Implementasi Metode Bermain Peran Dengan Model Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Jawa Krama
DOI:
https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i3.3924Keywords:
Javanese manners, STAD type cooperative, role playingAbstract
This research aims to improve polite language skills in Javanese language learning through the role playing method with the STAD type cooperative model for class II students at SD Negeri 04 Karangbener, even semester of the 2024/2025 academic year in learning local Javanese content with Javanese krama language material. Researchers used classroom action research with two cycles. The cycle stages are the planning, implementation, observation and reflection stages. The target was carried out on 18 class II students at SDN 04 Karangbener for the 2024/2025 academic year. Obtaining data in the form of observation sheets of learning activities and formative tests. In obtaining the results of the analysis, there was an increase in student learning outcomes in cycle I to cycle II, namely cycle I 83.33% and cycle II 100%. It was concluded in the classroom action research that had been carried out that the implementation of the role playing method with the STAD type cooperative learning model was able to improve students' ability to use Javanese language skills in class II of SD Negeri 04 Karangbener for the 2024/2025 academic year with the STAD type cooperative learning model and the role playing method. can be used in classroom learning to improve student learning outcomes.
References
Andriyani, D. D., Masfuah, S., & Riswari, L. A. (2024). Penggunaan Model STAD Berbantuan Media Bianglala terhadap Pemahaman Konsep Matematika pada Siswa SD. Wahana Matematika Dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, Dan Pembelajarannya, 18(1), 69–84.
Andriyati, R., & Noviani, L. (2023). Kolaborasi Model PBL Dan Model STAD Dalam Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE) Vol., 11(2).
Annisa, S. A., Ainy, F. N., Adelia, V. A., Istiqomah I. A., & Ermawati, D. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas III Sekolah Dasar. 4(2), 227–232.
Astuti, D. I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(03), 213. https://doi.org/10.30998/diskursus.v1i03.6688
Bahari, S. (2023). Upaya Meningkatkan Prestasi Dan Kualitas Belajar Bahasa Indonesia Pada Materi Berbicara Dan Membaca Dengan Menerapkan Metode Stad Dan Metode Role Playing Pada Siswa Kelas Vi Sdn Sintung Timur. Paedagoria | FKIP UMMat, 9(1), 56. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v9i1.277
Cahyani, A. N., Kironaratri, L., & Ermawati, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Media Papan Diagram Pada Siswa Kelas V SD. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(September), 915–925.
Dewayana, A. R. M., Kusstianti, N., Dwiyanti, S., & Puspitorini, A. (2021). Kajian Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pada Kompetensi Dasar SPA Aromatherapy. Jurnal Ilmiah Pendidikan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD, 10, 21–32. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata-rias/article/view/40515
Ermawati, D., Riswari, L. A., &, & Wijayanti, E. (2022). Pendampingan Pembuatan Aplikasi MAT JOYO ( Mathematics Joyful Education ) bagi Guru SDN 1 Gemiring Kidul. 11(3), 510–514.
Febrianti, A. N., Fajrie, N., & Masfuah, S. (2023). Peningkatan Kepercayaan Diri Siswa Melalui Pembelajaran Theater Dan Metode Bermain Peran ( Role Playing ). NNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3, 1370–1380.
Maani, S. (2022). Pembelajaran Kooperatif Model Role Playing untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKN di SMP Negeri 1 Pemenang. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 9(2), 266–270.
Maesyaroh, W., & Isnani, N. H. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Powtoon Pada Materi Dialog Berbahasa Jawa Wulan. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(2), 229–238. https://doi.org/10.15294/piwulang.v9i2.49314
Maghfirotun, K., & Robik, M. (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Jawa Siswa Kelas V Melalui Pembiasaan Berbahasa. IBTIDA’: Media Komunikasi Hasil Penelitian Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Volume 02, No. 01, April 2021, Hal. 61-68, 02(01), 61–68.
Masithah, S. A., Muchtar, F. H., & Nuraeni. (2023). View of Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Kegiatan Bermain Peran Jual Beli di Kantin Pada Siswa Tunagrahita Kategori Ringan. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 1373. http://www.ejournal-jp3.com/index.php/Pendidikan/article/view/683/558
Masithoh, D. (2021). Penerapan Bahasa Jawa Krama Dalam Membentuk Sikap Sopan Santun Santri Di Pondok Pesanten Al-Hidayah Kroya Cilacap. Industry and Higher Education, 3(1), 1689–1699. http://journal.unilak.ac.id/index.php/JIEB/article/view/3845%0Ahttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/1288
Muna, N., Ermawati, D. & Kironoratri, L. (2023). Penggunaan Model Realistic Mathematics Education Dalam Meningkatkan Kemampuan Numerasi Pada Siswa Kelas V SD Peganjaran. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata ISSN, 4(3).
Munirah. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Melalui Model Kooperatif Tipe Stad Untuk Siswa Smp Negeri 1 Nunukan Selatan. EDUCATIONAL : Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 1(2), 50–57. https://doi.org/10.51878/educational.v1i2.179
Natanti, S. E., Pratiwi I. A., & F. M. A. (2023). Nilai Karakter Sopan Santun Dalam Pembiasaan Berbahasa Jawa Anak Usia Sekolah Dasar di Lingkungan Keluarga. 9(2), 554–559. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4712
Ningrum, S. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Berbahasa Krama Inggil Menggunakan Metode Bermain Peran dengan Model Pembelajaran Cooperative Learning. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 2(2), 132–139. https://doi.org/10.33487/mgr.v2i2.3042
Noviyanti, R. F., & Millah, S. (2019). Peningkatan Perkembangan Bahasa. Tarbiyah Al-Aulad |, 4(1), 87–96.
Ramadhan, R. A., Mulia, D., & U. Y. T. (2022). Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Perilaku Agresif Anak Dengan Hambatan Pendengaran. Jurnal Unik: Pendidikan Luar Biasa, 7(1), 7–11.
Rando, A. R., & Pali, A. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial. Mimbar PGSD Undiksha, 9(2), 295–300.
Safitri, N. A. T. D., Sumaji & Ermawati, D. (2022). Karakteristik Anak Dari Keluarga Perantauan Dalam Berperilaku Sopan Santun. Jurnal Education, 8(4), 1326–1334. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i4.3520
Sunardi. (2023). Efektivitas Model Bermain Peran Terhadap Keterampilan Bercerita Siswa Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(1), 87–107. https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i1.p87-107
Sunaryo, E., Kardoyo, K., Santoso, J. T. B., & Anita, H. T. (2023). Kolaborasi Role Playing Berbantu Media Zoom Sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa. PTK DAN PENDIDIKAN, 9(1), 17–26. https://doi.org/10.18592/ptk.v
Ulfa, Z. I., Ismaya, E. A., & Fardani, M. A. (2020). Peningkatan Hasil Belajarn Dengan Menerapan Model STAD berbantuan Media UTAKU. Jurnal Riset Pendidikan Dasar 03 (2), (2020) 118-123 Submitted:, 03(2), 118–123.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.