/embiss/article/view/213
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.