Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Swasta GKPS 2 Merek Raya Pada Mata Pelajaran IPA

Authors

  • Imelda Sabrina Sibarani Universitas HKBP Nommensen Pematangsianta
  • Yenni Sibue Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Nenny Wati Harianja Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Ruth Ompusunggu Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i3.4040

Keywords:

Jigsaw Learning Model, Influence, Learning Results

Abstract

This type of research is quantitative, namely pre-experimental design or often referred to as Quasi Experiment (pretend experiment) with the One Group pretest and posttest method. This research aims to see whether there is an influence of the jigsaw learning model on student learning outcomes. The population in this study were all students at GKPS 2 Brand Raya Private Elementary School and the sample in this study was class V students, totaling 14 girls and 14 boys. The sampling technique used was cluster sampling with two research variables, namely: the independent variable (x ) namely the jigsaw type cooperative learning model and the independent variable (y) namely student learning outcomes. The data collection technique is by tests and will take place in the 2024/2025 academic year. There is an influence of the jigsaw type cooperative learning model on the learning outcomes of sub-theme 1 class V students at GKPS 2 Brand Raya Private Elementary School.

References

Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Damanik, V. P. (2022). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap hasil belajar siswa pada subtema 3 Ayo Cintai Lingkungan di kelas IV SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6).

Fatmawati. (2019). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dengan bantuan media gambar terhadap motivasi dan hasil belajar IPA siswa kelas V SD 110 Jekka. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 4(2).

Gunawan, et al. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar siswa. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS, 12(14).

Lutfia, W. (2022). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran tematik terpadu di kelas IV SDN 04 Garegeh Kota Bukittinggi. Journal of Basic Education Studies, 5(1).

Maslucha, Y. (2013). Penerapan model kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SD. Jurnal PGSD FIP Universitas Negeri Surabaya, 1(2).

Ngalimun. (2017). Strategi Pendidikan. Yogyakarta: Parama Ilmu.

Pristiwanti. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6).

Riadin, A., et al. (2018). Upaya meningkatkan hasil belajar IPA menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dengan berbantuan media alat peraga konkret pada peserta didik kelas V SDN 4 Kasongan Baru tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan, 13(2).

Sibarani, I. S. (2024). Model pembelajaran kooperatif. Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia; Jawa Barat, pp. 100-112.

Published

2024-07-29

How to Cite

Imelda Sabrina Sibarani, Yenni Sibue, Nenny Wati Harianja, & Ruth Ompusunggu. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Swasta GKPS 2 Merek Raya Pada Mata Pelajaran IPA. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(3), 342–354. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i3.4040